Foder til langærmet rejer

Lav selv, fodertips, typer/mærker
Post Reply
temba
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2016, 20:49
Lokation.: Farum

Foder til langærmet rejer

Post by temba »

Hej alle

I mit 110l akvarie har jeg både fisk samt rcs, amano rejer og nu 2 langærmet rejer. Den 3. og største af de langærmet døde i forgårs.

Jeg må indrømme jeg ikke fik læst om disse flotte bæster og tror jeg måske ikke har fodret dem korrekt.

Pt giver jeg kun fiskefoder samt mallefoder. Der er naturligvis diverse planter.

Er der noget godt foder jeg hellere skal bruge til rejerne, gerne alle 3 typer? RCS bestanden har været stabil og de 3 amano rejer har jeg haft i 2.5 år. Snart skal der købes 2-3 små maks 20l akvarier kun til rejer så info indsamling er påbegyndt.

På forhånd tak derude.

Vh Mark-Temba



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Foder til langærmet rejer

Post by monjak2444 »

velkommen til rejeforum :) er det macrobrachium assamense du har fået fat i en rigtig sjov reje med fuld fart på,og de spiser stort set alt men kun at give dem fiskefoder er nok for lidt til dem, men mallefoder burde være fint til dem,eventuelt køb nogle rejesticks med en ordentligt gang vitaminer i så skal det nok gå :)


mvh

Deniz

temba
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2016, 20:49
Lokation.: Farum

Re: Foder til langærmet rejer

Post by temba »

Tak for svar og velkomst :) Troede jeg ville få en mail vedr svar på tråden, men desværre ikke - tjekker lige indstillingerne om lidt.

Skal nok søge efter nogle rejesticks, men mallefoder får de og spiser.

Ud fra en søgning på navnet virker det at jeg har de samme langarmet rejser - prøver selv at tage et billede af dem.

Et tillægsspørgsmål, fik lige nogle nye guppier da mine børn forlangte dem... :roll: men anyway, ser nu to af dem mangler en del af deres haler og jeg undrer mig om de langarmet måske har lidt for lange arme? Eller kunne det være noget andet?

Ps. den store var ikke død, havde blot skiftet ham - ja, så fik jeg lært noget nyt! <:



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Foder til langærmet rejer

Post by monjak2444 »

temba wrote:Tak for svar og velkomst :) Troede jeg ville få en mail vedr svar på tråden, men desværre ikke - tjekker lige indstillingerne om lidt.

Skal nok søge efter nogle rejesticks, men mallefoder får de og spiser.

Ud fra en søgning på navnet virker det at jeg har de samme langarmet rejser - prøver selv at tage et billede af dem.

Et tillægsspørgsmål, fik lige nogle nye guppier da mine børn forlangte dem... :roll: men anyway, ser nu to af dem mangler en del af deres haler og jeg undrer mig om de langarmet måske har lidt for lange arme? Eller kunne det være noget andet?

Ps. den store var ikke død, havde blot skiftet ham - ja, så fik jeg lært noget nyt! <:
det var så lidt :) er ikke sikker på om man for en mail når man laver en quote ligesom jeg gør her,men det kan vi da lige teste :)

den er osse kaldet red claw,hannerne har røde klør men ikke helt vilde røde.

det er dine rejer der har hapset dem i hallerne men skal helst have hurtige fisk med dem som rasbora galaxy dem kan de ikke fange medmindre fisken er syg.

haha god griner ja man får sig lige et chok første gang man ser skallen fra rejerne :lol:


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Foder til langærmet rejer

Post by Aquahorti »

Heh, det er ikke kun første gang man ser skallen, vi er et par gange blevet snydt og har troet at vi havde en død Amano (no pun intended) liggende I akvariet.

Jeg vil lige indskyde at hvis du vil have Danio Margaritatus I akvariet, er dem man får I handlen oftest vilde, og stiller derfor større krav til beplantningen. Samtidig er de der kommer fra nature mere sky end dem der er opdrættet.



temba
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 13 Oct 2016, 20:49
Lokation.: Farum

Re: Foder til langærmet rejer

Post by temba »

:lol: måske fordi Amano rejerne er så meget mere lyse i det, har vi aldrig lagt mærke til deres ham skaller liggende rundt omkring.

Efter en søgning på nettet kan jeg bekræfte det er en red claw, flot store frækkert!

Da kæresten og børnene er p.t. sure på mig pga den langarmet og halve guppy haler...har jeg besluttet mig at få inddelt 110L baljen i 2 lige størrelser. Så må rejer og neonfisk gå sammen, guppy'erne får deres egen plads med resten.

Tak for indsatsen!



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Foder til langærmet rejer

Post by monjak2444 »

temba wrote::lol: måske fordi Amano rejerne er så meget mere lyse i det, har vi aldrig lagt mærke til deres ham skaller liggende rundt omkring.

Efter en søgning på nettet kan jeg bekræfte det er en red claw, flot store frækkert!

Da kæresten og børnene er p.t. sure på mig pga den langarmet og halve guppy haler...har jeg besluttet mig at få inddelt 110L baljen i 2 lige størrelser. Så må rejer og neonfisk gå sammen, guppy'erne får deres egen plads med resten.

Tak for indsatsen!

hehe så skulle du se hamskifte fra en atya gabonesis 15cm spøgelse i akvariet :)

ja de kan blive flotte og aggrersive og det var superfedt at have et arts akvarie med dem måske skulle jeg få hivet en ny macrobrahium art hjem.

ov det var ikke godt med kæresten og børnene men de skal nok blive glade for de rejer for de er sku underholdene.


mvh

Deniz

Post Reply