Vandskift...

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
Jonas
Rejefreak
Rejefreak

Vandskift...

Post by Jonas »

Her er en ny artikel fra "Garnelen-Tom" omkring vandskift?
http://www.garnelen-tom.de/zwerggarnele ... -betreiben

Gotti
Rejeholder
Rejeholder
Lokation.: Silkeborg

Re: Vandskift...

Post by Gotti »

hmm det lyder vildt synes jeg, er ikke sikker på jeg kaster mig ud i det.
Mine rejeakvarier får tilført ca. 5-15% nyt hanevand pr. uge, jeg har stort set ingen døde rejer og de yngler på livet løs.

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: 9000 Aalborg

Post by Smedn »

Det var godt nok meget. Og noget modstridende hvad der ellers bliver skrevet?

Er det ikke "bare" at rense sit filter engang imellem. Og hvad blev der af stabile vandværdier?

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Køge

Post by kylmann »

Ja, det er godt nok rigtig meget vand at skifte. Men som han skriver må man jo nok give ham lidt ret i at stofferne bare bliver fortyndet hver gang..

Jeg tror så kun det vil være en sund ting at gøre hvis man kan blande sit vand op rigtigt og ens hver gang, så man ikke rykker for meget på MS.

Hvor meget og hvor tit skifter i vand, når i laver vand skift?

Jeg skifter selv ca. 15% gerne hver uge med ren osmosevand og 1 gang om mdr. skifter jeg ca.15% med vand som er blandet op med GH+ til ca. 200-230 MS.

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Lokation.: hvidovre

Post by monjak2444 »

whoa det lyder da helt vildt og skal da lige høre om jeg har forstået rigtigt her,når vi skal tilvænne rejerne:
30% første dag
60 % anden dag
90% tredje dag

også 50procent hver uge og 90% hver tredje uge.

det lyder lidt vildt især når man har en reol men challenge acceptet :D og lad det komme an på en test :)

jeg selv fylder lidt vand på engang om ugen cirka 10%.

mvh

Deniz

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Holstebronx

Post by kim m »

Mine får 50-75% vandskifte fra hanen hver 2.-3. uge alt efter hvor meget tid madlavning, indkøb, arbejde og familie bruger :)

Det fungerer fint. Ingen dødsfald og masser af yngel.

Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

bare nysgerrig kim hvilke rejer har du derhjemme og har du taiwan bee's og vis du har laver du osse 50% vandskift der.

mvh

Deniz

kim m
Rejefreak
Rejefreak
Lokation.: Holstebronx

Post by kim m »

monjak2444 wrote:bare nysgerrig kim hvilke rejer har du derhjemme og har du taiwan bee's og vis du har laver du osse 50% vandskift der.
Jeg har ingen Taiwan. Måske jeg prøver det på et tidspunkt, men jeg kom først rigtig igang med rejer igen sidste sommer efter 2-3 år med kun RCS og Caridina cf. tumida som tilsyneladene overlever det meste. RCS'erne har jeg smidt ud i haven i påsken og hevet dem ind igen i oktober.

Jeg har planer om at prøve mange flere rejer i haven i år :)

Jeg har pt.:

Neocaridina davidi - RCS, almindelig low grade.
Neocaridina davidi - Green Jade.
Neocaridina davidi - Carbon Blue Rili (og hvad deraf følger af spøjse varianter)
Neocaridina davidi - Sort/brun sakura.
Neocaridina davidi - Topaz Blue (vel det samme som Blue Dream).
Neocaridina davidi - Orange rili.
Neocaridina davidi - Orange sakura.
Neocaridina davidi - Yellow fire Neon.
Neocaridina palmata - White pearl.

Caridina mariae - Deep Blue Tiger.
Caridina mariae - Red Tiger.
Caridina cantonensis - Tangerine Tiger.
Caridina sp. - Kom med Galaxy Tiger.
Caridina sp. Galaxy Tiger.
Caridina cf. tumida.

Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin

Post by monjak2444 »

men at lave så meget vandskift som tom siger mister man ikke sin biokultur man har brugt tid på at opbygge.

tak for svar kim :) lidt risky at starte ud med mine taiwan med de store vandskift så prøver mig frem på mine neocaridina til at starte med :)

mvh

Deniz

caso
Site Admin
Site Admin
Lokation.: Viborg

Post by caso »

Det vil simpelthen være umuligt for mig at skifte så meget vand med det lille RO-anlæg jeg har, så det kommer aldrig til at ske i alle mine akvarier.

Det sagt, så har jeg selv gjort mig nogle observationer, der peger i den retning.

F.eks. for ca. 4 måneder siden flyttede jeg alle Taiwan rejer fra et akvarie, fordi det skulle lægges delvist om. Der var andemad i akvariet, det var totalt overgroet med Christmas moss, HMF filtret skulle fjernes osv. Bundlag og bundfilter skulle som det eneste bliv deri. Der blev rodet godt op i bundlaget, da HMF filtret røg ud, og jeg tømte lidt over halvdelen af vandet af. Vandet blev erstattet med rent RO-vand. Jeg havde ikke lige tid til at blande salte i, og akvariet skulle alligevel stå tomt en periode. Ledningsevnen efter påfyldning af vand har vel ligget omkring 140 microsiemens.

Akvariet stod så og passede sig selv i et par uger, uden at jeg gjorde yderligere ved det. Det var ved at være tid at akvariet skulle kunne bruges igen, så jeg tilsatte omtrent den mængde salt der skulle til for at få ledningsevnen op igen. Jeg kommer så til at kigge ind i det, og får øje på en lille bitte panda!!!!! Det var ellers længe siden jeg havde fået overlevende Taiwan unger fra det akvarium. I alt fandt jeg 7 blue bolt og 4 panda unger deri. Alle lever i bedste velgående i dag.

De er alle efterkommere af en bb hun som havde gået med æg, men jeg troede ikke at de var blevet til noget.

Jeg har gjort et par andre observationer, der har fået mig til at overveje store vandskift en gang imellem. Jeg tror at jeg vil prøve det i fremtiden. Sikkert ved nogen Taiwans kort før de smider unger.

Mvh
Carsten

Post Reply