Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Hej derude :)

Kæresten og jeg har købt et brugt Aquael Hexaset II 60 liter, som skal bruges til yngleakvarie for Platy'er og gul Sphenops Molly'er. Det er planen, at de gravide hunner flyttes over i akvariet et par dage før de "sprækker" og så tages op igen, når de har smidt ynglen. Vi er begge blevet meget fascinerede af rejer og tænker derfor, at vi vil have rejer i akvariet som faste beboere, sammen med ca. 10 røde neonfisk. Jeg har haft fisk i en del år, men ingen af os har erfaring med rejer, så det rejser en masse spørgsmål - især nu når akvariet skal have to formål :D
Det skal siges, at akvariet bliver startet op med halv vand fra det ene selskabsakvarie og halv alm. hanevand. Vandskifte vil blive foretaget med alm. hanevand, som i de øvrige akvarier. Den forventede temperatur i akvariet er omkring 24 grader.

1. Indretning
Jeg forestiller mig, at indrette akvariet i "pyramide-form", altså med en tæt bevokset "forhøjning" i midten, der når ca. halvvejs op i akvariet (dvs. omkring 26 cm), således at der ikke som sådan er en "bagside" i akvariet. Hvordan dette kan lade sig gøre, har jeg dog ikke nogen helt klar ide om ( :oops: ), så alle input er mere end velkomne - også gerne mht. valg af planter :) Forslag med alternative lignende indretninger modtages også gerne :)

2. Pumpe/filter
Til akvariet fulgte der et indvendigt pumpesystem med, det består af et "sugerør" og to kurve med filtermateriale. I den ene kurv er der keramikrør og i den anden en rimelig finporet filtersvamp. Da begge filtermaterialer alligevel skal skiftes, tænker jeg, om det vil være en fordel at skifte til et andet system - og i så fald hvilket? Jeg ved, rejerne sikkert ville synes godt om en filtersvamp direkte i akvariet, men tænker det nok vil være "grimt" med den planlagte indretning :?
I tilfælde af, at jeg vælger at beholde det system, der fulgte med, er der så noget andet filtermateriale, der vil være bedre egnet end andet? Tænker, at jeg kan putte "hvad som helst" i kurvene, men jeg ved ikke ret meget om filtermaterialer og synes det er en jungle :oops: Så jeg er sikker på, at mange af Jer, ved meget mere om det, end jeg :D
Navn på/link til foreslåede systemer vil jeg være meget taknemmelig for ;)

3. Valg af bundlag
Her tænker jeg alm. sort finkornet bundlag, men er blevet konstruktiv usikker efter at have læst lidt om aktivt bundlag :? Vil det være en fordel i dette tilfælde? Og hvis ja, er der så noget, der kan anbefales?

4. Valg af rejer
Jeg har læst mig frem til, at (neo)caridina rejerne skulle være de letteste at have med at gøre for nybegyndere, så det bliver nok en af dem, men er der andre rejer, vi kan overveje? :)
Anbefalingerne går på ikke at holde flere rejearter sammen og slet ikke 2 arter, der vil krydse, så langt, så godt - men... Har du noget med størrelsen og/eller indretningen af akvariet at gøre, det med om man kan have flere arter gående sammen? Og vil der evt. være plads nok i det omtalte akvarie til 2 arter?
Og bare en tanke - når vi nu ikke har tænkt os decideret at avle på rejerne, sker der så noget ved at have to forskellige farver (f.eks. rød og gul) af den samme "familie", dvs. med risiko for, at de vil krydse? :shock:
Der er som sagt ikke valgt nogen reje endnu, jeg vil blot gerne undersøge "konsekvenserne" af mulige valg :)

Der dukker sikkert flere spørgsmål op undervejs, men lige nu vil jeg være meget taknemmelig for svar på/input til ovenstående roman :D

Pft. Tina
Aquael Hexaset II 60.jpg
Aquael Hexaset II 60.jpg (180.56 KiB) Viewed 11365 times
Filter Aquael Hexaset II 60.jpg
Filter Aquael Hexaset II 60.jpg (352.56 KiB) Viewed 11365 times


Mvh. Tina

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by Aquahorti »

Her kommer et par bud på hvad I kunne gøre, men meget afhænger af hvilke rejer I vil have i akvariet.

Ad 1. Gør det nemt, få lava sten som I bygger en kegle form af. Fastgør diverse mosser til stenene og I vil hurtigt få noget som yngel og rejer kan gemme sig i.

Ad 2. I kan sagtens udskifte matrialet (givet hvordan det ser ud på billederne vil jeg på det kraftigste anbefale at I gør det), men I bør udskifte det med lignende matriale. Der er mange forskellige typer, så vælg enten det som passer til filteret, eller noget som er anbefalet til udskiftning for den type filter.

Ad3. Mere specialicered rejer er nemmest at holde med et aktivt bundlag der er rettet mod lige netop den type rejer, men jeg vil anbefale at man starter med neocaridina, da de er de mindst krævende. Hvis de rejer I vælger ikke har meget specielle krav vil jeg anbefale Tropica Soil http://tropica.com/da/plant-care/aquari ... rium-soil/, da det hjælper med at holde pHen stabil omkring 6,5.

Ad 4. Da I ikke er bekymrede om hvorvidt de evt. krydser, vil jeg bare sige at I skal slå jer løs farverne.


En sidste bemærkning. Givet hvordan akvariet ser ud vil jeg anbefale at smide en opløsning der vil dræbe alle uønskede ting i akvariet, og lade det stå en dags tid eller to. Derefter udvander I det og får det rent til at sætte det op til de nye kræ.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by MortenDAD »

Rent fiskemæssigt forstår jeg ikke tanken med akvariet?
Er planen at fordre Rød neon op?
Hvorfor en blødvandsfisk i et akvarie der skal være yngleakvarie til hårdvandsfisk?
Hvis det er for at få meget yngel, ville jeg nok vælge et andet setup med betydeligt mere fokus på at lave skjulesteder. og selvfølgelig droppe rovfiskene - rød neon æder hvad de kan gabe over, og en platyunge kan en voksen røde neon sagtens gabe over - de bliver op til 5 cm med tiden



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Hej Aquahorti

Tusinde tak for dine input :)

Ad 1. Gør det nemt, få lava sten som I bygger en kegle form af. Fastgør diverse mosser til stenene og I vil hurtigt få noget som yngel og rejer kan gemme sig i.
Jeg har faktisk fået fat i nogle lavasten, som jeg vil prøve mig frem med :) Jeg har aldrig brugt mos i mine akvarier - er der noget, vi skal være opmærksom på, når vi udvælger dem, eller er blot at vælge, hvad vi synes er pænt? (Der er pt. ikke noget lys til akvariet, har kig på en LED skinne, men den bliver lidt dyr, hvis der skal være plantelys i (700 kr. for 30 cm), så skal have undersøgt hvilke planter, der evt. kan nøjes med hvidt LED lys, da det nok kan anskaffes billigere).

Ad 2. I kan sagtens udskifte matrialet (givet hvordan det ser ud på billederne vil jeg på det kraftigste anbefale at I gør det), men I bør udskifte det med lignende matriale. Der er mange forskellige typer, så vælg enten det som passer til filteret, eller noget som er anbefalet til udskiftning for den type filter.
Ok, super. Og ja, ingen tvivl om, at filtermaterialerne skal udskiftes... Jeg har aldrig brugt andet end filtersvampe, så må lige læse op på, hvad keramikrørene gør :)

Ad3. Mere specialicered rejer er nemmest at holde med et aktivt bundlag der er rettet mod lige netop den type rejer, men jeg vil anbefale at man starter med neocaridina, da de er de mindst krævende. Hvis de rejer I vælger ikke har meget specielle krav vil jeg anbefale Tropica Soil http://tropica.com/da/plant-care/aquari ... rium-soil/, da det hjælper med at holde pHen stabil omkring 6,5.
Ja, neocaridina er også dem, vi har kigget (mest) på - der lader ikke til at være diskussion om, at de er bedst egnede begynder-rejer :D Okay, det bundlag må jeg lige kigge lidt nærmere på :)

Ad 4. Da I ikke er bekymrede om hvorvidt de evt. krydser, vil jeg bare sige at I skal slå jer løs farverne.
Lækkert, så ser vi, hvad det bliver til :D

En sidste bemærkning. Givet hvordan akvariet ser ud vil jeg anbefale at smide en opløsning der vil dræbe alle uønskede ting i akvariet, og lade det stå en dags tid eller to. Derefter udvander I det og får det rent til at sætte det op til de nye kræ.
Ja, det ligner ikke ligefrem et, der blev gjort grundigt rent, inden det blev sat væk, så rengøring var bestemt planen. Er det en bestemt opløsning, du tænker på, vi kan bruge? Ville du lade pumpen køre (uden filtermateriale) imens?

Endnu engang tak for dine input :)

Mvh. Tina


Mvh. Tina

thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Hej MortenDAD

Rent fiskemæssigt forstår jeg ikke tanken med akvariet?
Er planen at fordre Rød neon op?
Hvorfor en blødvandsfisk i et akvarie der skal være yngleakvarie til hårdvandsfisk?
Hvis det er for at få meget yngel, ville jeg nok vælge et andet setup med betydeligt mere fokus på at lave skjulesteder. og selvfølgelig droppe rovfiskene - rød neon æder hvad de kan gabe over, og en platyunge kan en voksen røde neon sagtens gabe over - de bliver op til 5 cm med tiden


Tak for dit input, det er taget til efterretning :)

De røde neon er blot tænkt som "pynt", da jeg har en enkelt tilbage i min 180 l, som uden tvivl ville blive glad for at få sig en ny stime og det synes jeg ikke, der er plads til i de akvarier, vi har kørende. Pt. hygger den sig sammen med mine rødnæser, men det er jo ikke optimalt for den.
Jeg må indrømme, at jeg aldrig har gået op i vandværdier, da jeg er en dør til kemi, men der er ingen forskel i materialerne (bundlag, filtertyper) i de akvarier, vi har kørende og både platy'er, div. tetraer, kirsebærbarber, kampfisk, sommerfuglecichlider, div. smerlinger og panda garra ser ud til at stortrives, så enten er vi heldige at have nogenlunde middel-værdier, eller også har fiskene ikke læst, hvilke værdier, de trives ved :P
Men tilbage til de røde neon'er - de kan sagtens undværes i yngleakvariet, jeg så det blot som en mulighed for, at den lille enlige kunne få sig en ny stime :)
Mht. yngel er det min kæreste, der er gået "fisk-amok" og gerne vil prøve at opfostre lidt mere yngel end det, der indtil videre har overlevet i platyakvariet (2 stk. måske 4) :lol: (og så kan jeg da se, om jeg kan få lidt gul sphenops yngel også ;) )

Mvh. Tina


Mvh. Tina

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by Aquahorti »

Hjemme hos os bruger vi http://www.milton-tm.com/en/consumer/pr ... ng-tablets, men hvorvidt de kan købes i Danmark må jeg være dig svar skyldig.

Personligt ville jeg først gøre akvariet rent (fjerne alle belægninger) og derefter lade det stå i minimum 24 timer med pumpen kørende i den blanding som man vil sterilisere akvariet med. Det skulle også hjælpe med at teste om det holder tæt.

Jeg vil som altid anbefale at kigge på http://www.Tropica.dk, de har nogle gode vejledninger og vi sværger til deres 1-2-Grow produkter (nej, vi har ikke aktier i, eller andre bånd til Tropica... men det kunne være man skulle overveje det).
Med hensyn til lys, så er mange mosser ikke specielt krævende, men vil honorere godt lys med en kraftigere tilvækst. Et eksempel er det 25 ltr akvarie vi har stående på vindueskarmen i Fruens syværelse, det har ikke andet lys en det der kommer ind gennem det sydvendte vindue og der kan vi mere end fordoble et bæger mos på 3-4 uger i december/januar. Det giver mere med et godt kunstigt lys, men det mistrives bestemt ikke uden.



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Okay, mon ikke jeg kan finde noget tilsvarende herhjemme.

I mellemtiden har en af mine veninder lånt mig et 19-liters akvarie, som kæresten har skyndt sig at starte op til yngle-akvarie, så overvejer om jeg skal lave det 60-liters om til rent reje-akvarie - synes dog det er lidt højt til formålet i forhold til bund-areal, så der skal nok tænkes meget kreativt, for at få liv i hele akvariet, så den øverste halvdel ikke "går til spilde"... :idea: Måske man kan lave nogle "plateauer" ved hjælp af rødder med planter på, der sættes fast på glasset med sugekopper i forskellige højder...

Jeg må lige kigge nærmere på tropicas hjemmeside - måske jeg også kan få noget indretningsinspiration der :) Jeg har haft kig på de 1-2-Grow planter før, men har ikke prøvet dem endnu. (Og ja, det lader jo til at gå ganske godt for dem, så det var måske en aktie, der var værd at overveje :lol: )

Det lyder rigtig godt med lyset i forhold til mos - jeg har kig på disse to, men har svært ved at vurdere, hvilken forskel de røde lys vil gøre...

http://www.akvariebutikken.dk/product/j ... slys-2794/

http://www.akvariebutikken.dk/product/j ... roed-3063/

Under alle omstændigheder er de inkl. strømforsyning ca. 200 kr. billigere end den jeg fik tilbud på.


Mvh. Tina

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by Aquahorti »

Den bedste måde at finde ud af om det lys man vil bruge vil give planterne det lys de har brug for, er at sammenligne lyskildens emissions spectrum med det absorptions spectrum som planten har. Se evt på følgende Wiki link: https://en.wikipedia.org/wiki/Photosynthesis
Det skal lige nævnes at det absorptions spectrum der er vist i linket er for marine planter, og ikke altid kan bruges for de planter vi bruger i ferskvands akvarier (har ikke kilder på forskellene, men skal nok finde dem senere).

Mht. at få højde på planterne i akvariet er der mange muligheder, herunder at vælge planter der naturligt bliver høje.

Ellers er der også mulighed for at bruge træ eller sten med sugekopper på, eller denne type plantebeholdere som kan sættes på siderne i akvariet:
VIV plantebeholder
VIV plantebeholder
fullsizeoutput_43.jpeg (53.95 KiB) Viewed 11315 times
Personligt vil jeg helst have et mere naturligt udseende, så jeg vil næsten altid anbefale et godt hardscape og planter for at opnå den ønskede effekt.



thsk
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 10 Jul 2017, 17:51
Lokation.: Horsens

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by thsk »

Jeg har fundet Milton tabletterne er par steder, men på denne side https://mecindo.dk/milton-mini-sterilis ... bletter-da står der følgende advarsel:

"Indeholder: Troclosennatrium, et stof der er giftig for organismer, der lever i vand. Stoffet kan forårsage langsigtede skadelige virkninger i vandmiljøet (...) Må ikke tømmes i kloakafløb."

Jeg tror derfor, at jeg prøver JBL desinfekt i stedet :)

I forhold til lys, så er jeg stadig på herrens mark (det var lidt sent, da jeg kiggede på artiklen i går, så måske skal jeg give den et forsøg mere i dag) :oops: Jeg har fået at vide, at rødt lys er "plantelys" - omvendt har vi kun hvide LED dioder i både mit 180 liters og kærestens 112 liters, og der vokser planterne da, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige, om de ville vokse mere/hurtigere, hvis de også fik rødt lys... Jeg kan dog se en kraftigere vækst på planterne i mit 180 liters efter jeg har tilføjet 2 bambus-/klipperejer (kært barn har åbenbart rigtig mange navne :lol: ), så de har da været en god investering samtidig med de pynter og er sjove at se på :P

Vedr. indretning, så er jeg også klart mest til det mere naturlige udtryk :) Jeg brugte lang tid på Tropicas hjemmeside i går, mest i forsøget på at finde eksempler på layouts, men alle deres er desværre baseret på aflange akvarier (bortset fra en enkelt bowle) - ingen på høje akvarier... Jeg har også tænkt på, at jeg kunne lave det, så det ser ud som om, det står et stort træ midt i akvariet - det kræver blot, jeg kan finde den/de rigtige rod/rødder :roll: Meeen nu hvor kæresten har fået startet et yngleakvarie op, haster det ikke, så jeg kan bruge god tid på at tænke det igennem og lede efter materialer :D Jeg har aldrig tænkt så meget over aquascape før - synes det er 1000 gange lettere at indrette et aflangt akvarie :lol:


Mvh. Tina

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til opstart af fiskeyngleakvarie med rejer som faste beboere

Post by Aquahorti »

Kiggede lidt på hjemmesiden for JMB LED og de er ikke ligefrem gode til at informere om den spektrale fordeling af lyset. Lidt løs snak om lumen i to smalle bølgelængdeintervaller... http://www.jmbaqualight.nl/specificatie.html

Når det er sagt, så skal de nok få planterne til at gro, men uden et spectrum for produktet er det ikke nemt at lave sammenligninger med andre produkter.



Post Reply