Soil til Neocaradina mm

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
LaLuna
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 1
Joined: 04 Nov 2018, 19:06
Lokation.: Midtjylland

Soil til Neocaradina mm

Post by LaLuna »

Hejsa
Er netop blevet medlem, og har brug for vejledning :-)

Jeg har ladet mig fortælle følgende ting omkring rejer:

1 - At Caradina rejer bør have soil som bundlag, da de har brug for blødt vand. Og at Neocaradinaer IKKE må have soil da de kun trives i hårdt vand. Er dette korrekt?

2 - At hvis Caradinaer i forskellige farver krydses vil afkommet også være forskellige farver, ex røde og blå vil få nogle røde unger og nogle blå. Hvorimod Neocaradinaer i forskellige farver, hvis de krydses vil de få brunt/gråt/farveløst afkom. Er dette korrekt?

3 - At RCS - Red cherry shrimp, er et overordnet navn for Neocaraadinaer, og at RCS kommer i mange farver fx røde, gule, blå og grønne. Er dette korrekt?

4 - At Caradinaer er noget mere sarte end Neocaradinaer og ikke er begynderrejer. Er det korrekt?

5 - Jeg har et 54 L som har kørt nogle år, med guppy, platy og lignende. PT guppy og røde RCS rejer. Jeg har alm strandsand lignende bundlag, men vil gerne lave hele akvariet om, da jeg trænger til forandring.
Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg skal vælge soil, der skulle være godt til planter (kører kun easy planter) og (har jeg ladet mig fortælle) også skulle gøre akvariet mere "selvrensende" i forhold til affaldsstoffer osv, eller om jeg skal vælge alm. sort fint grus som fx Akvastabil Haley?

Hjælp!



kok68
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 61
Joined: 07 May 2018, 21:56
Lokation.: Aulum vestjylland

Re: Soil til Neocaradina mm

Post by kok68 »

Der ligger en reje guide på shrimpkeepers på FB, under filer, den skulle vist svare på en del af dine spørgsmål
https://lookaside.fbsbx.com/file/Reje%2 ... lCOXLOKHgQ

jeg har nogle neocaridina på soil og nogle på grus. og alle mine caridina på soil. men der er andre der har dem på grus.
nogle caridina som krystalrejer, tangarine tiger bla. synes jeg er rimelig hårdføre rejer, men neocaridina regnes ofte for hårdføre rejer og derfor gode begynder rejer.

mvh Kenneth



Post Reply