Selskabsakvarie og beplantning.

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
JørgenPG
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 1
Joined: 10 Feb 2016, 08:34

Selskabsakvarie og beplantning.

Post by JørgenPG »

Hej.

Jeg er helt ny ud i det med rejer. Jeg har et ønske om at anskaffe Amano rejer som algebekæmpelse i mit selskabsakvarie. Forleden læste jeg om Amanorejer at man skulle undgå Anubies og Cryptocorynen planter i akvariet, deres rødder skulle angiveligt udskille nogle for Amanorejer giftige stoffer, er der nogen der har erfaringer omkring dette?? Alternativt ville RCS rejer være en mulighed??

Mvh.

Jørgen



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Selskabsakvarie og beplantning.

Post by caso »

Hej Jørgen.

Velkommen til rejeforum.

Jeg kender godt historierne om at både cryptocoryner og anubias skulle være skadelige for rejer. Ikke bare Amano, men alle reje arter.

Mig bekendt er det en gammel vandrehistorie, der er svær at slå ihjel.

Jeg har et 250 l akvarium med flere typer cryptocoryner og forskellige rejer, bl.a. amano rejer. Det rører dem ikke.

Jeg har hørt flere der beretter om det samme med anubias.

Hvad er i andres erfaringer?


Mvh
Carsten

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Selskabsakvarie og beplantning.

Post by d9ha »

Same same. Historien går vist på at klipning/deling af rødder skulle forårsage en forgiftning. Har selv voldbeskåret anubias ved flere lejligheder i rejeakvarier, uden nogen problemer overhovedet.


Mvh
Henrik

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Selskabsakvarie og beplantning.

Post by cpg »

Historien blev fornyeligt manet i jorden af Dennerle. De havde forsøgt det hele. Delt både Anubias og Cryptoryner under vand og med mange forskellige rejer. Ingen rejer gik til.

Alle rejer spiser mere eller mindre alger, og man siger at Amano er mere effektiv. Men der skal MANGE til for at de har en effekt.
Da jeg for nogle år siden havde et 1100 liters, hvor jeg ville sætte Amano rejer i mod algerne, fik jeg et tal opgivet(husker ikke hvor mange pr. m2) men til mit akvarie skulle jeg købe flere hundrede rejer. Og så faldt den ide til jorden.
Så var det lettere og billigere at gøde sig ud af problemet



Post Reply