Inspiration... skovtema

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Inspiration... skovtema

Post by Jonas »

Hvis man mangler inspiration til indretning af sit rejeakvarium, så se lige nedenstående tråd fra tyske Jürgen, der viser hvordan "skov" temaet kan bringes i spil.

http://www.wirbellotse.de/aquarienvorst ... t3915.html



kejak
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 25 Mar 2012, 21:30

Re: Inspiration... skovtema

Post by kejak »

Det ser ikke helt naturligt ud, men hvis rejerne hygger sig er det ligemeget :)


SIGNATURES ARE STUPID

thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Inspiration... skovtema

Post by thsk »

Jeg kan godt se, at denne tråd har nogle år på bagen, men jeg prøver alligevel :)

I linket bliver der brugt valnøddetræ, men har det nogen betydning hvilken træsort, man bruger eller vil man i princippet kunne bruge hvilken som helst slags træ? Og skal man blot koge det og/eller udvande det, inden det bruges i akvariet? Synes ikke han skriver noget om, hvordan han har behandlet træet, inden det kommer i akvariet...

Mange spørgsmål, men jeg aner store muligheder, hvis det er relativt ligetil :D


Mvh. Tina

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Inspiration... skovtema

Post by MortenDAD »

Jeg har lavet noget modsvarende med bambus, sammen med Vallisneria. Dog gik mine bambuspinde op over overfladen - har lidt svært at se en skov hvor alle træerne er skåret ned som noget at efterstræbe.
Du kan som udgangspunkt anvende alle de træsorter der ikke afgiver skadelige emner til vandet.
Hvis du går ud i den danske natur er gran og fyr nogle af dem du skal holde dig fra.
Den bedste holdbarhed får du med hårde træsorter - nøddetræer, frugttræer og lignende; men også eg, lyng, elm og bøg er meget velegnede.
Pt bruger jeg primært troldhassel - har et træ i haven.
I en snæver vending kan du anvende stort set de træstykker du synes bedst om. Jeg har haft troldpil i akvarie tidligere og så vidt jeg husker holdt det fint i nogle år

Efter 1½ år havde bambussen det stadig fint, det var blevet kogt og udblødt.
Kogning driver meget luft ud af vedet og gør at det bliver noget lettere at holde under overfladen.
For at gøre bøgegrene på 5 cm synkende koger jeg minimum 5 timer



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Inspiration... skovtema

Post by thsk »

Tusinde tak for din udførlige beskrivelse - kender da nogle stykker med både nødde- og frugttræer, så de får nok besøg lige pludselig :lol:

Jeg vil give dig helt ret. Jeg synes, der mangler indtryk af "levende" træer i hans setup, men det gav nu alligevel god inspiration til selv at arbejde med noget andet, end de rødder man kan købe sig til i dyre domme hos div. dyrehandler.

Forresten, ved du ca. hvor længe troldhassel holder sig i et akvarie? Tænker den kunne være ret så veleget til at lave et større træ af med mos som krone :)

Kan man som tommelfingerregel sig 1 cm = min. 1 times kogning, eller må jeg bare prøve mig frem og så koge det noget mere, hvis ikke det synker i en spand vand?


Mvh. Tina

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Inspiration... skovtema

Post by MortenDAD »

Jeg ved ikke hvor længe troldhassel holder; men kviste på omkring 5 mm (uden bark) holder minimum 1½ år.
De bliver sprødere med tiden.
Jeg tror ikke der kan sættes en tommelfingerregel op for hvor længe ved skal koges før det synker.
I weekenden kogte jeg nogle klodser af bøgetræ - det var kerneved fra et 70 år gammelt træ, klodserne var ca 8*3*2 cm - efter 3 timers kogning var de næsten alle synkende, efter yderligere en nat i koldt vand lå alle 30 på bunden.

(De skal bruges til montering af javabregne og anubias)



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Inspiration... skovtema

Post by thsk »

Det lyder godt - så vil jeg høre min faster, om ikke jeg må beskære hendes troldhassel lidt :D

Okay, så man koger dem bare indtil de begynder at synke? Hvis man har et stykke træ, der er for stort til at være i gryden, kan man så koge det af flere "omgange", altså f.eks. først den ene ende og så den anden, eller må jeg begrænse mig til noget, der kan være i gryden?

Det lyder spændende med de klodser, skal der sugekop på eller hvordan vil du bruge dem, når der kommer planter på? :)


Mvh. Tina

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Inspiration... skovtema

Post by MortenDAD »

Jeg koger til træet begynder at være synkende, så er det for det meste synkende i køligere vand.

Har aldrig prøvet at koge af flere omgange, men umiddelbart burde det give en vis effekt - uden låg på gryden og med flere timers kogning skal man nok holde øje med vandstanden - og strømforbruget :o

Klodserne skal bare være klar til jeg skal bruge dem - indtil videre ligger de udendørs i et par baljer for at blive algedækkede til ancistrus ynglen; men mon ikke de fleste bliver lagt på bunden.



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Inspiration... skovtema

Post by thsk »

Okay, så har jeg noget at gå efter :)

Hehe ja, måske man kunne lave et "låg" af staniol, så fordampningen begrænses :lol:

Det bliver de små da helt sikkert glade for :)


Mvh. Tina

Post Reply