Muslingekrebs ostracoda

Symptom, behandling
User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Muslingekrebs ostracoda

Post by Tut »

Jeg er ret sikker på at jeg har fået muslingekrebs eller ostracoda som de også hedder de er over ALT :o hos mine blue fairys. Det eneste effektive jeg har kunnet finde på nettet der kan komme dem til livs er loppemidel til hunde men det slår også rejerne ihjel. :| Er der nogen der ved om man kan komme af med dem uden at alle rejerne stiller sutterne?

Jeg har lige nu mine nye dværgkuglefisk i tanken, ved godt de tager rejeungerne, men de virker helt forskrækket over alt den føde at jeg slet ikke tror de har ædt noget. :lol:



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by Jonas »

Jeg har også muslingekrebs i en enkelte af mine akvarier.
Har aldrig synes, at det har været et stort problem.
Hverken for voksne eller rejeungerne.
Fanger lidt op ind i mellem, hvis jeg synes bestanden bliver for voldsom.
Fanger dem bedst lige efter lyset er tændt.



User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by Tut »

Fanger du dem bare med net eller kaffefilter? Jeg syntes de er noget klamme men det er nok også fordi der er så mange af dem. ;)



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by Jonas »

Bare med et lille net...skubber lidt til javamossen....og så "flyver" de rundt...lige til at indfange...



User avatar
Tut
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 194
Joined: 01 Apr 2013, 17:46
Lokation.: Midtfyn

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by Tut »

Ok tak, det vil jeg prøve i morgen. :)



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by SusSkovgaard »

Så er jeg vist nød til at nævne det igen :) nyfødte guppy unger ! Hvis det er meget dyre rejer kan du evt fiske disse og deres unger op i en 5 l beholder med vand fra deres akvarie og lade de små flittige guppy unger klare ærterne......de elsker bare de små sataner og vokser til over dobbelt str på kun 7 dage og så skal der et nyt hold til ellers tager de reje yngel....


Guppy unger er gode til udryddelse af muslingekrebs OG planaria....hvis du ikke selv har guppy er jeg sikker på nogen i din omegn har.

Jeg har altid guppy unger til denne opgave og bruger dem flittigt gravide hunner og små unger fjernes intil problemet er væk...de erbirriterende men udgør vist ingen trussel :) bor du i nærheden af Holbæk vil jeg godt forære dig et par nyfødte guppy unger :)


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

Beegreen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 23
Joined: 14 Jan 2015, 11:24
Lokation.: 4800 Nykøbing F.

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by Beegreen »

Synes også min ene balje var ved at blivet overrendt af muslingekrebs efter opfodring af Babaulti unger med pulver. Krebsene er jo ikke skadelige for dyr og planter, men når der er for mange, går det ud over filteret. De æder alt den gode biomasse, så filteret ikke fungerer optimalt. På nettet var de eneste løsninger loppemiddel til husdyr eller fisk - og det skal ikke i min balje !!!

Prøvede at sænke en tynd kartoffelskive ned ved filteret natten over. Næste dag var den helt fyldt med muslingekrebs, nok et par hundrede. Skyldede kartoffelskiven ren under den kolde hane og så ned i baljen igen. Det har har jeg nu gjort en uge, 3 gange dagligt, og muslingekrebsene er væk. Der er selvfølgelig nogen tilbage, men jeg ser dem ikke mere.



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by caso »

Smart trick. Godt fundet på :)


Mvh
Carsten

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by cpg »

Hvordan fik du den kartoffel skive op uden at de "fløj" til alle sider?



Beegreen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 23
Joined: 14 Jan 2015, 11:24
Lokation.: 4800 Nykøbing F.

Re: Muslingekrebs ostracoda

Post by Beegreen »

Den var hængt op i en ståltråd. Men det er sådan set ligemeget - krebsene bider sig fast i kartoflen, så de faktisk skal gnubbes af under vand.



Post Reply