leder efter mos men hvilke

Planter, moss, gødning, lys
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

cpg wrote:Jeg synes også at den der kaldes "Peacock" er flot

den ser rigtig fin ud,er bare ikke sikker på om den jeg har er peacock mos eller perlemos.


tror jeg giver fissidens fontanus et skud som vokser fint og langtsomt og så må jeg lige ser med resten :) har eventuelt nogle ideer hvordan man kan lave nogle små mos dome eller små mos vægge kunne jeg osse finde på at lave nogle af,smid endelig nogle ideer op,eller andre spændene mosser.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: leder efter mos men hvilke

Post by Smedn »

Du kan da lige få et par mos billeder :)
Attachments
20160908_185509.jpg
20160908_185509.jpg (5.28 MiB) Viewed 10107 times
20160908_185500.jpg
20160908_185500.jpg (4.79 MiB) Viewed 10107 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

ser dælme godt ud smedn :D


mvh

Deniz

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: leder efter mos men hvilke

Post by kylmann »

Ikke kun mossen der ser godt ud Smedn.. ;)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

kylmann wrote:Ikke kun mossen der ser godt ud Smedn.. ;)
nej kylmann jeg kom først :lol: :lol: :lol: <: <:


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: leder efter mos men hvilke

Post by Smedn »

Tak tak :D det er også de 2 akvarier der opføre sig pæneste, jeg tog billederne fra..



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

så har jeg fået bestilt fissiden fontanus og fissidens nobilis så må vi se om jeg kan få farmet lidt mos.
går lidt at overvejer at prøve lidt planteled af nogle der har erfaringer med det :)


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: leder efter mos men hvilke

Post by cpg »

Nu snakken er om mos. Hvordan i hele hulen .... holder I det fri for trådalger?

Har et par gange oplevet at have købt mos, som angiveligt skulle være trådalge frit, og det så det også ud til at være. Men alligevel så stikker algerne sit triste fjæs frem, efter et par måneder. Og det trods af at det er de eneste planter der er i akvariet



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: leder efter mos men hvilke

Post by monjak2444 »

først så køber jeg næsten aldrig mos fra private af den grund jeg ikke gider at rense mossen,men det sker engang i mellem jeg køber fra privat men så skal jeg se billeder og være garanteret der ikke har været alger i eller noget andet.
og ellers har jeg mit lys tændt 9-10 timer om dagen og det kører helt fint for mig,men når det er sagt kan jeg godt løbe ind i en mos der bare giver trådalger det er sket før,og uden tvivl det vil ske igen.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: leder efter mos men hvilke

Post by Aquahorti »

cpg wrote:Nu snakken er om mos. Hvordan i hele hulen .... holder I det fri for trådalger?

Har et par gange oplevet at have købt mos, som angiveligt skulle være trådalge frit, og det så det også ud til at være. Men alligevel så stikker algerne sit triste fjæs frem, efter et par måneder. Og det trods af at det er de eneste planter der er i akvariet
Alger er en klar indicator på at du har for mange næringsstoffer I akvariet, specielt med rejer, som spiser trådalger. Du kan evt få dig et par Otos, de spiser de grønne trådalger. Blå-grøn alger er næsten de værste, man kan bruge siamesiske algeædere (fisk) mod dem, men fiskene spiser også alt andet, så de er oftest ikke en god løsning. http://www.aquascapingworld.com/threads ... ters.6299/

Du skal nedsætte fodermængden, og hyppigere vandskift, så vil de efterhånden forsvinde. Trim mossen for at fjerne de fleste af algerne, de fleste mosser har godt af at blive trimmet, så det er bare godt.

En tommelfinger regl er 25-30% vandskift per uge.

Jeg ved at du ikke er begejstret for ADA, men de har et product som efter sigende kan hjælpe med at nedkæmpe blå-grøn alger. Jeg har aldrig haft brug for at bruge det til det formål, men har det, da det også bruges til at hjælpe i opstarts fasen i et nyt akvarie.
Hvis du er interesseret skal jeg nok smide et link.



Post Reply