Fejlet opstart, aqua el akvarium

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Janalai »

Lyder godt med lyset. Det tror jeg du har ret i, at det ikke er for svagt lys. Planterne voksede fint i starten jo, over en måned og mossen blev flot og 'satte' sig ensartet.

Jeg laver nu nogle hyppige vandskift, for at se om det kan hjælpe lidt og efter nyopsætningen senere en gang om ugen.

Jeg må erhverve mig mindst en helenasnegl, der må næsten være uønskede snegleæg i filteret, som jeg tænker skal med over i det nye uændret. Eller stop mig endelig hvis det er forkert, nu når det kører dårligt som det er.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by monjak2444 »

du burde godt kunne holde neocaridina og tigerrejer i dit vand,bare sørg for eventuelt at købe hos privat opdrætter i dit nærområde.


mvh

Deniz

Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Janalai »

Så er der hyppigere vandskift, noget vandsttartvæske til vandskift og plantegødning starter jeg på idag når mine planter kommer idag. Vandstartvæsken tænkte jeg ikke kunne skade.

Jeg har erhvervet mig 10 rcs, nogle har lys stribe på ryggen...det vidste jeg ikke de kunne have. Måske det er en affart af rcs. Vil ihvertfald selektere så den stribe kommer på endnu flere. Skulle de yngle..det håber jeg.

Åh tigerejer...de er fantastiske med oe...det vil jeg vove så ja:) når jeg kan se deandre trives. Fingre krydset!



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by cpg »

De planter du skriver om. Hvad og hvor kommer de fra?



Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Janalai »

Jeg købte lidt fra alvariestuen.dk, de står og udvander. Ikke nogle vilde sorter.
De havde desværre ikke den hurtigtvoksende vandrenser jeg gerne ville have haft, så det bliver en anden gang:

Nymphea lotus åkande
1-2 Grow Althernanthera reineckii Mini(lægger jeg i alvariet direkte da den efter sigende er snegle osv fri.)
Vallisneria Asiatica
Anubias Nana mini petite.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by cpg »

Janalai wrote:Jeg købte lidt fra alvariestuen.dk, de står og udvander. Ikke nogle vilde sorter.
De havde desværre ikke den hurtigtvoksende vandrenser jeg gerne ville have haft, så det bliver en anden gang:
Det er godt du udvander dem, for det var det jeg gik efter at høre :)
"hurtigvoksende vandrenser"?? Tornet hornblad??



Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Janalai »

jeg kan ikke huske navnet på planten, kun hvordan den ser ud. sådan er det med min hjerne nogle gange :roll:

nåh, men det er gået fint med det nye akvarie, men nu må vi se når der er gået tre mdr+, håber da det forbliver pænt... kom også lige til at købe et co2 basiskit, glæder mig til det kommer.

men jeg kan se at den røde tiger lily plante bliver mega stor..hahaha, så der kommer lige til at være noget trimning der, tænker de kan flyttes til et større akvarie snart så. Har fået tilladelse til 150l akvarie i stuen, hurra! (Så kan man lære kun at kigge på, om en plante er nem at holde.)

De små nye rcs nyder de små bundplanter, de bruger den som skov ser det ud til, og fiser rundt. Rejer er nu sjove.



Post Reply