Flora Base - bundlag

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Flora Base - bundlag

Post by Jonas »

I størstedelen af mine rejeakvarier anvender jeg det japanske bundlag Flora Base.

Jeg største tilfældigt på dette bundlag i Plantorama, Odense, og har været rimelig begejstret for produktet siden hen. Både i alm. fiskeakvarier, men specielt i forhold til mine rejeakvarier.

En af fordelene ved dette aktive soil er evnen til at reducere PH-værdien. Fra producentens side anføres det, at PH-værdien sænkes til omkring 6 og produktet har en god evne til at holde PH-værdien stabil. Min egen erfaring viser en PH-værdi omkring de 6,2 – 6,4, men rigtig stabile værdier.

En anden fordel ved Flora Base er, at det sænker den samlede hårdhed og indeholder mange nærings- og organiske stoffer til gavn for planterne i akvariet.

Den forventede levetid er omkring 12-15 måneder, hvorefter effekten er aftagende og man bør overveje at skifte bundlaget. Det anbefales ikke at anvende bundfilter ved brug af dette substrat produkt.

Produktet findes i 2 forskellige størrelse og i farverne sort og brun. Den sorte farve virker ikke sort i akvariet, men lidt mere grålig/brun. Visuelt er det dog rigtig flot og giver en god kontrast til trærødder beklædt med moos.

Prismæssigt er produktet i den dyre ende, omkring kr. 340 for en 10L pose.
Flora Base.JPG
Flora Base.JPG (73.92 KiB) Viewed 7157 times



Nice2one
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 04 May 2012, 00:54

Re: Flora Base - bundlag

Post by Nice2one »

Det anbefales ikke at anvende bundfilter ved brug af dette substrat produkt.
Hej Jonas
Skal til at sætte et akvarium op eller to, men vil lige høre om det er af egen erfaring at det ikke skulle kunne bruges sammen med bundfilter ? eller er det noget som producenten selv skriver på emballagen?

Hvis du kigger på i bunden på et akvarium som har haft dette bundlag længe, kan du så se om det stadig holder strukturen, eller om det falder fra hinanden?

PFT

Mvh Keen



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Flora Base - bundlag

Post by Jonas »

Bundlaget virker stadig forholdsvist kugleagtigt i bunden, som jeg umiddelbart kan se det. Men vil helst ikke rode for meget i bundlaget for at se nærmere efter ;)

Det første errindrer jeg ikke, hvorfor jeg har skrevet dengang. Muligt at står bag på posen, men hælder nok mere til, at jeg har læst det et sted i forhold til andres erfaringer. Har ingen personlig erfaring med Flora Base og bundlag.



Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Flora Base - bundlag

Post by Smedn »

En forbruger update til en gammel tråd:

Jeg er lige begyndt at udskifte mine akvarier med florabase bundlag, som har holdt i 16 måneder.
I de ny oprettet akvarier ser jeg en PH på 5,3-5,4 med osmosevand. Den PH var over tid steget til 6.4 over de 16 måneder. Jeg tror jeg burde have skiftet det lidt tidligere, mine rejer virker mere aktive efter de er blevet flyttet.

Omkring bundlagets evne til at holde strukturen, var det faktisk overvejende stadig kugler i bunden af bundlaget, dog en smule porøs. Jeg har aldrig selv brugt bundfilter, så tør ikke sige om det kan virke.

Min PH-måler er en billig en.. For jeg synes den virker til at måle lavt, da 6.4 ikke burde være for højt, og 5.3 er i den lave ende for Taiwan.
Som en test, siger den mit hanevand er 7.4.



Post Reply