Opstart af CRS - nybegynder

Her kan I vise Jeres akvarium
Post Reply
miapryds
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2016, 22:11
Lokation.: Aalborg

Opstart af CRS - nybegynder

Post by miapryds »

Hej Alle!

Først og fremmest så er jeg ny på siden, men jeg synes at det er fedt at der er sider som denne, så tak for det! :)

Min force er ind til videre at jeg har stor kendskalb til akvariefisk, lige fra de gængse, og til malawi, tanganyika, labyrintfisk, mm.
Men nu vil jeg gerne blive klogere på reje verden, og derfor er jeg her :)

Jeg har tidligere haft RCS(Red Cherry Shrimp) i et lille akvarie sammen med andre fisk, men nu er jeg startet op med CRS(Crystal Red Shrimp) i stedet. Først og fremmest så synes jeg at CRS er SÅ flotte så jeg faldt for dem med det samme! :). Heldigvis arbejder jeg et sted som har kunne hjælpe mig med at skaffe både rejer, og de andre typer af udstyr.

I det 20 liters akvarie har jeg brugt et reje-venligt bundlag som skulle være godt for både planter og rejer. Ud over det så har jeg javamos og moskugler, som jeg også kan læse mig frem til at rejer er tossede med ;).
Akvariet har står i 3 uger før jeg som rejer i, for at sikre mig at der hverken var ammoniak eller nitrit til stedet.
Akvariet har en temperatur omkring 24-25grader. Jeg har en almindelig eheim pumpe, som jeg udstyret med stof, således at rejerne ikke bliver suget ind.
Jeg har et lille CO2 anlæg fra Colombo.

Jeg har læst mig frem til at det skulle være lidt svært at få denne art til at yngle, så jeg vil spørge om i har nogle råd, eller viden om dette som i kunne have lyst til at dele med mig.
Ydermere, så er i velkomne til at skrive generelle råd vedr. denne race, så jeg kan få den bedste start på dette :)

Mvh Mia fra Aalborg :D
Attachments
IMG_9381.jpg
IMG_9381.jpg (182.4 KiB) Viewed 9538 times
IMG_7988.jpg
IMG_7988.jpg (192.81 KiB) Viewed 9538 times
IMG_4238.jpg
IMG_4238.jpg (187.65 KiB) Viewed 9538 times



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Opstart af CRS - nybegynder

Post by caso »

Ser godt ud Mia.

Et hurtigt råd her fra er at sænke temperaturen et par grader. 21-22 grader passer CRS rigtigt fint.

Ellers ikke så meget andet end rent vand og pas på med overfodring, så burde det gå :)


Mvh
Carsten

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Opstart af CRS - nybegynder

Post by cpg »

Nogle begynder de at yngle med det samme, andre gange kan det tage måneder inden hunnerne begynder at bære rundt på æg.
Hvad det er som kan tricke dem, til at yngle straks ved jeg ikke.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Opstart af CRS - nybegynder

Post by monjak2444 »

ser rigtigt godt ud mia angående krystal rejer og yngel når de først er kommet igang så stopper de ikke og vis du har rent vand og ikke overfodre som caso nævner så gå det pænt stærkt med at få dem i gang.


mvh

Deniz

miapryds
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 21 Feb 2016, 22:11
Lokation.: Aalborg

Re: Opstart af CRS - nybegynder

Post by miapryds »

Tak for svar alle sammen!
Skønt at få så mange svar så hurtigt.

Jeg har nu sænket temperaturen i akvariet, så det passer bedre til rejerne.

Jeg har almindelige reje piller "shrimp cuisine" fra hikari tropical, og ud over
det så er det ved sådan noget som rå agurk og zukini ikke? :)

Mvh ! :D



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Opstart af CRS - nybegynder

Post by monjak2444 »

i stedet for agurk og zukini ville jeg fodre dem med forskellige blade som brændenælder,catappa og birk og der er en masser andre blade man kan bruge os.

da agurk og zukini nok vil svine ret meget vis man glemmer dem i akvariet.


eventuelt skaf noget pulverfoder så du er klar til du engang for unger.


mvh

Deniz

Simba
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 17
Joined: 19 Mar 2016, 13:57
Lokation.: Frederikssund

Re: Opstart af CRS - nybegynder

Post by Simba »

Hvor er de fine og et flot akvarium.



Post Reply