Robuste Taiwaner

Pinto, Blue Bolt, Red Bolt, King Kong, Panda, Red Wine, Red Ruby, Mischlinge
Post Reply
kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Robuste Taiwaner

Post by kim m »

Jeg har kastet mig ud i de der Taiwan Bees og nu yngler de (trods alle odds ;) )

Jeg har lavet et indlæg på min blog om hvad jeg har udsat dem for:

http://kimsfishyworld.blogspot.dk/2015/ ... s.html?m=1


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Robuste Taiwaner

Post by caso »

Spændende læsning.
Jeg er helt enig i at der er blevet en holdning til at der skal bruges alt for meget der ikke er nødvendigt.

Umiddelbart vil jeg tro at det vigtigste er vandet. Din blanding af hanevand og regnvand giver vand som rejerne kan trives i. Det vigtigste i den forbindelse tror jeg er at Kh bliver meget lav. Det og så store vandskift. De 5-10% som på et tidspunkt var moderne gav mig problemer. Efter jeg er begyndt at skifte mere, har jeg en meget større overlevelses rate.

Jeg synes at det mest kritiske tidspunkt for reje ungerne er 4-6 uger. Hvor gamle er dine ved at være?


Mvh
Carsten

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Robuste Taiwaner

Post by kim m »

Jeg ved ikke hvor gamle de er Carsten, men de er fulstændig upåvirkede af de store, kolde vandskift og er meget aktive. Især legemoppen til mine Corydoras synes de er fantastisk interessant.

Jeg tænker de må være over de 4-6 uger. De er lige under en centimeter.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Robuste Taiwaner

Post by caso »

Så tror jeg de er ovre den værste periode. Tilykke med dem. :)


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Robuste Taiwaner

Post by monjak2444 »

Spændende læsning kim,som Carsten siger det os så har du noglelunde de rigtige værdier som Taiwan kan trives i ,ved du hvad dine vandværdier er ,jeg tror os din kh er ret lav.

Men gad vide om temperatur skifte virker den anden vej rundt fra kold til varmt.


mvh

Deniz

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Robuste Taiwaner

Post by kim m »

caso wrote:Så tror jeg de er ovre den værste periode. Tilykke med dem. :)
Tak Carsten :)


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Robuste Taiwaner

Post by kim m »

monjak2444 wrote:Spændende læsning kim,som Carsten siger det os så har du noglelunde de rigtige værdier som Taiwan kan trives i ,ved du hvad dine vandværdier er ,jeg tror os din kh er ret lav.

Men gad vide om temperatur skifte virker den anden vej rundt fra kold til varmt.
Temperaturen stiger til "normal" igen over nogen timer. Noget langsommere end temperaturfaldet som sker på sekunder. Jeg bruger en 3000 l/t pumpe til at fylde akvarierne med, så der bliver spulet godt igennem.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Robuste Taiwaner

Post by monjak2444 »

Hehe du for spulet godt igennem med den 3000l pumpe det bruger jeg ikke engang til mit system lol tror min pumpe er på 2400l i timen :)


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Robuste Taiwaner

Post by cpg »

Jeg kan kun sige, at min indfaldsvinkel til det her, er nogenlunde den samme som Kim har.
Ved ikke hvor mange af jer der har været ude og rode i skovene omkring ækvator, men jeg har rendt rundt der en del gange og i lang tid af gangen.
Selvom vandtemperaturen er en hel del højere end vi normalt ser herhjemme, og især i tørtiden. Så falder den med et brag når regntiden kommer. Og langt de fleste vandlevende dyr starter yngleperioden, så snart der kommer friskt køligt vand til.
Det er jo det samme som sker, når Kim laver det store vandskift. Rejerne ved jo ikke at vandet kommer fra en beholder og ikke direkte fra himmelen, og de er jo ganske ligeglade med det.

Det her kunne blive en meget lang smøre, så jeg vælger at stoppe for nu.



Post Reply