CO2 og rejer

Planter, moss, gødning, lys
Post Reply
Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

CO2 og rejer

Post by Rejekællingen ;-) »

Rejsa :lol:

Jeg går og pønser på at lave mig et hjemmelavet CO2 anlæg til mit kommende 12L. Jeg har læst følgende: Eksternt link http://www.akvarieplanter.dk/diy-co2-anlaeg-gaer

- Har være ude og investere i en 3-i-1 diffusor fra Tropica, som indeholder: bobletæller, returventil og diffusor: Eksternt link http://www.lavprisdyrehandel.dk/akvarie ... 3249704009

Mine spørgsmål til jer går så på:
- Kan jeg overhovedet kombinere CO2 og rejer? Hvilke erfaringer har i med det?
- Jeg tilfører flydende CO2 i selskabsbaljen og det siger amanorejerne og RCS rejerne intet til.

- Skal jeg bruge samme blandingsforhold, som i det henviste link? Er bange for at overdosere

Akvariet skal indeholde orange rili yngel. Af planter er planen indtil videre, at lave et rent mos akvarie

Jeg glæder mig til at se om jeg kan få skidtet til at virke :D

Mvh
Dorthe
Last edited by Rejekællingen ;-) on 07 Dec 2014, 18:44, edited 1 time in total.


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Rejemad
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 86
Joined: 22 May 2014, 12:33

Re: CO2 og rejer

Post by Rejemad »

Så længe der er nok o2 i vandet så burde mængden af co2 være ligegyldig tror jeg men det baserer jeg kun på min egen spinkle viden inden for kemiens verden :)



Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: CO2 og rejer

Post by Rejekællingen ;-) »

Rejemad wrote:Så længe der er nok o2 i vandet så burde mængden af co2 være ligegyldig tror jeg men det baserer jeg kun på min egen spinkle viden inden for kemiens verden :)
Problemet er hvis der kommer for meget. Det vil jeg ikke risikere. Har læst flere steder at det ikke er godt.


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Rejemad
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 86
Joined: 22 May 2014, 12:33

Re: CO2 og rejer

Post by Rejemad »

Hvis du ilter vandet godt tror jeg ikke der sker noget ved det så længe du ikke bruger overdrevet meget co2 hvis dine planter optager mere co2 tilsvarende den mængde omdanner de jo co2'en til o2 blandt andet så så længe du ikke bruger mere co2 end dine planter kan optage så skulle du være på den sikre side hvor meget det så er ved jeg ikke :) nitrat/nitrit er langt farligere og der kan man sige det ville være en fordel at have så stor plantevækst så de kan optage flere af de "dårlige" næringstoffer i vandet :)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: CO2 og rejer

Post by monjak2444 »

har slet ikke forstand på co2 men jeg siger fyr den af :)scaper champ :)


mvh

Deniz

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: CO2 og rejer

Post by Rejekællingen ;-) »

Så har jeg kørt med CO2 ved mine Orange Rili'er i et par måneder nu. Jeg bruger Tropicas system 60 og det fungerer rigtig godt. Faktisk så godt at jeg for 14 dage siden installerede et magen til i mit Blue/Deep Blue Tiger akvarie også - hvilket også kører på skinner. Mosserne er allerede forbedret :)

Så jeg er en glad Rejekælling :D :D :lol: :lol:


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Post Reply