Bundfilter

Pumpe, filter, lys, akvarie
wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Bundfilter

Post by wvack »

Jeg har et bundfilter der passer til mit 128L...
Men det sorte bundlag jeg vil bruge kan falde gennem rillerne og så er det ikke meget bevendt...
Har i ikke nogle gode idéer til en løsning? :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

eventuelt vis du har filter vat kan du ligger et tyndt lag hen over,men det er et ordentligt stykke du skal have til et 128liters.
da jeg havde bundfilter på sand kørte jeg det uden nogen filtervand og fungeret fint nok.


mvh

Deniz

wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: Bundfilter

Post by wvack »

Jeg tænker bare at hvis jeg ikke har hulrummet under bundlaget, så vil det ikke suge ret godt...
Filtervat var en nem løsning...
Jeg spekulerede selv på et lag grovere sten inden det sorte bundlag...



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

faktisk en fin løsning du fandt der,den ville jeg nok gå med.


mvh

Deniz

wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: Bundfilter

Post by wvack »

Hvis der ikke kommer andre forslag, så blir det nok det :)



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Bundfilter

Post by MortenDAD »

Det lyder som en god løsning, og er det også et stykke tid; men på sigt vil de største partikler komme op ad og de mindste ned ad.
Specielt hvis du har dyr der mosler lidt rundt i bundlaget.
Et bedre alternativ er ukrudtsdug, det nedsætter gennemstrømningen en smule; men eftersom der jo er en gigantisk overflade i et bundfilter gør det nok ikke så meget.
Har det selv i et 100 ltr corydoras akvarie; med ca 30 ungfisk og ca 1½ cm meget fint sand - det var egentlig tænkt som et forsøg; men nu efter ½ år uden problemer er det vist blevet en permanent løsning.



wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: Bundfilter

Post by wvack »

Det var sgu en god idé, det kunne godt gå hen at blive løsningen 8-)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Bundfilter

Post by monjak2444 »

det var en god ide morten :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Bundfilter

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Det lyder som en god løsning, og er det også et stykke tid; men på sigt vil de største partikler komme op ad og de mindste ned ad.
Specielt hvis du har dyr der mosler lidt rundt i bundlaget.
Et bedre alternativ er ukrudtsdug, det nedsætter gennemstrømningen en smule; men eftersom der jo er en gigantisk overflade i et bundfilter gør det nok ikke så meget.
Har det selv i et 100 ltr corydoras akvarie; med ca 30 ungfisk og ca 1½ cm meget fint sand - det var egentlig tænkt som et forsøg; men nu efter ½ år uden problemer er det vist blevet en permanent løsning.
Hvis det ikke er en genial løsning, så er det ret tæt på. Jeg kan se et par begrænsende faktorer som afhænger af bundlag og planter, men jeg tror der skal mere til at få mig omvendt til bundfilter setups. ;)



wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: Bundfilter

Post by wvack »

Aquahorti wrote:
MortenDAD wrote:Det lyder som en god løsning, og er det også et stykke tid; men på sigt vil de største partikler komme op ad og de mindste ned ad.
Specielt hvis du har dyr der mosler lidt rundt i bundlaget.
Et bedre alternativ er ukrudtsdug, det nedsætter gennemstrømningen en smule; men eftersom der jo er en gigantisk overflade i et bundfilter gør det nok ikke så meget.
Har det selv i et 100 ltr corydoras akvarie; med ca 30 ungfisk og ca 1½ cm meget fint sand - det var egentlig tænkt som et forsøg; men nu efter ½ år uden problemer er det vist blevet en permanent løsning.
Hvis det ikke er en genial løsning, så er det ret tæt på. Jeg kan se et par begrænsende faktorer som afhænger af bundlag og planter, men jeg tror der skal mere til at få mig omvendt til bundfilter setups. ;)
Hvad bruger du?
Jeg har bundfilteret liggende og det er derfor jeg pønser på at bruge det... ellers var det nok end med hmf-filter :)



Post Reply