Mine CRS yngler ikke??

Tiger, Red/Black Bee, Snow White m.fl.
Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Mine CRS yngler ikke??

Post by Benjamins61 »

Hvorfor yngler mine CRS ikke?

Har haft dem i 3 måneder nu?

Alle værdierne er fine.

De kom fra opsaltet regnvand, og her ved mig går de kun i regnvand. Er det godt nok det der gør forskellen??

Synes bare jeg har set flere der kun har dem i regnvand?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by monjak2444 »

dine rejer kommer fra opsaltet vand benja så det der sker når du hælder ren regnvand i så falder din microsiemens og hver gang du laver et vandskift skal rejerne til at tilvende sig igen,køb noget gh+ fra salty det er det salt jeg bruger også skal du bruge en microsiemens måler :) så skal de nok komme igang.

også når du har købt måler og salt så salter du dit vand stille og roligt op over et par uger :)


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by monjak2444 »

kan se du bor ved skagen eventuelt hør kim m eller nogle af de andre der laver halv osmose halv hanevand i din omegn ,det kunne osse være en løsning :) jeg selv foretrækker osmosevand og gh+ :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:kan se du bor ved skagen eventuelt hør kim m eller nogle af de andre der laver halv osmose halv hanevand i din omegn ,det kunne osse være en løsning :) jeg selv foretrækker osmosevand og gh+ :)
Nu er geologien oppe ved Skagen noget anderledes end stort set resten af landet http://www.geus.dk/DK/popular-geology/o ... Grenen.pdf
Som jeg tidligere har nævnt er der visse problemer med vandet omkring Skagen, eller det var der i det mindste da jeg for ca 17 år siden var med i en kortlægning af grundvandsressourcerne i Nordjylland. Kig evt. på denne rapport http://naturstyrelsen.dk/media/nst/65312/Bilag7.pdf for et hurtigt indblik i geologiske forskelle. For en mere dybdegående, men stadigvæk let tilgængelig, bog læs evt. Danmarks geologi fra Kridt til i dag(1).

Det er meget muligt at du er bedst stillet med at bruge regnvand eller RO vand og så opsalte det, men det har jeg ingen erfaring med, så der må andre hjælpe dig.


1 https://books.google.dk/books/about/Dan ... edir_esc=y



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by kim m »

Jeg blander selv hanevand i mit regnvand (ca. 50%) og det fungerer fint.

Så vi jeg kan se på Skagen Forsynings hjemmeside ligger værdierne ikke tosset langt fra de værdier jeg har i Holstebro så det kan duda forsøge.

Selv bruger jeg ingen gh+ eller andre salte.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by Benjamins61 »

Deniz - Jaa tænkte det nok ;) Drysser man bare lidt i og måler, ind til man rammer det ønskede tal :?: hvordan holder man det ved lige så :?: Og skal det ligger på omkring 300 microsimens :?: Drysser man så lidt i afgang ved ugentlig vandskift, ind til man rammer den ønskede ms :?: Købte for et stykke siden sådan en TDS måler, og der har jeg læst mig frem til at man skal gange det med 1.56 så har jeg det i microsimens :) Må ærlig indrømme at kunne man nøjes med halv hanevand også regnvand, ville være nummer et :P Hvad er det der gør at du fortrækker osmosevand og gh+ :D


Aquahorti - ja kan godt huske vi har været inde på det.
Der er ihvertfald masser af spændende læsning der, så man kan få lidt et billede af det :)

Kim K - okay det lyder spændende :) har læst flere gange at du kører det setup. Jeg tror i første omgang at jeg vil prøve det, også se hvad der sker. Kører du det i alle dine baljer :?: Men tester du stadig microsimens :?: :)

Mit hovede er fuld af spørgmål, da jeg så gerne vil leve mig 110% ind i reje verden :!: så er virkelig taknemlig for hjælpen herinde :!:



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by kim m »

Jeg kører det til de fleste Caridina. Taiwans, pinto osv., men mine crs og yellow kingkong blandt andet kører jeg bare i mit hanevand på 450 microsiemens og pH omkring 7,5.

Jeg har en 300 liters tønde jeg fylder cirka halvt med regnvand og halvt med hanevand. Det er sjældent jeg måler noget.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by d9ha »

Vigtigt at huske at rejer ikke bryder sig om udsving. Har de først vænnet sig til det ene eller det andet kører det fint. Men hælder du halvt regnvand i pytten næste gang du skifter, kan det give problemer. Det samme, hvis man skifter fra omvendt osmose/regnvand til alm. hanevand.
Og så er det meget vigtigt at få vandværdierne fra sælger, og prøve at ramme dem nogenlunde, når man får nye rejer.


Mvh
Henrik

Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by Benjamins61 »

Kim M - okay jamen det vil jeg da prøve at få kørt lige så stille ind, og se om det vil hjælpe :D

Henrik - jamen det er det der er problemet :roll: Da jeg købte rejerne fik jeg bare af vide at de sagtens kunne gå i regnvand, selv om der hvor de kom fra gik de i opsaltet regnvand. Men det var lige meget fik jeg af vide :(



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mine CRS yngler ikke??

Post by monjak2444 »

du laver dit vand i en spand først og blander mineral saltet i før du kommer det i akvariet,og det er derfor du skal bruge en ms måler så du ved hvor høj din ledningsevne.

og vis du starter med at bruge salt så hæv den stille og roligt over nogle vandskift :)


mvh

Deniz

Post Reply