Fejlet opstart, aqua el akvarium

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Janalai »

Jeg læste opstartsguiden her på sitet, og jeg har læst og læst:)

Men Efter at have opstartet , er projektet nu endt med sindssyg mange snegle, brune og grønne alger på glasset, der konstant skal renses, og planter der ikke vokser/sygner hen. Jeg lod akvariet blive kørt ind lidt under en mdr før rejerne kom i. 10stk. Det så super ud, og de snegle der fulgte med fra dyrehandlen forbandede jeg allerede, men løbende tynder jeg dem ud. Rejerne hyggede sig. Der kom hurtigt hint af brune alger, så jeg satte lystiden op til syv timer. Det hjalp. Det skal siges vandet her er meget hårdt. Men de rejer jeg købte var lokalt og tilvænnet vandet. Alligevel døde den ene tigerreje indenfor en måned, de to pinnociorejer efter to mdr. Amanorejerne har jeg stadig, men synes det er synd de går i så grimt et akvarie. Jeg fodrer dem med rejepiller, ca hver tredje dag.

Det er et 30l aqua el akvarie med tropica soil og lidt grus over, moskugler, weeping moss, og en plante med a, der døde efter 1 måned, selvom den skulle kunne vokse ved lavt lys, har glemt dens navn. Pumpen er elefantfod, hvorjeg lavede et lidt længere skumdel til den, da dyrehandleren sagde det måske kunne hjælpe. Jeg blev ellers forsikret at akvariets lys var rigtig fint til akvarieplanter..øv med øv. Men måske det er vandbalance eller andet. Jeg skifter 20% en eller to gange om mdr, håbede man kunne nøjes med at fylde efter, og akvariet selv kunne være en super god biotop. Øv.

Så nu når jeg vil starte igen fra bunden.. bruge samme jordtype, resten fra mit tropica soil, og grus ovenpå.
Men har i et eller andet råd, noget jeg kan ændre så det lykkedes?


så jeg kan få en succesoplevelse? er efterhånden tæt på at tage nogle rcs selvom jeg synes de er grimme. Rejer er skægge uanset farve trods alt.

Kender i måske en Plante der er super til at skabe et selvkørende (næsten) akvarie?
Rejeantal til start? Tænker måske ti var for lidt, uden at vide det.

Jeg kan se mange har større akvarier, men det har jeg desværre ikke lige 'tilladelse' til:)
Hvis ikke det går godt i andet forsøg, må det blive et kampfiskakvarie med anubias og måske en snegleart istedet.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Aquahorti »

Mos er nok det nemmeste at bruge, men husk at vælge en nem mos, for der er enkelte der ude som ikke vil trives specielt godt med det til akvariet medfølgende lys.

Brugte du gødning? for selv om det kan lyde underligt, så kunne problemerne med alger hænge sammen med at du ikke gav planterne nok næring :? .
Jeg vil også mene at 20% vandskifte 1 til 2 gange pr. mdr. nok lige er i underkanten, vi skifter ca. 30% en gang i ugen, og selv om vi gøder hver uge ser vi kun algeproblemer hvis vi ikke gøder, og springer vandskiftet over.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by monjak2444 »

vi skal nok få en rejeavler ud af dig :D først vil jeg spørge dig om dine vandværdier kender dem,vis du ikke kender dem tjek dit vandværk værdier.

hvor langt er du kommet med omlægningen.

du kan sagtens bruge anubias i rejeakvariet og vis du kan slå dem ihjel er det ret imponerende :)

eventuelt neocaridina kan du få mange forskellige farver derude og mon ikke der er en i dit nær område der har nogle til salg :) til en billig penge.


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by cpg »

For at runde det de andre skrev lidt af. Så kan gødnings mangel godt være en årsag til algerne, selvom det lyder bagvendt.
Algerne er blot hurtigere til at optage den lille smule næring som kommer ind med vandskiftene.
Er det er lidt en uheldig skrue du kan komme ind, ved at bruge postevand. Der fordamper konstant vand fra akvariet, det betyder at visse af værdierne i akvariet stiger for hver gang du skifter vand. Osmosevand eller ionbyttet vand vil gøre det lettere at holde alger nede i et kontrollerbart niveau.

Som Monjak skriver, hvis du kan slå Anubias planter ihjel, så kræver det evner ud over det sædvanlige. Og så er der kun plastplanter tilbage.
Sneglene kan du komme til livs med en enkelt rov snegl. De hed tidligere Helena snegle, men har fået nyt navn som jeg ikke lige husker.

Nu hvor dine rejer dør for dig, så vil jeg lige spørge, hvilke planter var i akvariet og var der ny indkøbte planter imellem?



Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Janalai »

Tusind tak for inputs:) Jeg er super glad, der er måske en chance for jeg ikke ender med en anubias og en kampfisk :D ikke at der er noget galt med det, ville bare hellere aquascape på hobbyplan og have glade rejer. Så jeg er glad for, du tror der er håb Denniz! hehe.
Nej jeg har i min karrierer som akvarist aldrig brugt gødning, og det faldt mig aldrig ind at spørge om hjælp..suk, haha, der kunne være undgået mange brune planter. troede faktisk man godt kunne lade være, da planterne skulle rense vandet for stoffer etc...men med seks rejer og lidt snegle så er input af gødning altså minimal tror jeg.

Fristende at putte min gødning lavet fra brændenælder i, men måleforholdet, som normalt er 1:10, er måske anderledes til vandplanter, så må hellere bruge noget, der er mere... autoriseret:) synes det er synd hvis rejerne dør.

Cpg, jeg har ingen nyindkøbte planter i akvariet, der er weeping moss og moskugler, de har været der fra starten, så de er vel snart et år gamle.

Denniz, her er lidt vandværdier fra mit område, 4690:
ph, kunne jeg ikke finde desværre. selvom den ikke er irrelevant sikkert.
nitrit: <0,001,
nitrat 2,2,
dh:17, middelhårdt, mmol/l 2,68-3,58

Selve omlægningen er ved at blive planlagt. Så jeg er ikke så langt. Men det bliver start februar.

Hvis jeg husker det, tager jeg en vandprøve med til dyrehandlen. så han kan teste det nyopsatte vand efter lidt tid.

Så vil jeg forsøge:
-gødning efter anvisningen.
-hyppigere vandskift, en gang ugentlig.
-anskaf helenasnegl, hvis der er snegle (jeg kender heller ikke det nye navn)
-dobbelttjekke de nye planter tåler lavt lys.
-osmosevand som jeg køber hos dyrehandlen. han tilbød at lave noget nemlig. Jeg orker ikke. Mener jeg læste engang 50% postevand er ok at bruge.

Der var en her på sitet der eksperimenterer med såede planter.. det er så flot med et tæppe af grønt op over sten osv. men har set at de fleste typer af de små forgrundsplanterplanter kræver meget lys. hm.

kan man mon teste hvor godt ens lys er på nogen måde? Lyset i mit akvarie har led 6w, og en farvetemperatur på 8000k.

og igen, tak for hjælpen, tror der er lidt håb nu:)!!!



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by MortenDAD »

Du kan få udstyr til at teste lysets intensitet; men det bliver hurtigt en bekostelig affære i anskaffelse.
6W LED til 30 ltr er ikke meget - har pt 37W på 54 ltr. Men alene W er ikke nok til at sige om der er lys nok.
Du kan bruge den opgivne lumen som et godt fingerpeg om hvor meget tryk der er på.

For at undgå alger skal der skrues op for charmen - masser af lys, gødning, cirkulation og co2 så er du godt på vej. Hyppige vandskifte hjælper også til at opnå det gode resultat.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Aquahorti »

Ja, man kan godt teste kvaliteten af det lys man bruger, man bruger typisk et PAR meter til dette. Det er dog ikke helt billigt at anskaffe sig et sådant instrument (mm man selv har evnerne til at lave det), og jeg vil mene at man virkeligt skal ønske at drive det langt med planter, eller være mere end almindeligt nysgerrig, for at anskaffe sig et ;) .

Du kan sikkert finde informationen du skal bruge ved at lave et par internet søgninger, men forvent at skulle læse en masse indlæg igennem før du finder god og pålidelig information.

Hvis man går efter de gamle 'regler' for antal w/ltr for planter, ligger du på 0,2w/ltr. Det er lavt, men på ingen måde en begrænsning for at kunne lave et flot akvarie, hvis du bare vælger de rigtige planter.

Jeg tillader mig at komme med en kort forslagsliste baseret på Tropica planter:

http://tropica.com/da/planter/plantedet ... 044A)/4467 hvis du vil have den som forgrundsplante kommer du til at skulle bruge en del tid på at pleje den, for at holde den lav. (er ikke sikker på at du vil bruge tid på det, men her er den i det mindste)

http://tropica.com/da/planter/plantedet ... CTC)/18747 denne kan du fastgøre til et egnet trådnet, eller flade sten, og derved skabe et flot dække i forgrunden af akvariet.

Jeg har ikke rigtigt nogen planter jeg vil anbefale til at have som mellem planter, der vil jeg i stedet anbefale at du f.eks. fastgør mosser til en gren eller trærod. Dine rejer vil sandsynligvis elske det og der er ikke nogen grund til at have alt for mange planter i akvariet.

http://tropica.com/da/planter/plantedet ... 3POR)/4391 er velegnet her.

Som baggrunds plante har jeg selv brugt http://tropica.com/da/planter/plantedet ... (047)/4472 i akvarier med lav lysintensitet. Det er en plante som også er god til at fjerne ekstra næringsstoffer, hvilket hjælper med at holde algevæksten nede. Om man så kan lide hvordan den ser ud er en anden sag :D

Jeg vil dog ikke anbefale at du dækker dit substrat med sand eller grus. Tropicas substrat virker fint og planterne får blot længere ned til næringsstofferne.



Janalai
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 10
Joined: 09 Jun 2016, 18:57
Lokation.: Haslev

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Janalai »

jaah det var bare nysgerrighed om lyset mon var alt for svagt. Det er det nok tyder det på. Må vælge nogle planter igen til svagt lys, får de gødning etc tænker jeg det nok går denne gang. det med co2 springer jeg over for nu, selvom det sikkert også hjælper endnu mere:)

Tænker helt sikkert at vælge den plante du anbefaler til baggrund Aquahorti, selvom den jo ikke er min yndlings nej, hehe. jeg valgte en mørk plante sidst, det kan jeg igen hvis det er jo, sammen med den der sindssyge fætter du foreslår:) den jeg havde var også lavlys krævende. Mos er jo fantastisk flot og godt for mikroorganismerne, så det skal helt sikkert med som du anbefaler. må binde det lidt fast som beskrevet. Jeg havde et tæppe lavet af mosbolde jeg bandt til et tagrendenet, det var flot i starten, men er svært at gøre rent for rejehømhøm uden at virvle alt muligt op synes jeg:) nåja og mosbolde stukket på små pinde som træer. må til at researche lidt hvad jeg kunne tænke mig af udseende (uden grus).

tak for input alle:)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by Aquahorti »

Hvis du skal binde planter fast er der flere veje at gå. Den ene og nok billigste er at tage ind i en jagt og fiskeri butik, hvis de har liner til fluefiskeri, kan du ganske sikkert købe en lille rulle med ca. 0,1 mm tyk line http://www.korsholm.dk/dk/fiskeri-produ ... spole.html.
Ellers er der økologisk bomuldstråd til at sy med f. eks. https://www.stofogstil.dk/sytilbehoer/t ... udder-100m. men den opløses efter en måned eller tre, så brug kun den hvis planterne selv fæster sig til underlaget.

Jeg har selv prøvet at bruge ADAs tilsvarenede produkter, men deres Ricca tråd er bare flueforfang, og deres Moss cotton er grøn økologisk tråd. De koster lidt mere, men kan du nemt skaffe de tidligere nævnte matrialer er de nøjagtigt lige så gode.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Fejlet opstart, aqua el akvarium

Post by cpg »

Der er ingen der siger at 6w led er for lidt til 30 liter.
Du får langt flere lumen ud af led lys end ud af lysrør
Jeg har nogle led lister over akvarierne, 6x6w fordelt over 120cm i længden og 50 i dybden.
Akvarierne er 30 cm høje. Det lader til at være lys nok.
Så fordelt på hvert enkelt akvarie er der 9w over hvert.
Nu er målene på mine akvarier nok ikke de samme som dit. Så jeg tror ikke at det er manglen på lys der
gør at du får lager



Post Reply