Bundfilter

Pumpe, filter, lys, akvarie
MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Bundfilter

Post by MortenDAD »

monjak2444 wrote:og vis man kun køre med bundfilter ville jeg installere 2 stigrør på bundfilteret så jeg ved det ikke kun er den ene side af akvariet der bliver filtreret,for det der er med bundfilter er de simpelt hent ikke når at dække hele bundlaget vis man kan sige det sådan derfor en i hver ende af akvariet.
Nu er ideen med bundfilter jo ikke at bundlaget skal renses; men at bundlaget skal være filtermedie og rense vandet.

Som med alle andre filtre handler det om at dimensionere filtret korrekt. Med bundfiltre gøres det med filtrets størrelse og gennemstrømningshastigheden.
Problemet med bundfiltre er at de ikke kan op- eller nedskaleres med andet en gennemstrømningshastigheden uden at tømme akvariet og lægge flere plader ned.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

MortenDAD wrote:
Nu er ideen med bundfilter jo ikke at bundlaget skal renses; men at bundlaget skal være filtermedie og rense vandet.

Som med alle andre filtre handler det om at dimensionere filtret korrekt. Med bundfiltre gøres det med filtrets størrelse og gennemstrømningshastigheden.
Problemet med bundfiltre er at de ikke kan op- eller nedskaleres med andet en gennemstrømningshastigheden uden at tømme akvariet og lægge flere plader ned.
dit bundfilter vil kun filtrere vand ned igennem rundt om dit stigrør i en diameter på 5 cm vil jeg tror så resten af dit bundlag vil aldrig blive filtreret igennem derfor en i hver ende af akvariet,kommer selvfølgelig an på dit akvarie hvor stort det er.
det er ligefør jeg tror at et hmf filter vil filtrere mere vand igennem bundlaget end et bundfilter.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundfilter

Post by Aquahorti »

Nu vil jeg lige blande mig for at gøre tingene mere "muddered" ved at postulere at et udvendigt filter er bedre :twisted:

Man kan have et langt større filtervolumen, der er bedre muligheder for at kunne kontrolere flowpattern, og det er meget nemmere at rengøre. Man får også mulighed for at fjerne varmelegmet og CO2 fra akvariet, da man kan have dem inline.

Men det er ikke et bundfilter, så ikke helt så relevant. På den anden side er der henvist til andre filtertyper som heller ikke falder i den kategori :ugeek:

Edit: Beklager det forfærdeligt dårlige dansk, jeg sad og arbejde på en engelsk tekst parallelt med ovenstående :oops: .
Last edited by Aquahorti on 13 Dec 2016, 14:50, edited 1 time in total.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Bundfilter

Post by MortenDAD »

Aquahorti wrote:Nu vil jeg lige blande mig for at gøre tingene mere "muddered" ved at postulere at et udvendigt filter er bedre :twisted:

Man kan have et langt større filtervolumen, der er bedre muligheder for at kunne kontrolere flowpattern, og det er meget nemmere at rengøre. Man får også mulighed for at fjerne varmelegmet og CO2 fra akvariet, da man kan have dem inline.
100% enig - den mest optimale løsning vil altid være et eksternt filter - Det kan gøres lige så stort som man ønsker, der kan være alt muligt teknik hældt ned i det og det kan skaleres efter ønsker og behov.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Bundfilter

Post by cpg »

MortenDAD wrote:
Aquahorti wrote:Nu vil jeg lige blande mig for at gøre tingene mere "muddered" ved at postulere at et udvendigt filter er bedre :twisted:

Man kan have et langt større filtervolumen, der er bedre muligheder for at kunne kontrolere flowpattern, og det er meget nemmere at rengøre. Man får også mulighed for at fjerne varmelegmet og CO2 fra akvariet, da man kan have dem inline.
100% enig - den mest optimale løsning vil altid være et eksternt filter - Det kan gøres lige så stort som man ønsker, der kan være alt muligt teknik hældt ned i det og det kan skaleres efter ønsker og behov.
Men til gengæld også noget umuligt at have. Hvis man har mange akvarier. Jeg har 12 stk. kørende. Og kan ikke forestille mig at have et tilsvarende antal filtre stående. Hvis man kun har et enkelt akvarie er det ok.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Bundfilter

Post by MortenDAD »

Med mindre man laver et central filter med overløb fra akvarierne, det forudsætter så ens vandværdier i alle akvarier samt at eventuel sygdom kan sprede sig uhæmmet.
Isoleret set vil en sump til hvert akvarie være det mest optimale; men så kommer der alle mulige forbehold indover (plads, økonomi, æstetik mm).

Bundfiltret er ofte et rigtig godt valg og helt klart en filter type jeg også fremover kommer til at installere.

Der er også lige det med bundfiltre at flere forskellige planter ikke har det super ved at få træk om fødderne (efter hvad jeg har hørt, har ikke selv rodfæstede planter med bundfilter)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundfilter

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote: 100% enig - den mest optimale løsning vil altid være et eksternt filter - Det kan gøres lige så stort som man ønsker, der kan være alt muligt teknik hældt ned i det og det kan skaleres efter ønsker og behov.
Jeg sidder og arbejder med en bedre metode til at arbejde med Utricularia graminifolia, og har på fornemmelsen at moving-bed filterene kunne være en del af løsningen. Er der nogen der har lyst til at teste en tese jeg har?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

det blev hurtigt avanceret :lol: hold det nu simpelt.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundfilter

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:det blev hurtigt avanceret :lol: hold det nu simpelt.
heh, de fleste ting i vores hobby er vel i og for sig ret simple, om ikke andet hvis man gør tingene rigtigt. Problemet er så at finde ud af hvad der er det rigtige... :roll:

Vi skulle gerne kunne udnytte at vi står på skuldrene af giganter (nanos gigantum humeris insidentes :geek: ), og derved gøre tingene nemmere. Der er så mange der tilsyneladende gerne vil have at tingene skal virke komplicerede, men realiteterne er at det er oftest nemt at gøre tingene, men kompliceret at forstå til bunds hvorfor tingene er som de er.

Jeg håber at kunne hjælpe med at gøre tingene nemmere, ved bedre at forstå det bagvedliggende ;) .



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

nu var tråden nu om bundfilter og nu holder jeg kun rejer så har ikke brug for alt det avanceret udstyr man betaler dyre domme for,så bare hold det simpelt så muligt,og gør dit arbejde lettere for jer selv.

og vis i vil lære at opdrætte rejer skal jeg nok hjælpe jer på vej :mrgreen:


mvh

Deniz

Post Reply