De 10 plager

Symptom, behandling
Bjarne v p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 27
Joined: 07 Nov 2016, 06:53
Lokation.: Holstebro

Re: De 10 plager

Post by Bjarne v p »

MortenDAD wrote:Få fat i en omgang guppy yngel og lad dem om at løse problemet for dig.
- Det behøver ikke være guppy; men de er oftest lettest at få fat i.
Du kan også overveje en permanent stime af nogle nanofisk
Overvejer faktisk også at få fat i 6 stk Boraras brigittae. Nogen der har erfaring med dem?


Mvh Bjarne

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: De 10 plager

Post by Aquahorti »

Jeg har selv kigget på dem til mit Iwagumi aquascape, men nu har jeg valgt Ember Tetras i stedet, da de farvemæsigt passer rigtigt godt med Blue Rili. Men Boraras brigittae er utroligt flotte, og jeg kommer selv til at have dem på et senere tidspunkt



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: De 10 plager

Post by MortenDAD »

Jeg har begge gående, nogle små friske fisk.
De kan dog begge snuppe en rejeunge i ny og næ; så hvis målet er at producere store mængder rejer er fiskene for store.
Jeg har dog tilvækst i rejerne i begge akvarier hvor de går, så de tager ikke alt yngel.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: De 10 plager

Post by Aquahorti »

Den eneste fisk jeg til dato har hørt ikke tager rejeyngel, er Otos. Jeg har ikke fundet en kilde der beviser det endeligt, men det er også ret svært at bevise at noget er 100% sikkert.



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: De 10 plager

Post by Holst01 »

Aquahorti wrote:Den eneste fisk jeg til dato har hørt ikke tager rejeyngel, er Otos. Jeg har ikke fundet en kilde der beviser det endeligt, men det er også ret svært at bevise at noget er 100% sikkert.
Jeg har hørt det samme rundt omkring på nettet. Men også at det er en "skrøbelig" fisk og den ofte får parasitter da den fanges vildt og ikke opdrættes. Om det passer ved jeg ikke. Men man skal være varsom og måske finde de fisk hos forhandler som ikke lige er kommet ud af kassen men gået nogle uger.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: De 10 plager

Post by Aquahorti »

givet de rette forhold vil den yngle, det er der flere beretninger om. Søg på "Otos breeding". Et link til en der beskriver hvordan de får dem til at yngle https://www.planetcatfish.com/forum/vie ... hp?t=16816.

Ikke at det vil hjælpe på en af de ti plager, der må man vel regne med at fisk der spise f. eks. muslingekrebs, også vil spise rejeyngel.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: De 10 plager

Post by MortenDAD »

Oto's kan være meget tricky at få til at trives, de tåler ikke pludselige ændringer i pH og hårdhed, hvorfor mange får dårlige oplevelser med at anskaffe Otoer - de dør som fluer.
Langsom tilvænning og at sæt dem ud i et veletableret akvarie (gerne med kraftig algevækst) er løsningen.
De er vanvittig effektiv som algebekæmper, så efter et stykke tid skal de fodres med grønt.
Er de først tilvænnede og trives er de meget holdbare.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: De 10 plager

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Oto's kan være meget tricky at få til at trives, de tåler ikke pludselige ændringer i pH og hårdhed, hvorfor mange får dårlige oplevelser med at anskaffe Otoer - de dør som fluer.
Langsom tilvænning og at sæt dem ud i et veletableret akvarie (gerne med kraftig algevækst) er løsningen.
De er vanvittig effektiv som algebekæmper, så efter et stykke tid skal de fodres med grønt.
Er de først tilvænnede og trives er de meget holdbare.
Fruen har nogle 'plader' til at fodre rejerne i akvariet hun har stående på sit skrivebord, de er rent plantebaserede (siger hun, jeg aner ikke hvad der er i dem) og hendes Otos er vilde med dem. Det har gjort det nemt for hende at holde Otos.



trinerejen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 5
Joined: 23 Jul 2017, 11:24
Lokation.: Hjørring

Re: De 10 plager

Post by trinerejen »

Hvis der stadig er liv i tråden, så gør jeg lige forsøget.

Er begyndt at døje med de dyr I omtaler - og nematoder, hvide små tynde orme der fiser rundt i hele akvariet(?). Har selv de sidste par dage overvejet at få en stime rasboras (enten Galaxy eller Mosquito) til at gå sammen med rejerne, men vil de overhovedet spise de små dyr og nematoder? Og hvor store er jeres akvarier når i har en stime til at gå sammen med rejerne? Tænker at anskaffe mig 6 stk.
Dertil har jeg også 4 snegle (mysterie) til at gå med rejerne. Og vil helst ikke lade nogen fisk nappe i deres tentakler.


Mvh. Trine

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: De 10 plager

Post by MortenDAD »

Det er faktisk utroligt svært kun at have netop de dyr i akvariet man vil.

Der er næsten altid lidt andet i baljerne, så længe der er en god balance mellem ønskværdige dyr og fodring er de uønskede dyr sjældent et problem - blandt andet undtaget hydra!

Langt de fleste fisk er opportunister og tager hvad de kan gabe over - med større eller mindre entusiasme, således vil de fisk du nævner æde nematoder, cyclops, muslingekrebs og andet godt og blandet (blandt andet rejeyngel model "helt små").

Jeg har fisk og rejer sammen i akvarier fra 25 ltr til 100 ltr.

Jeg har generelt held med at have nogle af de mindste pansermaller (pygmæ, hastatus eller habrosus) sammen med rejerne, de virker ikke til at tage rejeyngel; men er rigtig gode til at snuppe alle de smådyr der nærmer sig bundlaget.



Post Reply