Første Iwagumi akvarie

Her kan I vise Jeres akvarium
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Så fik jeg endeligt fundet tid til at få sat det akvarie op som jeg gennem længere tid har planlagt at skulle have stående på mit skrivebord.

Planen er et Iwagumi akvarie (har aldrig prøvet det før, men der er noget med den enkle opsætning der tiltaler mig, så nu skulle det være). Bundlaget er lavet ud fra den normale Amazonia opsætning (Power Sand S, Bacter 100, Clear Super, Turmaline BC, Amazonia Normal og Amazonia Powder). Stenene jeg har brugt er Seiryu Ryuoh, men dem vi har fået fingre i ser ikke ud til at forøge TH.
Inden beplantning
Inden beplantning
IMG_0097.JPG (2.12 MiB) Viewed 11783 times
Beplantningen er lige nu ret kedelig, da vi har valgt at lave et bunddække kun bestående af HC, men har planer om senere at smide lidt Rotala Wallichii i, for at give alt det grønne lidt kontrast.
Halvvejs med HC
Halvvejs med HC
IMG_0106.JPG (4.54 MiB) Viewed 11783 times
Endelig færdig
Endelig færdig
IMG_0107.JPG (5 MiB) Viewed 11783 times
Det er altid spændende at skulle fylde akvariet op med vand efter at have plantet HC, men en gammel t-shirt til at dække alt og så hælde vandet ned over hånden på stenene virkede.
Fyldt op med vand
Fyldt op med vand
IMG_0108.JPG (2.54 MiB) Viewed 11783 times
Det hele har nu kørt i 20 timer, hvor der har været lys på hele tiden, og meget høj tilsætning af CO2 (5+ bobler per sec), og om få timer skal jeg foretage det først vandskifte.
Efter 20 timer med hardware
Efter 20 timer med hardware
IMG_0109.JPG (2.89 MiB) Viewed 11783 times
Planen er 2-3 dage mere med 24 timers lys og tilsætning af CO2, for at give HC'en en god start. Med lidt held er akvariet cyklet om 3-4 uger, hvorefter vi skal have tilsat ca 20 stk Yellow Fire, Alm Neon (6 stk), samt 2 Otos. Så skulle der i det mindste være lidt hjælp til rengøringen, samt farver og liv.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Tropica har en opstartsguide, som jeg har fulgt et par gange med rigtig gode resultater - 24 timers lys i døgnet er ikke en del af den, faktisk skal man (iflg guiden) starte med en del mindre lys end man slutter med.

http://tropica.com/media/870843/REDUCED ... _ny-DK.pdf

Det ligner noget der har potentiale til at blive rigtig lækkert - held og lykke med det



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Takker :D

Vi har også brugt Tropicas app, men har denne gang valgt at prøve en metode som en af de rigtigt gode Engelske aquascapers har brugt til at få en god start med HC. Hvis vi kan få den til at virke vil vi få en hurtigere tilvækst, hvis ikke, må vi bare starte på ny :(



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by MortenDAD »

Link?

Jeg har nok ikke startet mit sidste scaper :roll:
og elsker hc

Tæt bundlag + træer af lyng med Christmas mos eller Star mos i et højt akvarie med en flok glødetetraer - måske næste projekt, skal lige have eksperimenteret lidt med lyng først



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Jeg kan ikke huske hvor det var jeg læste det, men det bruges i laboratorier netop for at booste væksten i starten.

Det er ikke alle planter der efter sigende kan klare det (tomater), men en kortere periode vil ikke skade dem.

https://www.researchgate.net/post/What_ ... ant_light2

Som jeg husker det er nøglen at give planterne de bedst betingelser for at kunne klare den stress der kommer pga lyset, men hvis man klare det er payoff at man hurtigere kan komme videre med de næste trin i opsætningen. Hvorfor det kun var 3-4 dag kan jeg ikke huske, men vil tro at det var for at forhindre algeopblomstring og for ikke at at stresse planterne for meget
Last edited by Aquahorti on 17 Nov 2016, 18:02, edited 1 time in total.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by monjak2444 »

der er ihvertfald ikke sparet på noget kan jeg se :) ,og det ser dælme fint ud bare ærvligt du skal have fisk i :mrgreen: også skal du bare den cuba til at gro :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Jeg går og kigger på hvor jeg kan få plads til et 120*45*45 akvarie, men ved ikke hvilket lys jeg skal vælge



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by monjak2444 »

de har sådan nogle planteled hos terrajova.

http://terrajova.eu/onewebmedia/PRISLIS ... 20GROW.pdf

men det kommer nok ikke til at se ligeså fint ud som ada bundlag da det bare er en led liste.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Aquahorti »

Jeg er rimelig sikker på at det bliver en ADA platform lyset kommer op på, men jeg ved ikke om det bliver de nye RBG LED lys, eller om jeg tager en af de gamle Grand Solar I, hvor jeg så udskifter lysstof delen med LED. Efter at de er kommet ud med RBG, er prisen på de gamle lamper faldet en del, hvilket gør dem noget mere attraktive rent prismæssigt.
Jeg finder at ADA er lidt lige som B&O, man kan godt finde noget som er lige så godt men meget billigere, problemet er bare at det ikke holder i længden, eller at designet ligner noget en blind jugoslavisk træskomager smækkede sammen i en koger :lol: . Men smag og behag er heldigvis forskellig fra person til person, eller ville det være en noget monokrom tilværelse vi havde.

Der er dog et par andre muligheder som ikke helt er udelukket endnu, men men men jeg er ikke sikker på det vil virke i praksis.



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Første Iwagumi akvarie

Post by Holst01 »

Hej Aquahorti.

Jeg er selv igang med indkøbsliste til et Iwagumi setup i mit Fluval edge.
Hvor mange potter HC har du benyttet ? Syntes det er lidt svært at vurdere hvor meget areal man kan dække pr. potte.
Jeg skal så også have lidt af den lidt længere voksende Hemianthus micranthemoides samt lidt Eleocharis parvula op mod baggrunden.

Men fint setup du har fået dig :) Spændt på at se progress som forhåbentlig bliver delt med os <:



Post Reply