300 ltr shallow reef reje akvarie

Bundlag, træ, planter, sten
Kimkjaer
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 07 Mar 2014, 21:31

300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by Kimkjaer »

Hej Forum,

Jeg går lidt og overvejer at lave et nyt reje akvarie ..

Ville det være for stort at lave et rejeakvarie i 300 ltr. shallow reef med flg. mål:
b: 120 d: 60 h: 40

Det vil bruges som ferskvand akvarie m. udelukkende rejer, til jeg har alt saltvandsteknik og dermed konvertere det :)

Hvad er jeres tanker `??



Gotti
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 111
Joined: 20 Jun 2014, 00:35
Lokation.: Silkeborg

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by Gotti »

Hej

Du kan sagtens bruge et sådan akvarium til rejer, det eneste hvis du skal holde de mere kompliceret rejer, så skal du bruge et aktivt bundlag, og det bliver en dyr fornøjelse, da der bruges 35+ liter (hvis det kan gøre det) til 120 cm x 60 cm bundareal :shock:

Nu skriver du ikke hvor i landet du bor, så det kan være jeres hanevand er ok til neocaridina og/eller tiger rejer?

Hvis det var mig, så ville jeg dele akvariet op (3 x (40 x 60 cm))med nogle fine filtermåtter, sand eller fint grus og så 3 forskellige farvevarianter af neocaridina

Det var mine input

held og lykke med projektet

Jesper



Kimkjaer
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 07 Mar 2014, 21:31

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by Kimkjaer »

Hej Jesper,

Tak for et konstruktiv svar :D

Jeg er fornyligt flyttet fra Vejle -> Herning..

Jeg har tidligere haft OE Deep Blue tiger rejer, Sorte Bee Rejer, Rilli, Gule Neocaridina, Blue Jelly rejer og selvfølgelig den klassike Cherry reje ..

Jeg har haft lidt tanker om at køre Green Jade rejer ..
(Set på Rendo-Shrimp)

Kan godt være du har ret i at det bliver lidt for peberet mht. det aktive bundlag..
Men tænkte bare det kunne blive sindssyg flot med et så stort shallow reef med rejer i, og evt. med et flot grønt aquascape ..

Ellers er den idé med at dele det op faktisk en god idé :-)

Jeg revurdere lige mine tanke - kan godt være jeg bare skal holde på min originale idé med en Fluval Edge, også holde fuld fokus på mit saltvand .. :D

Mvh.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by monjak2444 »

hej kim det lyder som et fedt projekt du starter op håber du gennemføre det :)

nu har jeg ikke selv green jade rejer fra rendo af,men der er mange der brokker sig over deres kvalitet af deres rejer.....rendo er ligesom en fabrik der bare sælger for at sælge har ikke selv haft nogle dårlige erfaringer derfra men der er masser herinde fra som ikke har været tilfredse med dem.

uuhhh du har saltvand lækkert har du nogle rejer i de akvarier ?? og ville være lækkert med lidt saltvand herinde på forum os :)


mvh

Deniz

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by kylmann »

Hej Kim,

En ide til et aktivt bundlag der ikke koster vildt meget er Akadama..

Bliver spændende og se hvad det bliver til.. :)



Kimkjaer
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 07 Mar 2014, 21:31

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by Kimkjaer »

Okay tak for heads up på Rendo ..
Anede faktisk ikke at det var tilfældet - udfra hvad jeg har hørt, har det været gode ting ..
Har også gået med tanken om at køre ned til Hamburg og kigge i diverse dyre forretninger og kigge på rejer / saltvand :)

Mht. saltvand så ja - selvfølgelig har jeg en reje :lol:
Kunne da ikke leve uden, så jeg har en enkelt Lysmata amboinensis (Dannebrogs reje)
Har overvejet at få flere men holder mig lige til dette i øjeblikket :)

Vedrørende Akadama - hvad er minusser ved det, fremfor bee soil f.eks.
Efter jeg har været inde og se priserne på det, kan jeg da sagtens følge dig i at det er en billig alternativ løsning - men er det også en god ? :-)

Tak for jeres interesse i tråden og alle de gode svar - det er værdsat :D

Mvh



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by Smedn »

Yngler saltvands rejer egentligt?

Så vidt jeg ved, tager det længere tid at indkøre et akvarie med akadama. Altså i stedet for 1 måneds tid er det 2. Men har aldrig selv brugt det.



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by caso »

Akadama fungerer helt fint. Ikke dårligere end andre produkter. Ulempen er at mange synes at det ikke er særligt pænt. Jeg synes ikke udseendet er et problem.

Lyder som et spændende projekt. Smid endeligt nogen billeder når du kommer igang. Har selv overvejet en balje på 250 l, men det kommer lige til at vente lidt. Jeg drømmer om et 250 l med mindst lige så mange PRL.


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by monjak2444 »

det var så lidt :) der er nogle tråde her på forummet hvor du kan læse lidt om det.
roadtrips er altid nice især vis man skal hente rejer :)og ja tyskland er lige landet hvor de har næsten alt.

hehe en dannebrogs reje de bliver da pænt store ik,har selv haft kardinal rejer superflotte.

akadama det er meget billigere og holder lidt over 2 år også det dårlige,det tager lang tid at køre ind også er det grimt :) synes jeg.
men glimerne bundlag vis du skal have sarte rejer og man har planner om seriøst opdræt så er det vejen frem,men vis du skal have neocaridina kan du ligeså godt vælge ikke aktivt bundlag.

held og lykke med eventyret :)


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: 300 ltr shallow reef reje akvarie

Post by monjak2444 »

godt sagt carsten hehe syncron besked :D


mvh

Deniz

Post Reply