Overflade strøm

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Overflade strøm

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Jeg tror vi skal være varsomme med at overbeskytte ynglen, en smule naturlig selektion er ikke nødvendigvis en dårlig ting. :twisted:
Hvis du har Eheim pumpen til at køre ved laveste flow hastighed, vil den hastighed der er inde i filteret ligge på ca. 0,28 cm/sec. Nu er det ikke nemt at finde hastigheden lige ved det gitter der er på pumpen, men lad os antage den er maximalt det dobbelte. I naturen vil stamformerne opleve højere hastigheder, baseret på den video jeg linker til herunder.

https://m.youtube.com/watch?v=4UYguCrVuRs

Jeg har højere flowrater, og har ikke oplevet problemer med at miste yngel pga. det, men på den anden side renser jeg ikke filterne mere end en gang om måneden... så der kan da sagtens skjule sig nogle dødsfald i slammet :( .
hvordan er det naturlig selektion at blive kværnet ihjel,på de slags filter sider der tandhjul ene i filteret hvor rejerne bliver knust vis de kommer for langt ind.


mvh

Deniz

Wilierdk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 5
Joined: 03 Jan 2017, 18:27
Lokation.: Grindsted

Re: Overflade strøm

Post by Wilierdk »

Tak for rigtig godt råd. Dejligt, man kan få rigtig gode råd her



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Overflade strøm

Post by Aquahorti »

Jeg må korrigere dig her, der er ikke nogen tandhjul i den omtalte pumpe som rejerne vil kunne komme i kontakt med, men den impeller der sidder i bunden af filteret vil kunne gøre skade på en reje.
Dog skal rejen suges ind, hvilket normal og rask rejeyngel vil kunne undslippe givet flowhastigheden (jævnfør forrige post).

Derfor naturlig selektering :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Overflade strøm

Post by monjak2444 »

så lad mig korrigere dig tilbage og kig nu godt efter når han skiller pumpen ad eller stop videon på 1.48 og den pumpe er en reje yngel dræber og har intet med naturlig selektion at gøre
https://www.youtube.com/watch?v=XTzyUHySMD8


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Overflade strøm

Post by Aquahorti »

Det er ikke en god video, og hvis du f. eks kigger på manualen og reservedelslisten kan du se at der ikke er tandhjul der er i kontakt med vandet:

https://www.eheim.com/resources/product ... manual.pdf

https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... technology

Jeg skal ikke kunne afvise at der er tandhjul et eller andet sted inde i motoren, men hvis en reje/rejeyngel kommer der ind har man andre problemer med pumpen ;) .

Ja en impeller kan gøre skade på en reje, men som nævnt tidligere så skal der være noget galt med rejen for at den kommer i kontakt med den impeller (dårligt overlevelsesinstinkt regner jeg som en defekt :D ).

Nu var spørgsmålet om overfladestrømningshastigheden ville være et problem, og det mener jeg ikke den vil være. Ligeledes mener jeg at have anskueliggjort at det samme bør gælde for den strømningshastighed der er ved indtaget til pumpen (givet mine antagelser om geometrien er tilnærmelsesvis rigtige). Om det er den rigtige pumpe at bruge... Jeg ville ikke bruge en sådan pumpe og fruen testede en tilsvarende i vores karantæne akvarie, så lidt erfaring har jeg da med den type pumper.

Det er ikke ensbetydende med at det ikke er den rette pumpe for andre.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Overflade strøm

Post by monjak2444 »

du har ret jeg mente den rotor der sider der i,vis du kigger på de eheim pick up pumper så bliver vandet suget ind igennem rillerne på pumpen i bunden såvidt jeg husker og suger rejerne op igennem den rotor lignede ting og dør,bestemt ikke en rejevenlig pumpe.

det ser jeg som dårligt ejerskab i sær vis du har dyre rejer av for den.

der er intet galt med overfladestrøm jeg ser det som et plus.

folk med fisk kan roligt bruge den pumpe :mrgreen:


mvh

Deniz

Post Reply