Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Temperatur, Gh, Kh, Ph, ledningsevne, vandskift
thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by thsk »

Strips, dråbetest, andet?

Jeg kan læse mig frem til, at strips ikke er de mest præcise, og jo mere præcist jo bedre, men er de "gode nok"?

Kan dråbetestset i øvrigt blive for gamle?

Pft.


Mvh. Tina

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg bruger en kombineret ph/µs digital målepen..... Det er også det enste jeg måler....


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by thsk »

Det er muligt, jeg spørger dumt nu, men jeg kan konkludere, at ledningsevnen tilsyneladende er en rimelig vigtig faktor i forhold til (nogle) rejers trivsel - hvad skyldes det? Jeg er en dør til kemi, men kan dog godt se "meningen" i PH/Nitrit/Nitrat og at vandets hårdhed kan have en betydning for trivslen (set i forhold til hvad rejen er vant til), men sammenhængen mellem ledningsevne og trivsel har jeg ikke fanget... :? :oops: Har det noget at gøre med (mængden af) metaller i vandet? :?:


Mvh. Tina

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by Henrik_Hundslev »

Ledningsevnen er en anden måde at måle vandets hårdhed på... Man måler vandets evne til at lede en elektrisk strøm. Det måles i microsiemens og betegnelsen er µS. Jo lavere indhold af mineraler og salte jo lavere ledningsevne og jo lavere Gh..... giver det mening for dig ? Hvis hårdheden afviger for meget i forhold til hvad rejer bedst trives ved kan det give problemer ved skal skift.


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by thsk »

Det giver lidt mening ja :D Vil det sige, at man kan "nøjes" med at måle ledningevnen og så "glemme" alt om Gh og Kh? Eller bør man lige tjekke alle værdierne og sammenholde med de pågældende rejers behov (og hvad de går i, der hvor man får dem fra)? Dette er der sikkert mange meninger om :lol:


Mvh. Tina

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by Henrik_Hundslev »

Jeg tester kun µs.... først når jeg fornemmer rejerne ikke trives måler jeg ph og korrigere hvis nødvendigt. Ved køb af nye rejer er det altid bedst hvis man kan ramme de samme værdier som sælger har. Senere kan man så forsøge at justere værdierne som man selv syntes rejerne har det bedst med....


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by thsk »

Når du fornemmer at rejerne ikke trives, er det så baseret på deres aktivitetsniveau eller hvordan?

Hvis jeg skal forsøge at ramme nogle bestemte værdier (f.eks. som de har gået i hos sælger), så er det vel også bedst at bruge noget udstyr, der måler rimelig præcist... Har læst mig frem til, at test strips godt kan være noget ved siden af i forhold til dråbetest :? Og så igen, hvis sælger har sine målinger fra test strips og jeg så vælger at bruge dråbetest, så vil værdierne alligevel ikke (nødvendigvis) være ens :? Måske jeg overtænker det teoretisk nu... :roll: :lol:


Mvh. Tina

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by Henrik_Hundslev »

ja.... aktivitetsniveauet og antallet af unger der overlever. Hvis du forsøger at ramme de værdier sælger oplyser kan du altid justere når du modtaget rejerne og kan måle vandet som rejerne bliver sendt i med dit eget målemiddel. Det kommer også an på hvilke rejer det drejer sig om. Nogle rejer har nemmere ved at tilpasse sig til det nye vand end andre....


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by thsk »

Tænker der går noget tid, fra jeg starter op, til jeg vil kunne se noget yngel, men det er vel som hovedregel et tegn på trivsel, hvis rejerne er aktive :) Du skal have mange tak for svar, jeg vil overveje hvilken metode, jeg vil forsøge mig med og så se, om jeg kan finde nogle anmeldelser - her tænker jeg på brugervenlighed og om det er let at aflæse resultaterne :)


Mvh. Tina

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvad bruger I til at teste vandværdier?

Post by Aquahorti »

Hvis det er yngel du er efter, så er det rygter her inde om at diverse musikvideoer virker fremmende på ynglelysten.
Jeg mener det var Deniz, Yo Tak og Henrik der havde erfaringer på det område så det er nok bedst de uddyber metoden.



Post Reply