Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Pumpe, filter, lys, akvarie
Post Reply
Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Post by Holst01 »

Hej allesammen..

Jeg har mig en Dennerle Drop Checker (den der ligner en dråbe), har fulgt producentens anvisninger. Troede egentlig at jeg skulle benytte KH4 vand, så det havde jeg lavet nogle dage i forvejen, men i følge deres anvisninger skulle man kun hælde deres væske i DC og sætte den i akvariet.
Men væsken er UTROLIG mørk og svær at se hvad farve den er.. andet end mørk. Skulle man supplere op med lidt KH4 vand eller hvordan ?
Nogle erfaringer ? :|

På forhånd tak.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Post by Aquahorti »

Jeg har ingen erfaring med drop checkers og efter at have læst om dem, er jeg stadigvæk I tvivl om hvorvidt de er så nøjagtige som nogle gerne vil have os til at tro de er.

Gennem mit arbejde ved jeg hvor subjektive resultater opnået ved at observere et farveskifte under en titrering kan være. Af same grund vil jeg hellere forholde mig til f.eks. et tal som man har opnået ved at måle på en væske med en electrode, da man der vil kunne kalibrere målometeret med kendte opløsninger ;) .
Kunne du prøve at enten fjerne alt CO2 fra den atmosfære den meget grønne væske er udsat for, eller modsat at give den et ordentligt skud CO2? Hvis væsken virker, skulle det give udslag.

Et forslag til at få en CO2 rig atmosfære kunne være at sætte drop checkeren på indersiden af en dyb gryde. Så tænder du et fyrfadslys (eller tilsvarende) og sætter det på bunden af gryden. Hvis du nu lægger et låg (for alt I verden ikke noget brændbart) på gryden, vil flammen bruge en del af ilten, og give en noget mere CO2 rig atmosfære. Giv det lidt tid så der kan indstille sig en ligevægt og check farven.

Efter at have gravet lidt på internettet tror jeg at jeg næsten vil lægge hovedt på blokken og sige at dette skulle give mellem 1 og 1,5% CO2 I gryden, dette svare til 10000 ppm til 15000 ppm. Langt mere end hvad væsken har som øvre grænse, så du skulle kunne se om den virker.

At fjerne CO2 er lidt mere langhåret og jeg vil ikke umiddelbart anbefale det som et forsøg hjemme I køkkenet.

Jeg smider et link til at sjovt forsøg som man nemt kan lave med børnene der hjemme, og samtidigt kontrollere om væsken virker :geek:

http://www.math.harvard.edu/~knill/peda ... xperiment/


Beklager ikke at kunne hjælpe mere, men jeg håber du kan bruge ovenstående til at se om det er væsken der er problemet.



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Post by Holst01 »

Aquahorti wrote:Jeg har ingen erfaring med drop checkers og efter at have læst om dem, er jeg stadigvæk I tvivl om hvorvidt de er så nøjagtige som nogle gerne vil have os til at tro de er.

Gennem mit arbejde ved jeg hvor subjektive resultater opnået ved at observere et farveskifte under en titrering kan være. Af same grund vil jeg hellere forholde mig til f.eks. et tal som man har opnået ved at måle på en væske med en electrode, da man der vil kunne kalibrere målometeret med kendte opløsninger ;) .
Kunne du prøve at enten fjerne alt CO2 fra den atmosfære den meget grønne væske er udsat for, eller modsat at give den et ordentligt skud CO2? Hvis væsken virker, skulle det give udslag.

Et forslag til at få en CO2 rig atmosfære kunne være at sætte drop checkeren på indersiden af en dyb gryde. Så tænder du et fyrfadslys (eller tilsvarende) og sætter det på bunden af gryden. Hvis du nu lægger et låg (for alt I verden ikke noget brændbart) på gryden, vil flammen bruge en del af ilten, og give en noget mere CO2 rig atmosfære. Giv det lidt tid så der kan indstille sig en ligevægt og check farven.

Efter at have gravet lidt på internettet tror jeg at jeg næsten vil lægge hovedt på blokken og sige at dette skulle give mellem 1 og 1,5% CO2 I gryden, dette svare til 10000 ppm til 15000 ppm. Langt mere end hvad væsken har som øvre grænse, så du skulle kunne se om den virker.

At fjerne CO2 er lidt mere langhåret og jeg vil ikke umiddelbart anbefale det som et forsøg hjemme I køkkenet.

Jeg smider et link til at sjovt forsøg som man nemt kan lave med børnene der hjemme, og samtidigt kontrollere om væsken virker :geek:

http://www.math.harvard.edu/~knill/peda ... xperiment/

Beklager ikke at kunne hjælpe mere, men jeg håber du kan bruge ovenstående til at se om det er væsken der er problemet.

Hej Aquahorti
Tak for det lange fine svar :)
Jeg har som du selv hentyder til, så har jeg svært ved at stole på den DropChecker. Den gik fra blå til grøn efter et par time efter at være kommet i akvariet, men den er utrolig mørk. Enten mørk grøn eller mørk blå.. faktisk svært at se hvad den er uden at gå tæt på..
Skal det spædes op med KH4 vand ?



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Post by Aquahorti »

Rigtig god pointe.
Jeg er vist kommet til at overkomplicere problemstillingen, så kan jeg lære ikke at skrive her når jeg er træt, da poblemet måske kan skyldes at koncentrationen af indikatorvæske er for høj.
Prøv at fortynde væsken med destilleret vand, det vil i første omgang sænke CO2 koncentrationen, men ikke tilføre andre stoffer. Samtidig skulle farven blive mindre intens.


Der er et par yderlige overvejelser, men vender tilbage når jeg sidder ved en computer.



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Post by Holst01 »

Aquahorti wrote:Rigtig god pointe.
Jeg er vist kommet til at overkomplicere problemstillingen, så kan jeg lære ikke at skrive her når jeg er træt, da poblemet måske kan skyldes at koncentrationen af indikatorvæske er for høj.
Prøv at fortynde væsken med destilleret vand, det vil i første omgang sænke CO2 koncentrationen, men ikke tilføre andre stoffer. Samtidig skulle farven blive mindre intens.


Der er et par yderlige overvejelser, men vender tilbage når jeg sidder ved en computer.
Hehe, helt i orden :) Alligevel spændende læsning du fik frem ! ;)
Men skal det være KH4 vand eller bare destilleret vand ?



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Post by Aquahorti »

OK, så fik jeg gravet lidt mere.

For at svare på på dit spørgsmål, så vil jeg mene at det er destilleret vand der skal bruges. Grunden til ikke at bruge vand fra akvariet er at tingene bliver for komplicerede ved at bruge vand hvor man ikke kender koncentrationerne af alle de stoffer der er i det. Hele pointen er at man vil have en reaktion mellem indicator og CO2, ikke afledte reaktionprodukter fra andre ting, men der er mange ting som CO2 kan reagere med i et akvarie.

Jeg lægger et link her til en fin og nem gennemgang af problemstillingerne vedrørende brugen af drop checkers:
http://aquatic-art.blogspot.no/2011/02/ ... arium.html.

Skulle du ønske at bruge noget der minder om en drop checker, faldt jeg over denne fra selvsamme firma som den du har i dit akvarie:http://www.dennerle.eu/global/index.php ... 53&lang=en. Den virker på mig som et OK bud på noget man kunne bruge, omend den ikke er så sexet som dem man kan købe af glas ;) .


Jeg tror ikke jeg kan bidrage med så meget mere, da jeg ikke har personlig erfaring med brugen af drop checkers, og derfor vil jeg kun kunne videregive andenhåndsinformationer



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerle CO² DropCheck- Meget mørk

Post by Aquahorti »

OK, besluttede mig for at finde et test kit som kan bruge af enhver til at teste CO2 I akvarier, og fandt dette: http://www.hach.com/carbon-dioxide-test ... 7640218474.

Vi bruger ikke CO2 tests, idet vi I stedet ser på hvordan vores Amano rejer bevæger sig, da de er en god indicator på mængden af CO2 (tænk kanariefugle I de britiske kulminer).



Post Reply