Bundfilter

Pumpe, filter, lys, akvarie
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundfilter

Post by Aquahorti »

Jeg bruger udvendige filter eller HOB, Jeg kan bedst lide det sådan grundet muligheden for at få et større filtermatriale volumen. Men der er rigtigt mange her inde der ikke bruger den type filter, så egentligt er det i enden nok mest et spørgsmål om hvad man selv kan lide, for begge virker (Jeg mener selvf. at dem jeg bruger virker bedre 8-) )



wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: Bundfilter

Post by wvack »

Som med mange andre ting er filtre en "religion" :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

nu har jeg kørt med bundfiltre i et par nu og jeg skal være ærlig at sige jeg kan ikke se nogen forskel på dem og mine akvarier der kører uden,bare husk at slamsuge sandet så du ikke har alle de ubehaglige gasser der ophober sig.

og nu har jeg kun bundfilter på et akvarie og når det bliver lukket så er det slut med bundfiltre fra min side :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundfilter

Post by Aquahorti »

monjak2444 wrote:nu har jeg kørt med bundfiltre i et par nu og jeg skal være ærlig at sige jeg kan ikke se nogen forskel på dem og mine akvarier der kører uden,bare husk at slamsuge sandet så du ikke har alle de ubehaglige gasser der ophober sig.

og nu har jeg kun bundfilter på et akvarie og når det bliver lukket så er det slut med bundfiltre fra min side :)
Hvad er grunden så til at du går væk fra bundfiltre?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:
monjak2444 wrote:nu har jeg kørt med bundfiltre i et par nu og jeg skal være ærlig at sige jeg kan ikke se nogen forskel på dem og mine akvarier der kører uden,bare husk at slamsuge sandet så du ikke har alle de ubehaglige gasser der ophober sig.

og nu har jeg kun bundfilter på et akvarie og når det bliver lukket så er det slut med bundfiltre fra min side :)
Hvad er grunden så til at du går væk fra bundfiltre?
jeg ser ingen forskel på mine rejer i udbyttet af unger,så ser jeg ingen grund til at køre med både bundfilter og skumfilter på mine akvarier.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundfilter

Post by Aquahorti »

Det giver god mening, men jeg går ud fra at der var en grund til at du brugte begger typer i starten?



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Bundfilter

Post by MortenDAD »

Jeg har leget en del med filtre. Indenfor det sidste år har jeg etableret:
Moving bed
Bundfilter
hmf med powerhead
hmf med luft
skumpatron og elefantfod

Hurtigste filter om at komme i gang er bundfiltret; bedste til at fjerne svæv er hmf i begge varianter, lydsvagest er hmf med powerhead, lettest at sætte i drift er skumpatron, enklest at lave ekstrafiltre der står klar til etablering af nye akvarier er skumpatron og bundfilter.
Mest besværlig i brug er moving-bed.

Jeg kommer ikke til at vælge et enkelt filter som det eneste jeg arbejder videre med; men vil fremover have en blanding af bundfiltre, skumpatroner, hmf med både luft og powerhead. Det eneste der ryger ud er moving-bed (og det er faktisk et meget effektivt filter, men det er de andre også)

Bundlaget i corydoras opfedningsakvariet er rådasand, tilsat noget bunkersand, kornstørrelse er omkring 0,2-2,0 mm - (øjemål af en næste 50-årig)



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Bundfilter

Post by cpg »

Selvom jeg har haft akvarie i over 50 år, har jeg aldrig hørt om et moving-bed filter. Hvordan fungerer det?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

cpg wrote:Selvom jeg har haft akvarie i over 50 år, har jeg aldrig hørt om et moving-bed filter. Hvordan fungerer det?
https://www.youtube.com/watch?v=DbGWp37djZQ


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Det giver god mening, men jeg går ud fra at der var en grund til at du brugte begger typer i starten?
jep har prøvet akvarier med skum og bundfilter også har jeg prøvet at køre kun med bundfilter og man skal køre med eller uden ingen grund til at køre begge dele i et lille 54 liter efter min mening,skal siges jeg har ingen andre dyr end mine rejer i akvarierne og laver yppige vandskift hver uge så har ikke rigtig brug for at køre begge dele.

og vis man kun køre med bundfilter ville jeg installere 2 stigrør på bundfilteret så jeg ved det ikke kun er den ene side af akvariet der bliver filtreret,for det der er med bundfilter er de simpelt hent ikke når at dække hele bundlaget vis man kan sige det sådan derfor en i hver ende af akvariet.


mvh

Deniz

Post Reply