Amano - opdræt?

Tiger, Red/Black Bee, Snow White m.fl.
MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Amano - opdræt?

Post by MortenDAD »

Hej derude

Jeg går og hygger lidt med at få Amanoer til at yngle - der er enkelte beskrivelser; men af en eller anden grund er det svært at finde 2 beskrivelser der går i samme retning - så enten kan det gøres i forskellige vandværdier med forskellige foderplaner - og så burde det ikke være specielt vanskeligt - eller også er der nogle der laver opdrætsbeskrivelser der holder noget tilbage eller ændrer i forhold til hvad de har gjort.
Under alle omstændigheder vil jeg til at have nogle flere amanoer - og jeg vil ikke betale for dem!

Hvis andre har de samme tanker, så lad os udveksle fejltagelser.

Morten



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Amano - opdræt?

Post by cpg »

Der er da vist rimelig konsensus om at larverne skal i saltvand/brakvand for at udvikle sig.

Hvad mener du med "foderplan"?



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Amano - opdræt?

Post by MortenDAD »

Der er enighed om at de skal i saltholdigt vand; men ikke om hvor saltholdigt det skal være - de beskrivelser jeg har læst svinger mellem 1,016 og 1,024 - det er pænt meget salt.
Foderplan: I en dansk beskrivelse foreskrives Liquizell og Spirulina på skift med ca 3 dages mellemrum. I en Canadensisk er fodret kun de alger der opstår ved 24 timers belysning. En anden beskrivelse siger nogle finsmuldrede flager hver dag.

Generelt virker det til at det er rimeligt let at gå til; men jeg har nu min tvivl; de priser Amano handles til tyder på at der ikke er nogen storproduktion, så helt simpelt kan det ikke være.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Amano - opdræt?

Post by monjak2444 »

nu har jeg aldrig prøvet at yngle amano men har snakket en del med folk der har gjort,og lidt svært er det med de amano da det kan være lidt tricky men her for du mit bud noglelunde hvordan du gør det.

1.først for dine rejer til at føde alle de larver i ferskvand.
2.du rykker larverne over i et andet akvarie eller vil jeg råde dig til at bruge en eller anden form for bøtter da det er lidt lettere at rykke.og i det er akvarie eller bøtte skal temperatur være stabil konstant.
3.så er det tid til at tilvænne dem stille og roligt dryp salt vand ned til dem,og det skal siges dit saltvand skal være modent ellers lykkes det ikke,modent saltvand kan købes :)

og ellers skal du fodre de små larver med nogle specielle alger og vist ikke andet i mens de er larver imens de bliver tilvænnet.

det er er sådan noglelunde hvordan du gør det,det skal siges vis det lykkes for dig at knække koden så åbner du op for alle vifterejerne osse der yngler på samme måde.


mvh

Deniz

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Amano - opdræt?

Post by MortenDAD »

Tak for input
Det er ikke opdrætsbeskrivelser jeg søger - der er google god til at hjælpe - jeg søger rigtige mennesker der har egne erfaringer med at arbejde med skifte mellem fersk - salt - fersk.

Har netop fået klækning på andet hold larver siden forsøget startede.
Første kuld levede 3-6 dage efter skifte til saltvand, skiftet skete ved at tilføre rent salt lidt ad gangen og lade det opløses i ferskvandet. Saliniteten lå på 1,022.
Andet kuld er skiftet til saltvand i nat - der er tilført saltvand med en salinitet på over 1,1 til en samlet salinitet i opvækstakvariet på 1,022. Tilførslen er sket drypvis over 9 timer. Der er desuden tilført 4 dråber Liquizell og en knivspids spirulina, således at opvækstvandet fremtræder med en markant grønlig tone.
Det stærke saltvand er blandet for 14 dage siden og har stået lyst med luftsten (ikke direkte sol) der er begyndende algedannelse i "Døde havs opløsningen"

Så hvis du har erfaringer ud over hvad der står på www eller selv har mod på at arbejde med projektet, så giv lyd fra dig



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Amano - opdræt?

Post by monjak2444 »

der kan man bare se jamen så prøv at se om anne på akvariesiden stadig eksistere hun havde lidt styr på det,ellers skal jeg lige tænke mig om hvem der ellers har opdrættet dem så kan du selv tage kontakt :)


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Amano - opdræt?

Post by monjak2444 »

hun hedder odille på akvariesiden og hun er vist stadig aktiv.

og måske du kan finde noget i den her tråd der kan hjælpe dig.


mvh

Deniz

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Amano - opdræt?

Post by MortenDAD »

Mange tak for hjælpen
Har fundet tråden - og en anden fra ringostarr jeg heller ikke havde set tidligere.
Umiddelbart ser det ikke ud til at det er raketvidenskab, og det ligner også at jeg er på rette spor.

Så nu er det bare at krydse fingrene for at jeg havner med flere amanoer end jeg har brug for.



User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Amano - opdræt?

Post by Henrik_Hundslev »

jeg har prøvet en enkelt gang.... de overlevede i ca 20 dage men klarede ikke skiftet fra larve til reje.


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Amano - opdræt?

Post by Bjarne »

Jeg vil foreslå og fodre med grønt vand som man bruger til saltvand , det kan feks også bruger til og fodre Red Nose Rhino Shrimp op med så er sikker på det også kan bruger til Amano rejer , du kan finde en startkultur hos saltvands folk , kan du ikke finde en og vil prøve må du sige til , så har jeg en kontakt .
Så har jeg set en tysker lave Red Nose Rhino Shrimp (det må også kunne bruges til Amano ) , han tog et akvarie fylde det halvt med vand , og smed en hun med æg i akvariet , når laverne sværme i vandet blev hunnen fjernet og han tilførte saltvand stille og roligt ,og så fodrede han med bla grønt vand



Post Reply