Hjælp er ny

Tips, erfaring, projekter
Post Reply
kalle
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 15 Jul 2017, 20:54
Lokation.: hjørring nordjylland

Hjælp er ny

Post by kalle »

Hej jeg håber der en eller flere som kan og vil hjælpe mig.

Jeg har startet et akvarie op i begyndelsen var det for at få et pænt plante akvarie så derfor købte jeg 20 armon rejer for at holde algerne nede. men nu har jeg 2 rejer som går med æg.

Jeg har ikke så stor erfaring i rejer så har ikke helt styr på om jeg skal gøre noget eller de bare skal have lov til at passe sig selv?
Kan de gå med noen fisk når de har æg?
Kan de gå med rødnæb når de har rejerne har æg?
Har i nogle gode råd bare sådan generelt til dette ? :)


På forhånd mange tak :)



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hjælp er ny

Post by kim m »

Amano-yngel skal en tur i saltvand for at overleve så medmindre du overvejer dét behøver du ikke tænke på noget :)


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp er ny

Post by Aquahorti »

Nu er jeg noget i tvivl om hvad du mener med Rødnæb? Det var ikke et navn jeg kendte og slog det derfor op, men det eneste jeg kunne finde er en fisk der har et marint habitat.

Er det denne fisk du spørge ind til http://fishbase.org/country/CountrySpec ... =1375?,for hvis det er den vil Amano rejerne ikke kunne leve sammen med den, da de kun i larve stadiet lever i brak-/saltvand.



kalle
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 15 Jul 2017, 20:54
Lokation.: hjørring nordjylland

Re: Hjælp er ny

Post by kalle »

kim m wrote:Amano-yngel skal en tur i saltvand for at overleve så medmindre du overvejer dét behøver du ikke tænke på noget :)
vil det sige jeg skal have et saltvandsakvarie ? eller hvordan ville du gøre det ? og hvornår skal de i saltvand ? :)


Aquahorti wrote:Nu er jeg noget i tvivl om hvad du mener med Rødnæb? Det var ikke et navn jeg kendte og slog det derfor op, men det eneste jeg kunne finde er en fisk der har et marint habitat.

Er det denne fisk du spørge ind til http://fishbase.org/country/CountrySpec ... =1375?,for hvis det er den vil Amano rejerne ikke kunne leve sammen med den, da de kun i larve stadiet lever i brak-/saltvand.
Det er en fisk som har ca. størelse som en Neon. Jeg kan ikke se det link du har lavet. :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp er ny

Post by Aquahorti »

Ahh, så må det være http://www.qr-pets.net/gallery/index.ph ... hodostomus.

De vil med glæde spise Amano larverne. Generelt er Tetraer ikke specielt rejevenlige, da de fleste naturligt spiser smådyr i vandet (kender ikke nogen der ikke gør det, men skal ikke kunne sige at alle gør det) og rejer falder i den kategori. Når rejerne bliver så store at fiskene ikke kan få dem ind i munden skulle der ikke være problemer, men yngel er altid i farezonen.



kalle
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 15 Jul 2017, 20:54
Lokation.: hjørring nordjylland

Re: Hjælp er ny

Post by kalle »

Aquahorti wrote:Ahh, så må det være http://www.qr-pets.net/gallery/index.ph ... hodostomus.

De vil med glæde spise Amano larverne. Generelt er Tetraer ikke specielt rejevenlige, da de fleste naturligt spiser smådyr i vandet (kender ikke nogen der ikke gør det, men skal ikke kunne sige at alle gør det) og rejer falder i den kategori. Når rejerne bliver så store at fiskene ikke kan få dem ind i munden skulle der ikke være problemer, men yngel er altid i farezonen.
Ja det er dem. nogen ide til hvad jeg så skal gøre hvis det skal blive til noget ?



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp er ny

Post by Aquahorti »

Jeg har ikke selv erfaringer med opdræt af Amano rejer men vil henvise dig til denne tråd her på siden, som måske kan hjælpe dig: http://rejeforum.dk/viewtopic.php?f=19& ... jer#p16959



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hjælp er ny

Post by MortenDAD »

Amanorejers æg klækker og frigives af moderen som larver, i naturen skylles larverne ud i flodmundingen hvor de vokser op i saltvand gennem et par stadier til micro-rejer, disse svømmer mod strømmen og op i floderne igen.
Processen fra larve til reje tager ca 45 dage.
Jeg har forsøgt nogle gange; men er endnu ikke kommet i mål.
Det længste jeg har haft larver i live er 35 dage. pt har jeg ikke tid til at arbejde videre med projektet, så hvis du kommer i hus med projektet vil jeg meget gerne høre fra dig.
Mange af de opdrætsbeskrivelser der er på www stritter i forskellig retning med hensyn til saliniteten.
Det lukker op for forskellige muligheder:
Larverne er ekstremt tolerante, siden den tilsatte saltmængde i de opdrætsbeskrivelser jeg har set svinger med en faktor 4 (muligt)
Der findes forskellige varianter af Amanorejer, vis yngel skal have forskellig salinitet (meget tvivlsomt)
Der er forfattet opdrætsbeskrivelser hvor forfatteren gætter og ikke gengiver egen målinger (muligt)
Der er en masse løgnhalse der ikke vil have at andre kan genskabe deres resultater (det kan vist ikke være muligt :roll: )



Post Reply