Nematoder og ukendt "gæst"

Symptom, behandling
Post Reply
Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Nematoder og ukendt "gæst"

Post by Rejekællingen ;-) »

Hejsa.

Jeg er ret sikker på jeg har fået nematoder. Små hvidagtige tynde orme der vrider sig gennem vandet. Har dog kun spottet 3 men klamme er de altså! Skader de mine rejer?
Desuden har jeg opdaget noget mærkeligt på mine ruder i mit 30L. Troede egentlig først detvar små babysnegle men nu er jeg blevet i tvivl. Så troede jeg derefter det kunne være planaria men de rører sig ikke så meget som en mm når jeg står og kigger på dem. Hvad kan det være??

Havde selv tænkt på foderstop i en 2-3 dage. Det burde rejerne fint kunne klare og så ville de kunne få ryddet lidt op..

Hvad tænker i?

Vh Dorthe
P.s. Lige nu klør det over det hele hahah. Yiak hvor er de klamme..


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Nematoder og ukendt "gæst"

Post by Rejekællingen ;-) »

Der der underlige nogle på glasset prøvede jeg lige at mase med min pincet. De knaste, så noget kunne tyde på snegle. Har en lille plage af dem for tiden.


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Nematoder og ukendt "gæst"

Post by d9ha »

Nematoder gør ingen skade, og fodrer man begrænset forsvinder de fleste af dem af sig selv.

De andre "ting" er skjoldsnegle (Acroloxus lacustris) og de gør heller ingen skade. Brug en algemagnet til at skrabe dem af frontruden engang imellem, hvis der er for mange. Mindre fodring holder også dem i ave ligesom alle andre "skidtsnegle"


Mvh
Henrik

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Nematoder og ukendt "gæst"

Post by Rejekællingen ;-) »

d9ha wrote:Nematoder gør ingen skade, og fodrer man begrænset forsvinder de fleste af dem af sig selv.

De andre "ting" er skjoldsnegle (Acroloxus lacustris) og de gør heller ingen skade. Brug en algemagnet til at skrabe dem af frontruden engang imellem, hvis der er for mange. Mindre fodring holder også dem i ave ligesom alle andre "skidtsnegle"
Tak for dit svar :) det er jeg glad for at høre :) tror lige jeg prøver at skrue lidt ned for fodringen de næste dage og ser om det ikke hjælper på det. Har nemlig ingen yngel lige pt.


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Post Reply