En rejse begynder...

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

En rejse begynder...

Post by wvack »

Hej rejeforum,
Jeg er helt ny, min eneste erfaring er nogle blandings-rcs i mit selskabsakvarium, men jeg er blevet meget interesseret i rejer, og vil til at starte mit reje-eventyr...
Jeg har nu læst alt hvad jeg kan finde af relevans :)
Og nu planlægges der...
MEN så blev jeg i tvivl... heldigvis inden jeg overhovedet har sat et akvarie op :lol:
Jeg har et 128 liters, som min plan var at sætte om med almindeligt sort bundlag og hmf-filter og 2 typer nemme rejer, der ikke krydser ;)
Nu tænker jeg imidlertid om det var smartere at ha 2 små akvarier...
De skal bare stå på samme bord og dele de 80cm*40cm...
Og det 128L har jeg... skal jeg have 2 små skal jeg anskaffe mig dem først...
:roll: Alle de beslutninger...
Hvad tænker i?
For og imod, løst og fast, intet er besluttet endnu, udover at der ikke kommer aktivt bundlag i...



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: En rejse begynder...

Post by kylmann »

Velkommen til :-)

Hvis du gerne vil havde 2 slags rejer som ikke krydser er det altid en god idé at havde dem hver for sig :)

Men for at gøre det letter for dig selv kan du dele dit 128 L. ? Det kan gøres på mange måde, en let en ville være med et HMF filter. som en anden her på siden har gjort.. Kan ikke lige huske hvem, men det så ret godt ud..

Det kræver selvfølgelig at de to arter kan gå ved samme vand værdier..

Ellers kan du gøre det med glas..

Og jeg tror at hvis du kigge dig en del om her på siden finder du en masse for og imod..

Men det svære valg er nok mere hvilke rejer du gerne vil havde? Også derefter er det letter at komme med gode råd :-)

Men Spørg endelig løs..



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: En rejse begynder...

Post by MortenDAD »

Hvorfor er det en god ide at have dem hver for sig når de ikke krydser?
Der er jo netop ingen risiko for at der kommer noget mak-værk ud af det.

Hvis du bestemmer dig for at du vil have 2 tanke i stedet for 1, kan en oplagt mulighed være at dele den du har med en glas skive på midten, bare husk at den skal være stærk nok til at bære trykket hvis du en dag bestemmer dig for helt at tømme den ene side mens den anden er fuld.

Alternativt kan du sætte en skum måtte ind som opdeler - så kan du ikke have forskellige vandtyper; men hvis du sætter en powerhead i måtten har du et hmf-filter og skal ikke bruge mere plads på filtre.

Personligt ville jeg holde mig til kun at have et akvarie - lettere at holde, lettere at indrette!
Bestemmer du dig for at have rejer-stammer der kan krydse er der til gengæld ingen diskussion - de skal gå hver for sig!



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: En rejse begynder...

Post by kylmann »

Det er en god idé også selv når de ikke krydser, fordi at de vil med tiden udkæmpe hinanden.. Den ene art kan yngle hurtigere end den anden også ender det med at de ikke får mad.. Man tror i starten ikke på det, men har selv oplevet det..



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: En rejse begynder...

Post by Aquahorti »

Velkommen wvack

kylmann wrote:Det er en god idé også selv når de ikke krydser, fordi at de vil med tiden udkæmpe hinanden.. Den ene art kan yngle hurtigere end den anden også ender det med at de ikke får mad.. Man tror i starten ikke på det, men har selv oplevet det..
Det har jeg også læst om, og til dels oplevet i et akvarie med RCS og Amano rejer. Vi blev nødsaget til at skille dem igen, da RCS ikke fik unger (Amano rejerne havde masser af æg, men vi havde ikke lyst til at bøvle med at give ynglen de rette betingelser).



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: En rejse begynder...

Post by MortenDAD »

kylmann wrote:Det er en god idé også selv når de ikke krydser, fordi at de vil med tiden udkæmpe hinanden.. Den ene art kan yngle hurtigere end den anden også ender det med at de ikke får mad.. Man tror i starten ikke på det, men har selv oplevet det..
Den havde jeg ikke lige tænkt på. Har heller ikke oplevet det.
Har 100+ blue diamond og ca 20 amano i en 54 ltr - der er yngel overalt.
Fodrer kraftigt, så det er måske forklaringen?



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: En rejse begynder...

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:
kylmann wrote:Det er en god idé også selv når de ikke krydser, fordi at de vil med tiden udkæmpe hinanden.. Den ene art kan yngle hurtigere end den anden også ender det med at de ikke får mad.. Man tror i starten ikke på det, men har selv oplevet det..
Den havde jeg ikke lige tænkt på. Har heller ikke oplevet det.
Har 100+ blue diamond og ca 20 amano i en 54 ltr - der er yngel overalt.
Fodrer kraftigt, så det er måske forklaringen?
Det er nok ikke helt utænkeligt, men det er godt nok mange rejer i 54 ltr. På den anden side, hvis de har det godt er alt vel som det skal være (med undtagelse af konen ;-))



wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: En rejse begynder...

Post by wvack »

Tak for de mange svar :)
Jeg kan godt fornemme at det er bedre at holde dem adskilt... eneste ulempe er at det tager længere tid for mig at starte op :lol:
Men det er nok det, det ender med :)
Jeg tænker umiddelbart tangerine tiger, den skulle være til at ha med at gøre :)
Og så en blå neocaridina :)



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: En rejse begynder...

Post by d9ha »

Lyder som en god plan - og velkommen til


Mvh
Henrik

wvack
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 69
Joined: 25 Nov 2016, 15:23
Lokation.: vestfyn

Re: En rejse begynder...

Post by wvack »

Mange tak :)



Post Reply