Erfaringer med lyng

Bundlag, træ, planter, sten
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Erfaringer med lyng

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Heh, nej jeg skal ikke have friske i akvariet, løvet på lyngen vil i løbet af ganske kort til ødelægge vandparameterne.

Jeg kan konstatere at det ikke er nok at overhælde grene med 12 ltr kogende vand, for godt nok vil det løsne en del af barken som er ældst, men det er åbenbart ikke nok til at løsne løvet og den yngre del af barken...

Nu vil jeg lade alt lyngen tørre yderligere 3 uger før jeg prøver igen.
ok kan man måske sætte en par vaser bag akvariet for at få lidt frisk lyng med,kunne se sprødt ud, og jeg vender tilbage når du har tørret dem :lol:


mvh

Deniz

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Erfaringer med lyng

Post by MortenDAD »

Jeg kommer meget tæt på et område med lyng om et par uger; så jeg er nysgerrig efter en opdatering?

Som udgangspunkt er konceptet med lyng genialt; men hvordan skrider det frem med praktiske erfaringer?

Er lyng det nye sort ;)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

Beklager Der er travlt på familie fronten, så har ikke haft tid til at skrive så meget.

Lyng virker som en god løsning hvis man ikke kan få fat i et dødt bonsaitræ. Jeg har ikke fået sat mos på det, og det er lidt af et mareridt at fjerne alt barken og løvet. Jeg har ikke fundet en god metode endnu, som er nem og effektiv, og jeg er ikke sikker på at der er andre end at finde gammel lyng som er gået ud af sig selv. Problemet med gammel lyng er selvsagt kvaliteten, hvorfor jeg har holdt mig fra den.

Ellers arbejder jeg med mit seneste aquascape til skrivebordet.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Erfaringer med lyng

Post by MortenDAD »

Jeg har fundet en ganske effektiv; men også langsommelig metode til fjernelse af bark - det virker på troldhassel.

Læg i blød i 4-6 måneder, det har ikke gjort nogen forskel om det er ude eller inde - det virker dog bedre ved højere temperaturer, så inde er hurtigst :ugeek:

Underbarken går i forrådnelse først og når det er sket er det bare at nulre ydrebarken af og skrubbe efter med en børste, så er der ren gren - (kan det misforstås?)

En gren der med kniv kan afbarkes på 20 minutter kan nulres, børstes og skylles på under 1 minut efter at have ligget i en spand i haven fra april til oktober.

Jeg har ikke forsøgt om et opkog før iblødlægning fremskynder forrådnelsesprocessen; men kunne godt forestille mig at fibrene bliver mere porøse af at blive kogt.

Tålmodighed er en dyd :twisted:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

Nu bliver det spændende at se hvem der kommer først med et aquascaping træ som vi er villige til at dele med resten af jer, men jeg smider lige et billede op her som viser hvad lyng er perfekt formet til at lave:
Træ på savannen        (Foto: Shutterstock)
Træ på savannen (Foto: Shutterstock)
lucy_oprejst_gang_savanne.jpg (80.08 KiB) Viewed 9139 times
@MortenDAD.

Hvordan skrider det frem med din lyng? Jeg er selv gået lidt i stå da jeg har haft travlt med andre ting.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Erfaringer med lyng

Post by MortenDAD »

Sjovt at du tager det op i dag - jeg er netop ved at pakke sammen på kontoret for at tage til Nordjylland, hvor jeg skal indsamle lyng!

Det besvarer vist hvor langt jeg er kommet :(

Det er lige netop det træ jeg vil have genskabt med lyng og Christmas-moss, overvejer at lave rent savanne akvarie med en tæt græsplæne under træerne og et par forrevne klipper.

Så skal der nok en flok Zebra-fisk i :lol:



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

OK, hvis du skal have zebra fisk i akvariet, skal du vel også have en flok elefantfisk (Gnathonemus petersi)... ;)

Havde vi været engelsktalende ville et oplagt forslag også være Lionfish (Pterois familien - saltvandsfisk), og så kan jeg ikke lige komme på flere. :| .

Jeg ville ønske at der var nogle planter der havde naturligt gule blade (nej ikke når de visner :geek: ) jeg har så mange planer for aquascapes liggende klar til at bruge med et gult bunddække.
Det lyder til at kunne blive et rigtigt flot aquascape du har i støbeskeen. Hvilke planter vil du bruge til bunddækket?

God tur, og husk at klippe lyngen lavt så den har mulighed for at komme stærkt tilbage.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Erfaringer med lyng

Post by MortenDAD »

Akvariet er 50x50 i grundplan, bunden skal dækkes med Elocharis acicularis Mini, lyngen skal trimmes og de øverste grene formes til at give en flad top, så bliver den monteret på en skifferplade, og monteret med christmas-moss, bundlaget bliver rødler evt dækket med rådasten hvis ikke jeg kan holde vandet klart (jeg vil gerne have den røde afrikanske jord til at være en del af set-uppet, teknik bliver et hjemmebygget, forrevet klippemodul med integreret hmf, powerhead og gær-co2.

Standard vandstand bliver lige i toppen på træet for at få kompakt vækst i træets krone; og så bliver der fyldt op med vand når det skal vises frem.

Jeg kan se det hele for mig; nu skal det bare omsættes.

Der skal laves lidt i akvarierummet med lidt reol og andet sjov først; men der er også nogle forsøg og træformninger der skal overståes, så en gang i løbet af foråret burde det stå klart



Post Reply