Anskaffelse af osmoseanlæg

Pumpe, filter, lys, akvarie
Post Reply
malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by malibali »

Hei på rejeforum

Da jeg får 5,5-8mg nitrat ud af hanen pr. L vand, skal jeg vidst gøre noget seriøst for at give mine rejer en fremtid og her ser jeg ikke anden mulighed end anskaffelse af enten osmose eller ionbytteranlæg (det bliver for dyrt at køre til Plantorama for at hente "nyt" vand).
Jeg forventer ikke, at mit fremtidige HMF-filter kan holde styr på så megen nitrat i længden (eller undervurderer jeg det?)
Her kommer I ind i billedet. Jeg har snust rundt på siden i en tid efter info, men bliver nok nødt til at spørge for at få helt styr på det.
Jeg har pt. 21L rejeakv. og 170L sydamerikaakv, som sikkert også vil sætte pris på det blødere og renere vand.
Jeg har kigget hos rent-postevand, som er nævnt flere gange på siden, så jeg regner med, at han er ok. MEN han har ALT for mange valgmuligheder ;) Størrlse, membran, fittings, målere osv. osv. Jeg aner ikke, hvad jeg har brug for - Kan I hjælpe mig?
Jeg har nok brug for en total indkøbsliste...
Tænker, at min behov er så lille, at et af de små anlæg kan gøre det, men er det nødvendigt med booster? Hvad med silikatfilter - vil jeg komme til at savne det? Jeg må indrømme, at det er en jungle for mig at finde ud af.
Så skal jeg vel have salt som dette og ser, at KH er i det område, hvor jeg har læst, at man risikerer syrestyrt, hvordan undgår man så det?
Lige nu har jeg neocaridina zhangjiajiensis white pearl, der jo ikke er voldsomt krævende, men kan jeg holde liv i dem, så får de jo nok nogle mere krævende venner på et tidspunkt.
Jeg håber, at I vil hjælpe mig for forvirringen er total :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by monjak2444 »

Hej og velkommen til rejeforum :) først skal du finde ud af hvilken anlæg du vil have.
Sidst jeg opgraderet fra et lille osmoseanlæg til et stort og det har været det hele værd vis du vælger osmose anlæg så ville jeg ikke købe et lille anlæg så skal du vente hele dagen på 20 liter vand.

Men selv har jeg ikke ionbytter anlæg,men det er utroligt smart fundet på og du har ikke noget spildevand overhoved hvorimod osmose er der masser af spildevand.

Jeg har selv brugt rentvand før i tiden og fin gut har ikke haft problemer med ham,men bestilte mit store osmoseanlæg fra Tyskland af og det kører bare Garnelenhaus.de

Hvilke rejer vil du kaste dig ud i.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by Smedn »

Jeg kender også kun til osmoseanlæg og har et lille 3-trins fra rent-postevand. Det varier hvor hurtigt du kan lave vandet, hos mig laver jeg ca 4 liter i timen (langsomt) mens en kammerat laver 10L i timen (vist nok pga vandtrykket).
Hvis du ønsker højere vandtryk, kan du købe en pumpe.

Silikat filter eller ej.. tjaa.. mit vand er ca. 35µs efter en tur gennem anlæget. Det virkede helt fint til Taiwan osv. Jeg købte dog, mest bare for at prøve, et silikat filter og nu måler det 0-2µs.
Udover det skal du bare bruge en µs måler og noget GH+ mineral

Det er ret nemt, lige så snart du har lavet vand første gang :)



malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by malibali »

Tak for tilbagemeldingerne. Jeg har taget dem i betragtning og må tage en beslutning snart. Dog har jeg sendt en mail til rent-postevand for at få opklaret nogle mere tekniske spørgsmål.

Til Deniz kan jeg ikke helt svare på dit spørgsmål, da jeg ikke er helt inde i hvilke rejer, der er realistiske både mht. plads og evner og alle de navne (savner en lettilgængelig oversigt/forklaring over, hvornår en mischling bliver til taiwan, hvilke populærnavne, der er hvilke arter og lignende) , men jeg er helt vild med første generation af dit gylden tiger/CRS-projekt (og ser frem til flere billeder ;) ) rili, carbon, CRS/CBS osv. osv + deres blandinger selvfølgelig. Er egentlig ikke så kræsen, pånær når jeg så er, for RCS siger mig intet :D



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by cpg »

Inden du bestiller et osmoseanlæg, så få lige målt Ms eller TDS i dit postevand.
De fleste rejer kan fint klare sig i postevand, med mindre det er helt ude i extremerne.



malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by malibali »

Til cpg: Det er ikke for ledningsevnens skyld, at jeg kigger på osmoseanlæg, men fordi mit hanevand har for højt nitratindhold.
Vandværket har oplyst følgende værdier i april 2015: Konduktivitet 42,5mS/m nitrat: 8mg/L
Hvis den lave ledningsevne kan opveje nitraten, så er jeg da bare lykkelig, men det kan den vel ikke??



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by cpg »

Har du mange alger i dine akvarier??
Hvis ja, så er et osmose anlæg nok sagen.
Skal prøve - hvis jeg husker det at måle mit vandhane vand for nitrat i morgen



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by monjak2444 »

Ja så skal du først finde ud af hvilke rejer du vil havde,og der står en masse info på vores side her under Taiwan kategorien.
Men mischlinge rejer er en krystal reje der er parret med en Taiwan bee og deres yngel er mischlinge rejer.
Og parre du mischlinge x mischlinge så vil du ud af deres afkom få 2-3 Taiwan bees ud af 30-40 unger.
Og lige så snart jeg for lavet min dumme mac skal jeg nok smide billeder op af alle mine akvarier :D


mvh

Deniz

malibali
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 19
Joined: 26 Jul 2015, 15:37
Lokation.: Hjallerup

Re: Anskaffelse af osmoseanlæg

Post by malibali »

cpg: Jeg har nogle alger, men det er jo ikke til at undgå, når akvariet bare står. Jeg har tjekket nitratniveauet for Ølstykke vandværk og det lå pr. 23.04.2015 på 1,03mg/L og har de sidste 20+år ikke oversteget 2,5mg/L.

Deniz: Allerførst skal jeg holde liv i mine white pearls - før jeg kan det, så tør jeg næsten ikke se på andre ;) Og mange tak for forklaringen.



Post Reply