Nybegynder melder sig!

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

Ja, jeg forsøger altid at tilsætte vandet så det har en temperatur der ligger inden for 2 grader af det som akvariet normal køre ved.

Jeg forsøger samtidigt at tilsætte gødning, så det passer med det niveau jeg forsøger at holde i akvariet.



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

Men det kræver så man tester det inden med test udstyr? hvilket virker lidt omfattende?

okay bruger det med inden for 2 grader i forvejen :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

Det er noget nemmere at opnå når man har haft akvariet kørende gennem længere tid og foretager reglmæsige tests gennem opstarten af akvariet (noget jeg vil anbefale man gør under alle omstændigheder, men det er bestemt ikke nødvendigt ;) ).

Der er mange der blot tilsætter gødning til akvariet en gang om ugen, og der vil det være naturligt at tilsætte gødningen sammen med den mængde vand man efterfylder akvariet med.

Jeg skal lige for at være rimelig, sige at jeg mest arbejder med såkaldte High Tech akvarier, hvor tingene er lidt mere ekstreme. Det betyder ikke at man ikke kan gøre meget af det same med Low Tech akvarier, men det er ikke nødvendigt at gøre det hver uge. Der er mange der køre Low Tech, med vandskifte entern hver 14. eller 28. dag og de har flotte akvarier.

Prøv at find en balance der virker med det udstyr du har. Det er nemmere at gøre det med hyppige tests, men som jeg nævnte ovenfor er det ikke bydende nødvendigt.



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

Okay :)
Tror jeg beholder det low tech så :)

Hvad med snegle hvad gør du for at bekæmpe dem?



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Nybegynder melder sig!

Post by MortenDAD »

Sneglebekæmpelse og rejer passer skidt sammen.
Sneglegift tager rejerne - der skal virkelig renses godt ud efter brug af gift for ikke at slagte rejerne.
Alternativt kan du sætte nogle dræbersnegle (A. helena) ind som biologisk bekæmpelse. Efter sigende får de 1 unge om måneden, det er dog ikke alle Helena-snegle der har læst den del af artsbeskrivelsen, hvorfor de også kan udvikle sig til en decideret snegleplage.
Der er flere fiskearter der også tager snegle; her er meningerne delte om hvor "rejesikre" de er. Selv har jeg brugt Dværgkuglefisk som biologisk sneglebekæmpelse uden at se et markant fald i rejemængden.

Jeg har indført et karantæneakvarie for planter hvor de står i dobbelt giftkoncentration i 1 måned før de kommer videre til udvandingsakvariet, hvor der er 3 gange ugentligt vandskifte i 1 måned før de kommer videre.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

En lavpraktisk metode er at tage et salatblad og lade det hænge/ligge i akvariet (det skal selvf. være sådan at sneglene kan komme til det) natten over.

Næste morgen tager man så bladet ud, rejerne skal nok hoppe af, de fleste snegle bliver siddende og man har dermed reduceret mængde af snegle. Gentag efter behov. Har man høns/ænder vil de blive rigtigt glade for lidt salat med snegle ;) .



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Nybegynder melder sig!

Post by cpg »

Jeg har fjernet både snegle og muslingekrebs, samtidigt. Med et par skiver rå kartoffel.
Læg skiverne på en lille tallerken. Placer den på bunden. Dagen efter kan den tages op og kartoffel skiverne kan skylles for snegle og krebs. Processen kan gentages til niveauet er som du vil have det.



Dennild
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 33
Joined: 18 Mar 2017, 13:57
Lokation.: Bjerringbro

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Dennild »

tror jeg prøver med Kartoffel skiver først.

Havde overvejet de Helena snegle men synes der er MEGET delte meninger om de tager rejer.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Nybegynder melder sig!

Post by Aquahorti »

Dennild wrote:tror jeg prøver med Kartoffel skiver først.

Havde overvejet de Helena snegle men synes der er MEGET delte meninger om de tager rejer.
Kogt kartoffel, eller rå kartofler? Husk at rå kartofler kan indeholde solanine1 og chaconine2. Så jeg vil ikke anbefale at bruge rå kartoffel sammen med rejer.


1 https://en.wikipedia.org/wiki/Solanine

2 https://en.wikipedia.org/wiki/Chaconine



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Nybegynder melder sig!

Post by cpg »

Aquahorti wrote:
Dennild wrote:tror jeg prøver med Kartoffel skiver først.

Havde overvejet de Helena snegle men synes der er MEGET delte meninger om de tager rejer.
Kogt kartoffel, eller rå kartofler? Husk at rå kartofler kan indeholde solanine1 og chaconine2. Så jeg vil ikke anbefale at bruge rå kartoffel sammen med rejer.


1 https://en.wikipedia.org/wiki/Solanine

2 https://en.wikipedia.org/wiki/Chaconine
Havde sådan heller ikke forventet at du ville acceptere et svar som gik mod hvad du plæderer.
Nu er sagen at det tricks har været brugt i mange år, uden problemer. Solaninen sidder i den grønne skal.



Post Reply