Alle mulige spørgsmål??

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Alle mulige spørgsmål??

Post by Benjamins61 »

Hej alle sammen :D
Jeg håber i vil hjælpe mig, da jeg har 1000 spørgsmål hele tiden. Som skrevet før er jeg forholdsvis nybegynder. Synes det er så svært at finde alle de gode informationer og fif, og plus det står tit på et sprog jeg ikke forstå "Engelsk" :lol:

1:Er der et sted hvor man kan se hvordan alle rejerne præcis skal se ud i farverne og struktur?

2: Hvordan ved jeg at f.eks PRL skal se lige præcis sådan ud for at være high qualite?

3: Hvordan selekter man ens farvet rejer og hvad skal man kigge efter, f.eks ved blue dream?

4: Når folk f.eks skriver at den har pinto gen i sig, vil det så sige at den næste generation der kommer kan være pinto, eller have en del pinto eller slet ingenting.

5: Hvad er en hybrid, hvad kan de og er det nogle man kan bruge til noget?

6: Er stardust en Caridina art?

7: Er red bee det samme som pure red line?

8: Så skal jeg lige have noget hjælp til alle de navne her. Hvad betyder de og hvad er forskellen på de forskellige: mischling, pinto, multistripe, galaxy fishbone, taitibee, tibee og bee


Siger man ikke jo blødere vandet er, jo bedre??
de fleste går vel ved 300ms, men hvis nu der kommer 200ms ud af min vandhane, er det så for blødt?

På forhånd tusinde tak.
Mvh Benjamin :D



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Alle mulige spørgsmål??

Post by kylmann »

Hej Benjamin,

Mange spørgsmål, men vil se om mine svar kan hjælpe dig lidt..

1) Kommer helt an på hvilke rejer du vil havde. Men det korte svar er ja. Det er ok let at finde en masse billeder ved at google lige de rejer man tænker på.

2) Kommer an på hvilket mønstre du går efter, men igen ok let at google et billed.

3) Helt op til en selv, men ved f.eks blue dream, går man efter at få dem så blå som muligt for at holde de rene farver.

4) Når en reje har et gen i sig, er der en mulighed for at der kommer de rejer med de næste generation. Det her kunne starte en meget lang beskrivelse over avl. Men tit skal man, hvis muligt få et F(nummer). Det beskriver hvor mange gernerationer der er avlet.
jo højere F tallet er jo mere indavl er det og jo lavere des tætter på det rene første avls par. Meget forskelligt hvad folk fortrækker.

5) Hybrid er en avl mellem forskellige arter af rejer. Lettest at kalde dem et gadekryds på dansk ;-)
Og alt efter hvad der er krydset kan det komme alle mulige hedder frem af dem, men tit ikke den "rene" reje.

6) Tør ikke give et sikker svar på stardust, ved en let google omgang er svaret nok ja, men jeg kender den ikke. Her må nogle andre Nørder gerne hjælpe :-)

7) ja og nej, de er begge en Caridina art, men PRL er vist en helt anden linje end red bee, meget mere indavl..

8) AGH! 7 spørgsmål på en gang..
Mischling, er en betegnelse for at de har de gen, men ikke synligt. f.eks. Pinto mischling, kan lige Taiwan rejer, og har så Pinto gen.
Pinto, en gruppe af mange flotte rejer.
Multistripe, flere stripper på dem.
Taitibee, tibee er Hybrider. Taiwan krydset med tiger rejer = Taitibee. Tiger rejer krydset med Bee = Tibee.
Bee rejer er nok den mest alm. Caridina.

Jo blødere vand jo bedre, Nej!
Det er vigtigt at huske at alle de forskelige rejer har forskellige værdier de kan lige at gå ved, og man kan let få for blødt vand også..
Her er det let at finde hvilke værdier der passer til ens rejer. Ellers sig til...

Men du er heldig at havde en MS på 200 i vandhanen, spare dig for en pæn del.. Så slipper du for omvendt osmose..

Håber det gav dig nogle svar.. Tror jeg har svaret rigtigt på det meste.. Men er lidt Rusten, længe siden jeg har haft tid til forum..

Mvh.

Kylmann



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Alle mulige spørgsmål??

Post by d9ha »

Respekt Daniel! Ikke alle, der magter at svare på sådan en omgang spørgsmål på en gang.


Mvh
Henrik

kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Alle mulige spørgsmål??

Post by kylmann »

Tak Henrik :-)

Men vi husker det nok alle, den gang vi selv blev bidt af det og der bare kom over 1000 spørgsmål..



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Alle mulige spørgsmål??

Post by Benjamins61 »

Hej Kylmann :)
Tusinde tusinde tak fordi du gad at give dig tid til at hjælpe en forholds ny i reje verden :D Det var en stor hjælp ;)

Der var mange spørgsmål, ja :shock: men har også bare skrevet ned og skrevet ned i stedet for at skrive hver dag :lol: Men det er vel også det et forum er der til, at hjælpe :)



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Alle mulige spørgsmål??

Post by kylmann »

Hej Benjamin,

Helt klart, og kom endelig med flere :-)

Hvis det er har jeg også link til en fransk side, med gode råd.. Men ved ikke om du kan fransk bedre end engelsk.



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Alle mulige spørgsmål??

Post by Benjamins61 »

Der skal nok komme flere :lol:

Jo tak du må meget gerne sende links alt har interesse, har fået sådan at min mobil oversætter alt for mig :D



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Alle mulige spørgsmål??

Post by kylmann »

Super, jeg sender nogle til dig nu..



Post Reply