Erfaringer med lyng

Bundlag, træ, planter, sten
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

Er igang med at planlægge et aquascape, og kom til at tænke tilbage på my barndom ude på de jyske heder, og specielt lyngen da det slog mig at lyng har en form som gør den perfekt til at lave det træ jeg har planer om at lave. Jeg har ledt og søgt for at finde ud af om det er sikkert at bruge lyngen-ved i akvarier og har kun fundet en person som siger at det er sikkert.

Er der nogen her dar har brugt det og hvis så, hvad er jeres erfaringer?

Alternativt kan jeg bruge polarpil, men det er noget mere besværligt at skaffe med rette udseende.



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Erfaringer med lyng

Post by d9ha »

Har ikke selv prøvet, men det må da være fortrinligt til formålet. Selvom det næppe holder for evigt, vil jeg tro at holdbarheden er bedre end gråpil el. polarpil, da der er en hel del garvesyre i lyng.


Mvh
Henrik

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

Jeg har ikke kunne finde noget om indholdet af garvesyre i vedet på lyng, selv om der må forekomme noget. Hovedkilden til tanniner skulle være barke og blade.
Min bekymring ligge i at det generelt siges at man ikke skal bruge stedsegrønne plantedele til hardscapes i akavarier. Der er dog undtagelser men er ikke sikker på at hedelyngen høre til dem.

Jeg regner med at gå igang med at samle lidt lyng som jeg i løbet af efteråret fjerner bark og blade på. Så må jeg se hvordan vedet påvirker kemien i vandet. Heldigvis har jeg nogle bakker ca 400 m fra hjemmet hvor der gror lyng så om ikke andet kan jeg starte med den. Jeg har dog ikke fået artsbestemt lyngen, og det må vente et par uger til jeg atter er hjemme.
Fik læste lidt op på hedelyng og det lader til at den har en symbiose med en svamp (lige som f.eks. eg) så jeg er ikke sikker på at rodnettet kan bruges på trods af den enorme trækrone man ville kunne lave med den.

Vil dog gerne høre fra andre der har erfaringer.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Erfaringer med lyng

Post by monjak2444 »

det var lige ude for min ekspertise men det lyder utroligt spændende og glæder mig til at se hvad du ender ud med.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

OK, så er jeg kommet igang med mit lyng projekt. Jeg er så heldig at have en lille biotop små 400 meter fra hjemmet, hvor jeg kan finde hedelyng (Calluna Vulgaris). Inden der er nogen der stiller spørgsmålet om hvorvidt denne biotop er fredet, kan jeg svare at det er den ikke, men jeg vil rette henvendelse til rette myndigheder om en evt fredning af biotopen, grundet dennes noget specielle lokation.

Min plan med den lyng jeg har samlet er at lade den tørre en uge, hvorefter jeg overhælder den med kogende vand og lader den stå et par timer i vandet medens det køler ned. Der ligger ikke nogen tidligere gjorte erfaringer bag denne fremgangsmåde, det er bare sådan jeg vælger at prøve at gøre det. Om det virker eller ej vil tiden vise...

Jeg lægger billeder af de enkelte grene af lyng her, som jeg kommer til at arbejde videre med, så folk kan følge med i hvad der sker:

Gren. 1.
IMG_0047.JPG
IMG_0047.JPG (3.42 MiB) Viewed 11032 times
Gren. 2.
IMG_0048.JPG
IMG_0048.JPG (4.13 MiB) Viewed 11032 times
Gren. 3.
IMG_0049.JPG
IMG_0049.JPG (3.84 MiB) Viewed 11032 times
Gren. 4.
IMG_0050.JPG
IMG_0050.JPG (3.4 MiB) Viewed 11032 times
Gren. 5.
IMG_0051.JPG
IMG_0051.JPG (3.65 MiB) Viewed 11032 times
Svamp på gren 4.
IMG_0052.JPG
IMG_0052.JPG (3.53 MiB) Viewed 11032 times
Den svamp som er på gren 4. skulle være harmløs, og kun påvirke evt dyr der spiser af den (mangler henvisning til denne påstand, men er igang med at søge efter den), og jeg har taget denne gren med af netop samme grund.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Erfaringer med lyng

Post by cpg »

Mon ikke svampen er stendød efter at være overhældt med kogende vand?
Og efter et par timer i vand, er den nok lige til at tørre af grenene



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Erfaringer med lyng

Post by caso »

Spændende projekt. Der er gode scape muligheder med lyng :)


Mvh
Carsten

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

Så er der lavet 10 ltr lyng-te, på grenene 1, 3, og 4, jeg poster billeder senere når jeg kommer hjem igen.
Jeg har valgt af lade to grene tørre yderligere hhv. 1 og 2 uger hvorefter de får samme behandling, mest af alt for at se om det kommer til at betyde noget i den videre process.

Jeg havde læst at nogle bruger lyng til at lave te, men blev noget overrasket da der bredte sig en duft af te i udestuen hvor jeg har eksperimentet kørende. Jeg kan ikke fordrage te, men frue drikker en del og kunne bekræfte at det bestemt lugtede drikkeligt.
Måske skal man slå sig ned som lyng-te/aquascaping grens pusher :mrgreen: .



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Erfaringer med lyng

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Så er der lavet 10 ltr lyng-te, på grenene 1, 3, og 4, jeg poster billeder senere når jeg kommer hjem igen.
Jeg har valgt af lade to grene tørre yderligere hhv. 1 og 2 uger hvorefter de får samme behandling, mest af alt for at se om det kommer til at betyde noget i den videre process.

Jeg havde læst at nogle bruger lyng til at lave te, men blev noget overrasket da der bredte sig en duft af te i udestuen hvor jeg har eksperimentet kørende. Jeg kan ikke fordrage te, men frue drikker en del og kunne bekræfte at det bestemt lugtede drikkeligt.
Måske skal man slå sig ned som lyng-te/aquascaping grens pusher :mrgreen: .

hehe det lyder som om du har fået lavet te til hele nabolaget :) hvornår ryger de tørret i akvariet og har du smidt friske i akvariet os.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Erfaringer med lyng

Post by Aquahorti »

Heh, nej jeg skal ikke have friske i akvariet, løvet på lyngen vil i løbet af ganske kort til ødelægge vandparameterne.

Jeg kan konstatere at det ikke er nok at overhælde grene med 12 ltr kogende vand, for godt nok vil det løsne en del af barken som er ældst, men det er åbenbart ikke nok til at løsne løvet og den yngre del af barken...

Nu vil jeg lade alt lyngen tørre yderligere 3 uger før jeg prøver igen.



Post Reply