Mini Oxydator..erfaring?

Pumpe, filter, lys, akvarie
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Aquahorti »

Ja, men jeg taler om en ukontrolleret læk. Små mængder skulle ikke skade de fleste ting i et akvarie (Alger skulle vist ikke bryde sig om det), større mængder er skadelige.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Aquahorti »

Jeg har aldrig brugt en, og har bestemt heller ikke planer om at bruge dem, netop pga. hvad de bruger.
Jeg har nok bekymringer med at tilsætte CO2, har haft min andel af EOTD :evil: , så ingen grund til at øge mængden af ting der kan gå galt :shock: .



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Aquahorti »

@ yo tak.

Jeg må gå ud fra at du ikke ved hvordan den virker så her er der lidt læsestof: http://www.aquariumoxygenator.com , samt post #506 i denne tråd: http://www.nano-reef.com/topic/301060-o ... de/page-21.

Skulle du have relevante spørgsmål efter at have læst op på disse to links og evt den gamle artikel der er i post # 506, skal jeg gøre mit bedste for at besvare dem.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Aquahorti »

Det er da fint at du har brugt dem i så lang tid uden at have oplevet problemer. Der er mange som har brugt dem i årevis uden problemer, men der er også folk som ikke er glade for at bruge dem, hvilken en hurtig gennemlæsning af diverse fora viser.

Jeg er ikke villig til at acceptere den risiko der er forbundet med dem, men jeg har så heller ikke brug for at bruge dem da vores akvarier har planter der tager sig af dannelsen af O2.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Det er da fint at du har brugt dem i så lang tid uden at have oplevet problemer. Der er mange som har brugt dem i årevis uden problemer, men der er også folk som ikke er glade for at bruge dem, hvilken en hurtig gennemlæsning af diverse fora viser.

Jeg er ikke villig til at acceptere den risiko der er forbundet med dem, men jeg har så heller ikke brug for at bruge dem da vores akvarier har planter der tager sig af dannelsen af O2.

har du eventuelt nogle links :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Aquahorti »

Jeg har links 4 posteringer op, og et meget let tilgængeligt link om H2O2 her https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_peroxide, der er rigeligt med videnskabelige studier der viser skadelige biologiske virkninger af stoffet hvis den naturlige balance forskubbes.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Jeg har links 4 posteringer op, og et meget let tilgængeligt link om H2O2 her https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_peroxide, der er rigeligt med videnskabelige studier der viser skadelige biologiske virkninger af stoffet hvis den naturlige balance forskubbes.
ok før vi for alle skræmt væk fra oxydatorer af :lol: så finder jeg ingen beviser i dine links at en 6% opløsning skulle opløsning skulle være skadeligt for dit akvarium,bruger du nano akvarier er opløsningen endnu mindre.

men du kan altid tage kontakt til Dr. Uwe Köhler hos sochting så vi alle kan lære mere om oxydatorne :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by Aquahorti »

Så vil jeg anbefale at du læser dem igen, hvis du ikke har kunne se at der er skadelige effekter ved H2O2.

Jeg har ikke til sinds at bruge tid på at finde yderligere dokumentation efter dette: Brug f. eks. Google Search med følgende søgeterm " hydrogen peroxide damage to aquatics " Bare på den første side er der følgende resultat: http://link.springer.com/article/10.100 ... 013-1760-x.

"Hydrogen peroxide (H2O2), a major reactive oxygen species, has been shown to be a critical mediator of apoptosis induced by several toxic metals such as cadmium. In this study, we used the freshwater crab Sinopotamon henanense to study whether H2O2 can cause apoptosis in gill cells. The crabs were incubated in H2O2 and the DNA fragmentation, ultrastructural changes and caspase-3/8/9 activities were measured. The results showed that in freshwater crab, H2O2 was found to induce apoptosis, as confirmed by DNA fragmentation analysis and morphological observation of transmission electron microscopy. This apoptosis occurs in a concentration-dependent pattern. During the apoptotic process, caspase-3, caspase-8 and caspase-9 were activated by H2O2. In addition, multiple physiological and pathological changes of gill cells were discovered after 24 h exposure to 5 mM H2O2, including aggregation and condensation of nuclear chromatin, appearance of extremely irregular nuclei with finger-like buds, disappearance of the organelles around the nuclei, swollen and dissolved cristae of mitochondria. We propose that H2O2-induced stress leads to mitochondria lesions oxidative injury and triggers apoptotic response through the caspase pathway in freshwater crab."

5 mili mol er ikke meget, rent vand er ca. 55,5 mol.


Hvis der er et ægte ønske om at få belyst sagen yderligere ville jeg antage at folk selv kan foretage en simpel søgning efter artikler om emnet.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by monjak2444 »

okay men de siger stadig ikke hvor mange procent det er på det brintoverilte og det nævnes ikke at de bruger oxydatorer,og nu var det et link til ukontrolleret læk jeg ledte efter :D


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Mini Oxydator..erfaring?

Post by caso »

yo tak wrote:
Aquahorti wrote:Jeg har aldrig brugt en, og har bestemt heller ikke planer om at bruge dem, netop pga. hvad de bruger.
Jeg har nok bekymringer med at tilsætte CO2, har haft min andel af EOTD :evil: , så ingen grund til at øge mængden af ting der kan gå galt :shock: .
Så du ved ikke om den kan lave et ukontrolleret læk
Lad os holde en god tone her i forum. Her skal være plads til at man kan stille spørgsmålstegn ved tingene. Det er den eneste måde vi kan diskutere og forhåbentligt blive klogere. <:

Efter at have brugt oxydatorerne gennem længere tid var min konklusion at de i bedste fald kan sørge for at der bliver opretholdt en rimelig O2 koncentration i perioder hvor det kan være svært at holde temperaturen i akvarierne nede. Den højere temperatur øger den biologiske omsætning, samtidigt med at den betyder at vandet ikke kan indholde så meget ilt. Her kan oxydatorerne givetvis være medvirkende til at øge mængden af ilt i vandet.

I værste fald, efter min mening, er oxydatorerne ligegyldige og penge ud af vinduet.

Jeg har svært ved at se hvordan et ukontrolleret læk skal kunne forekomme, medmindre man på en eller anden måde kommer til at smadre oxydatoren nede i akvariet. På den anden side skulle Titanic heller ikke kunne synke, så selvfølgeligt kan det ske.


Mvh
Carsten

Post Reply