En rejse begynder...

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: En rejse begynder...

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Jeg har faktisk gået og overvejet om ikke der kan være fordele ved at smide knogler i vandet, specielt hvis det skal være hårdt vand.
Har mulighed for at få nogle store dejlige lårknogler fra kvæg - og med jævne mellemrum dukker der et eller andet dødt dyr op på trappestenen, så knogler fra mus, fugle og rotter kan også skaffes.

Med et par omgange vandglas burde de ikke længere afgive noget til vandet.

Så en tur i byggemarkedet efter vandglas og så kan du smide dit kranie i baljen
Jeg er ikke sikker på at vandglas er det rette produkt at bruge, specielt ikke efter at have læst MSDS databladet på vandglas: https://www.borupkemi.dk/images/sikkerh ... clp_v1.pdf, her finder jeg punkt 9.1, 11.1, 12.1, 12.2 og 15.1 bekymrende, men jeg har aldrig brugt produktet så det kan være der er noget jeg har overset?
Borup angiver at deres produkt kun er beregnet til fugt beskyttelse mod fugt/slagregn ikke noget om permanent kontakt med vand.
Jeg kan se at det bruges til at rense væsker (vin/øl) for grums så det er åbentbart divergerende meninger om farligheden af stoffet ;) .

Jeg har ikke nogen mening hverken for eller imod, men ville selv være varsom med at bruge det til noget der skal I et af mine akvarier, bare for at være på den sikre side



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: En rejse begynder...

Post by cpg »

I gamle dage. Brugte vi vandglas til at "forsegle" døde rengjort koraller til saltvandsakvarier korallen skulle være knastør, for ellers blev vandglas hvidt.
Om det havde nogen skadelig virkning husker jeg ikke. Det var engang midt i 70'erne.

Direkte giftigt er det ikke.
Man brugte det også til at konservere æg med inden køleskabet blev almindeligt udbredt



wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: En rejse begynder...

Post by wvack »

Jeg tænker jeg dropper det, der er vist for meget arbejde og for megen tvivl :)



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: En rejse begynder...

Post by MortenDAD »

Jeg har brugt vandglas til at forsegle mallehuller og andre dekorations- (funktions-) genstande lavet i Alfix.
Ældste enhed er omkring 1 år og der har ikke været skadelige effekter at observere.
Har kendskab til en baggrund der er lavet i Alfix og forseglet med vandglas som kører på minimum 8. år og er opsat hos en af de lokale fiskepushere, heller ikke her har der været problemer.
Om der undervejs har været skadelige emner i vandet tør jeg ikke sige.



wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: En rejse begynder...

Post by wvack »

Det er en spændende snak, men det er på ingen måder vigtigt for mig at få kraniet i, så pyt :)
Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til indretningen?
Jeg tænker nogle troldgrene, høje planter i den ene ende, hvor pumpen sidder, en hævet "platform" i midten, i enden væk fra pumpen en tom fodringsplads...
Diverse planter rundt omkring...



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: En rejse begynder...

Post by MortenDAD »

Skulle du bestemme dig for at lægge kraniet i, så er jeg meget interesseret i at høre om dine erfaringer med det.
Kan se et ørkenlandskab med knogler og masser af lys for mig, nogle rejer til renholdning (camouflerede i forhold til bundlaget) og nogle kuli-ål som "slanger"



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: En rejse begynder...

Post by monjak2444 »

wvack wrote:Det er en spændende snak, men det er på ingen måder vigtigt for mig at få kraniet i, så pyt :)
Er der noget jeg skal være opmærksom på i forhold til indretningen?
Jeg tænker nogle troldgrene, høje planter i den ene ende, hvor pumpen sidder, en hævet "platform" i midten, i enden væk fra pumpen en tom fodringsplads...
Diverse planter rundt omkring...
bare klør på og være kreativ god fornøjelse :)


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: En rejse begynder...

Post by d9ha »

Bruger sepiaskaller i alle mine rejeakvarier, og selvom det er noget mere letopløselig kalk end knogler og kranier, påvirker det ikke vandet på nogen måde jeg kan måle.


Mvh
Henrik

wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: En rejse begynder...

Post by wvack »

Jeg er med på alt det hjemmelavede mad, men kan det dække rejernes behov?
Eller er der noget jeg SKAL eje for at de får hvad de skal ha? :)
Det drejer sig om neocaridina og caridina :)
Jeg spørger bare til i bliver trætte af mig :lol:



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: En rejse begynder...

Post by MortenDAD »

En god sund varieret kost er alfa og omega. Du kan sagtens lave en gang hjemmelavet foder der indeholder masser af gode sager, desuden finder de altid lidt ekstra guf i akvariet.
Der er masser af opskrifter på www, selv bruger jeg brændenælder, skvalderkål, spinat og ærter som grundsubstansen, så kommer der lidt andet i alt efter hvad der nu lige er at tilgå (blandet animalsk) + spirulina



Post Reply