250L med alt for mange gyppy yngel

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Post Reply
Nico
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 4
Joined: 03 May 2020, 14:41
Lokation.: Østjylland

250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Nico »

Hej
jeg har 250l akvarie med rejer ca 15 blå, 2 amone rejer, amano 3 pansermaller, 1 sugemalle og rigtig mange guppyer syntes jeg.

så mit ny begynder spørgsmål er hvad kan spise min guppy yngel og samtidig lade min rejer være ? for har læst at neon fisk scalare er et no go

søger nogen fisk der gerne må se tropiske ud meget farverig ud

men hvis det ikke kan lade sig gøre så må jeg skille mig af med mine guppyer

MVH Nico



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Benjamins61 »

Hej Nico :)

Altså personligt vil jeg ikke have fisk i akvariet hvor der er rejer i, dine guppyer vil spise dit yngel fra rejerne, med mindre du har rigtig mange gemmesteder for ynglet :) Rejerne gør så tilgengæld ikke guppyerne noget.



Hvis man virkelig gerne vil have fisk i, så skal man ned og have nanofisk, de skal gerne være så små som muligt f.eks boraras brigittae kunne være et bud :)

Mvh Benjamin :)



Nico
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 4
Joined: 03 May 2020, 14:41
Lokation.: Østjylland

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Nico »

Hej Benjamin

ja ok så vil jeg skille mig af med de guppyer jeg har og vil kigge nærmere på sådan nogen boraras brigittae og ligene fisk

tak for hjælpen



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Aquahorti »

Der er desværre ikke nogen rigtige gode løsninger med hensyn til farvestrålende fisk i akvarier som ikke vil spise rejer.

En tommelfingerregel, som du kan bruge, er at fisk der kan få en reje ind i munden også vil spise dem. De eneste fisk jeg endnu ikke har set spise rejer eller rejeyngel er Otocinclus og små Corydoras (har kun haft nano arterne) og vil du have fisk og rejer sammen skal du som nævnt ovenfor give rejerne og deres yngel rigeligt med gemmesteder.

Alle nano fisk som svømmer i midten eller toppen af vandsøjlen tager rejeyngel. Jeg har endnu ikke fundet en undtagelse fra dette men vil med glæde høre hvis der skulle være nogen der ikke gør det.

Som en sidebemærkning skal det nævnes at Amano rejer også gerne spiser yngel fra fisk såvel som andre rejer, noget jeg selv har observeret og en hurtig Internet søgning vil fortælle ligende beretninger.



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Jonas »

Boraras brigittae er en rigtig flot lille fisk.
Hsr selv haft fornøjelsen af denne og Galaxy i et par små nanoakavier.



Nico
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 4
Joined: 03 May 2020, 14:41
Lokation.: Østjylland

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Nico »

Hej Aquahorti
ja jeg må nok i unimati og se om de ikke har nogen nano fisk jeg syntes godt om for jeg tror ikke petworld har sådan nogen slags og jeg syntes det er fint med gemmesteder til dem for mine blå rejer har lige fået unger kan jeg se :D

hej jonas
ja det er nogen rigtig pæne fisk og dem vil jeg også se på :D



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Benjamins61 »

Ved ikke hvor i landet du kommer fra, men i Frederikshavn i Nordjylland har de Galaxy Rasbora :) købte nemlig 6 stk for 14 dage siden. Har normalt ikke fisk, men synes de var så ekstrem flotte og charmerende at dem måtte jeg bare eje :roll: Så de kom med hjem og går nu med Sterbai corydoras også nok 5 selekteret blue dream :) Har ikke været nogle problemer endnu. Har hørt de Galaxy Rasbora godt kan finde på at være lidt aggressiv, men har ikke oplevet det endnu :?:



Nico
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 4
Joined: 03 May 2020, 14:41
Lokation.: Østjylland

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Nico »

jeg kommer fra Fårvang midt/øst Jylland

ja det er da lidt spændene for det er da en rigtig flot fisk



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Benjamins61 »

Ja okay. Det for langt væk :lol:
Jeg har også flere gange set dem i plantorama :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: 250L med alt for mange gyppy yngel

Post by Aquahorti »

Nico wrote:
12 May 2020, 15:12
ja jeg må nok i unimati og se om de ikke har nogen nano fisk jeg syntes godt om for jeg tror ikke petworld har sådan nogen slags og jeg syntes det er fint med gemmesteder til dem for mine blå rejer har lige fået unger kan jeg se :D
Hvis du tager til Unimati kan du sikkert finde nogle fine nano fisk der. Fruen er ret glad for hendes Microdavaria kubotai og Sundadanio axelrodi som hun købte i Unimati. Hvis du ikke finder den fisk du gerne vil have, så tag en snak med Ole og han kan sikkert skaffe dem hjem til dig inden for ganske få uger.

Jeg ved dog ikke om Unimati er åben for andet end afhentning af allerede bestilte ting (er ikke på FaceBook)



Post Reply