uventede gæster i akvariet

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

uventede gæster i akvariet

Post by kok68 »

Har fået sådanne nogle små gæster i akvariet, opdaget dem i aften. de er ca 0,1 mm store, lyse og bevæger sig i små ryk på glasset. hvad er det og hvor kommer de fra?

har kigget på billede på nettet,. men de er så små at jeg ikke synes de ligner noget jeg kan finde på google.

jeg skiftede vand i lørdags og brugte regnvand fra en tønde i haven, ved ikke om der vil kunne komme noget ind med det? derudover har jeg kogt nogle muslingeskaller fundet ved stranden og smidt i akvariet. men har ikke fået nye rejer eller planter i akvariet, siden jeg startede dem op for en måned siden.
mvh Kenneth



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: uventede gæster i akvariet

Post by monjak2444 »

muslingekrebs måske.


mvh

Deniz

kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: uventede gæster i akvariet

Post by kok68 »

Er muslingekrebs ikke større deniz?
Umiddelbart tænker jeg cyclops, når jeg ser videoer på youtube, og læser om dem, de kravlet på glas og i bundlag, og bevæger sig i små ryk, hvis en reje lige kommer forbi dem.



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: uventede gæster i akvariet

Post by kok68 »

Hvis det er muslingekrebs, hvad gør jeg så ved dem?



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: uventede gæster i akvariet

Post by kok68 »

Tak,m mit tyske er elendigt, mens godt google kan oversætte :)
Dem jeg har ligner små støvfnug der flyder/svømmer i vandet. Og går på glas og bund. De bevæger sig i små ryk og ser meget mindre ud end dem på billedet på den tyske hjemmeside. Når jeg sammenligner med størrelse af korn i bundlag.



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: uventede gæster i akvariet

Post by kok68 »

Kan man oploade videoer herinde?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: uventede gæster i akvariet

Post by d9ha »

Dem i yo tak's video er helt sikkert muslingekrebs, men der er forskellige arter, og derfor kan der være størrelsesforskel. Har haft akvarier, hvor der var så mange at de generede de snegle, der var i akvariet, men har aldrig oplevet at rejerne følte sig generet.
Hvis mindre fodring er en mulighed vil det hurtigt nedbringe antallet. ellers er en rå kartoffel eller gulerod et udmærket våben. Muslingekrebsene vil hurtigt sætte sig på kartoffel/gulerod, der så kan tages op og skylles. Jeg skyller dem som regel af i et akvarie med guppyer, der gladelig gør kål på dem.


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: uventede gæster i akvariet

Post by monjak2444 »

det burde kunne hjælpe dig lidt på vej :)

og tak yotak og d9ha fordi i gad og forklare det,da jeg ikke lige havde tid.


mvh

Deniz

kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: uventede gæster i akvariet

Post by kok68 »

https://youtu.be/TZEEtX5JyuM
Og sådan ser mine ud, er vist muslingekrebs



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: uventede gæster i akvariet

Post by kok68 »

https://youtu.be/_FdBjkDdVLg
Og i akvarie 2.

Har muslingekrebs i alle 3 rejeakvarier, men ikke i det store selskabsakvarier, hvor planterne kommer fra. men derovre har jeg en guppy han og 10 kirsebær barber... så har tænkt at sætte 2 kirsebær barber over i rejeakvarierne i en uges tid nu... inden der begynder at kommer unger fra rejerne. mon ikke de kan mindske bestanden af muslingekrebs lidt?

Er dog i tvivl om muslingekrebs er et nyttedyr eller et skadedyr i akvariet? Der er meget delte meninger i oplæg fundet vias google søgning.

Rejeakvarierne er nystartet og har haft rejer i dem i knap 2 uger nu.. så pga dette og varmen fodrer jeg ca 2 x ugentligt indtil videre. Kan næsten ikke sætte dette længere ned :)



Post Reply