Hvilken gødning bruger i?

Planter, moss, gødning, lys
Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Hvilken gødning bruger i?

Post by Lotte13 »

Kan se at der har været flere tråde om gødning i rejeakvarier og en del snak om kobber. Findes der en gødning man kan bruge uden risiko for rejerne?
Mvh
Lotte



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by Bjarne »

Jeg har kun et akvarie hvor jeg bruger gødning , der går nogle rejer af ukendt art , men tror det er dårlig farvet grøn babaulti og det akvarie bruger jeg Happyplant flydende plantegødning , og det skader ikke rejerne .



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by Aquahorti »

For meget af et stof er farligt, det eneste der ikke er klart er hvad er for meget for de enkelte substanser.

Kobber er et af de stoffer hvor der er mange myter, men ikke specielt meget forskning der giver et definitivt svar når det kommer til rejer.
En ting der er helt sikkert når det kommer til rejer er at de skal bruge kobber, det er en vigtig del af deres blod https://en.wikipedia.org/wiki/Hemocyanin, men som jeg started med at sige, så bliver alle stoffer giftige for levende organismer ved høje koncentrationer.

Der er folk der har beskrevet problemer med foder der indeholder kobber, men det er ikke nemt af være helt sikker hvis man ikke laver forsøg hvor man har fuld kontrol med f.eks det foder man burger.

Skulle folk have interesse I mere tekniske artikler på området kan jeg godt smide et par links mere, men de kræve en vis teknisk indsigt at kunne læse for at få det fulde udbytte :ugeek: zzzzzzz .



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by monjak2444 »

jeg bruger ingen gødning her og næsten alt gror her hos mig undtaget et par planter,men der findes masser af rejevenlige gødnings produkter derude :)


mvh

Deniz

Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by Lotte13 »

Tak for jeres svar :)



Ro9p
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 31
Joined: 11 Sep 2016, 16:04
Lokation.: Sorø

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by Ro9p »

Jeg har brugt USB alt i én, og alle rejer klarede det uden problemer.. :D



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by kim m »

Kobber i akvariegødning er for det meste i chelateret form, dvs. bundet på en måde så det er tilgængeligt for planterne, men ikke farligt for dyrene.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by Lotte13 »

Tak for jeres svar :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by Aquahorti »

kim m wrote:Kobber i akvariegødning er for det meste i chelateret form, dvs. bundet på en måde så det er tilgængeligt for planterne, men ikke farligt for dyrene.
Interessant, så fik jeg lært et nyt ord, det er altid godt ;) .
Hvordan virker det lige? Jeg kan godt se at der er forskelle på hvordan metabolismen virker med forskellige stoffer i forskellige organismer, men hvordan sikres det i plantegødning?

Skulle du have links til artikler eller ligende modtages de med kyshånd, for det lyder rigtigt interessant :ugeek: .



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hvilken gødning bruger i?

Post by kim m »

https://da.wikipedia.org/wiki/Chelat

Det er svært at forklsre :D


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

Post Reply