Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Pumpe, filter, lys, akvarie
User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by caso »

monjak2444 wrote:
caso wrote:Jeg mener at jeg gav 1200 + 200 i Porto. Kan se at anlægget nu koster 1350kr.

http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=446
Havde ikke lige set din besked men cool det er en billig pris at betale for at slippe for spildevand synes jeg.
Det var også for at slippe for spildevandet at anlægget blev indført her. Rentabelt er det ikke. Samlet set er en liter vand fra RO-anlægget billigere end en liter fra ionbytter anlægget.


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by monjak2444 »

Det ville os se være den største grund til jeg skulle indføre det herhjemme.


mvh

Deniz

Bach78
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 17 Dec 2015, 15:36

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Bach78 »

Nu har jeg kikket lidt med fra sidelinien om jeres erfaringer har mulighed for at ligge nogle billeder på og evt. Om jeres erfaring med hvor meget ionbytter matriale i bruger og hvor meget vand der brugt i den det skal skiftes.
Håber i kan forstå mine spørgsmål. Jeg har selv haft er osmosesnlæg og det tog en krig st produceret og efter jeg er flyttet i hus er det for dyrt for mig
Mvh
Thomas



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by caso »

Du kan se det anlæg jeg bruger lidt længere oppe i denne tråd, eller på billede 3 i første indlæg i denne tråd:
viewtopic.php?f=58&t=1864

Hvor meget vand man kan lave afhænger af hvordan vandet man hælder i filteret er. Jo hårdere vand, jo mindre kan filtret lave. Denne udregning er lånt fra rent postevand:

Udbytte udregnes på flg. vis:
a Liter harpiks x 1500 / lokale hårdhed i °GH = b Liter rent vand.
Eks.: 5 Liter harpiks x 1500 / 5° GH = 1.500 Liter rent vand med 0µS.

Mit filter med ca. 10,5 liter filtermateriale rækker ca. tre måneder. Jeg laver omkring 90 liter vand i ugen. Mit hanevand har en GH på 7-8 dH. Putter man de værdier ind i formlen oven for, burde mit filtermateriale holde ca. et halvt år. Det kan skyldes større vandforbrug ved opstart af akvarier o.lign. men kan nok ikke helt forklare det. Det koster dermed ca. 2000 kr. om året at lave vand for mig (ekslk. prisen for vandet). Jeg vil tro at min besparelse på vandregningen ligger på lidt under 1000 kr. så det vil sige en merudgift på 1000 kr. om året. Det betaler jeg gerne for at kunne lave nyt vand så hurtigt, og i øvrigt spare på vores drikkevand.

En anden mulighed er at bruge regnvand. kim m her fra siden gør det med stor succes. Jeg overvejer selv at lave et projekt hvor jeg samler regnvand og kører det igennem ionbytter anlægget inden brug. Bare for at være sikker på ikke at få noget forurening med. Det betyder mindre vandforbrug og langt mindre forbrug af ionbytter masse. Formentligt en besparelse på over 2000 kr. om året. I perioder med lidt nedbør kan jeg jo altid supplere med vand på samme måde som nu.


Mvh
Carsten

Bach78
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 17 Dec 2015, 15:36

Re: Osmoseanlæg/ ionbytteranlæg

Post by Bach78 »

Hej Carsten
Tak for svaret



Post Reply