ingen med æg :/

Alt om genetik, reproduktion og avl
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: ingen med æg :/

Post by monjak2444 »

så er det mega underligt og man kan ikke rigtig gøre noget.
nu foretrækker jeg naturlig gang i når rejerne skal hygge sig men kan man ikke købe noget der lige kickstarter dem.


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: ingen med æg :/

Post by caso »

Nogen tror på det ene, nogen tror på det andet. Sådan vil det altid være.

Personligt tror jeg at fodret har en indvirkning på om hunnerne danner æg eller ej. Men for de flestes vedkommende fodrer vi med det samme foder året rundt. Derfor tror jeg ikke på at mangel på protein er det der foresager vinterpause. Mange oplever det, men ikke alle. Jeg har oplevet at mine rejer har holdt sommerpause, og gik kun med æg efterår, vinter og forår. Jeg flyttede mine rejer ud i garagen her i efteråret. Mens de gik inde i huset var der fin gang i yngleriet, men efter de kom i garagen gik det i stå. Det vil dog sige at dem på de øverste hylder gik stadig med æg i nogen tid, før de også stoppede.

For mig at se, er der kun en forklaring: temperatur.

Jeg døjede inde i huset med at der blev for varmt om sommeren. Ingen unger, og døde rejer. sidste sommer lykkedes det mig at holde temperaturen nogenlunde nede, hvilket bevirkede at jeg stort set ikke havde dødsfald, men stadig næsten ingen unger. Da temperaturen faldt så vandet i akvarierne nåede ned under ca 25 grader, begyndte der igen at komme flere unger. Efter jeg flyttede rejerne ud, faldt temperaturen, så der i de nederste akvarier var ca 18-21 grader og i de øverste 22-24. Da vejret blev koldere (og jeg fik lavet lidt teknik til at sikre en jævnere temperatur over hele rummet) endte temperaturen i alle akvarier på ca 19-21 grader. Jeg har fodret varieret og med samme fodertyper hele tiden igennem.

Derfor er jeg ret sikker på at temperaturen har en stor indvirkning på hvor mange unger rejerne giver. 21-25 grader og det går fint. Lavere eller højere og yngleriet falder eller stopper.

Det er i hvert tilfælde min erfaring.


Mvh
Carsten

BoeBoe
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 255
Joined: 12 Apr 2013, 10:46
Lokation.: Ikast
Contact:

Re: ingen med æg :/

Post by BoeBoe »

Er enig med Caso, det kan meget nemt være temperaturen, der spiller ind.

Jeg har flere unger nu, end nogen sinde før, fordi temperaturen er lavere nu, end den var i sommers.
Den ligger ret konstant på 23 grader lige nu, i sommers kunne jeg lige med nød og næppe holde den nede på, eller i nærheden af 25 grader, det gav færre unger..



Post Reply