PRL

Alt om genetik, reproduktion og avl
Post Reply
User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

PRL

Post by caso »

Der har gennem den senere tid været lidt forskellig snak om PRL (og PBL) her på forum. Da det generelt er nogle virkeligt lækre rejer, har jeg forsøgt at finde lidt forskellige informationer rundt om på nettet. Der var nogle spørgsmål som trængte sig på. Hvis nogen kan uddybe mine spørgsmål eller måske linke til noget information, vil det være super.

Hvad er PRL?
Som der også er beskrevet andre steder på forum, så dækker PRL over at der ikke er nogen sorte gener og ikke nogen golden/snow white gener i stammen (for PBL ingen røde). Så langt så godt. Det giver jo bare ingen garanti for at rejerne er så super flotte i farverne som det ellers er tilfældet. Der må jo altså også være lavet et stort avls og udvælgelsesarbejde på de stammer man ser rundt omkring, men det har jo som sådan ikke noget at gøre med om det er PRL eller ej.

Hvad så med PRL stammer hos private opdrættere?
Hvis en person anskaffer sig en rigtig flot PRL stamme, men blot lader den gå i sværm, uden selektering, går jeg ud fra at farveintensiteten langsomt vil forringes, eller som minimum vil der falde unger ud, som har en dårligere udfarvning. Stammen vil jo som sådan stadig være PRL, men kvaliteten vil ikke blive ved med at være den samme.

Begrænset antal stammer PRL?
Der er ikke så mange forskellige stammer på markedet, så hvem bestemmer egentligt hvilken stamme der er PRL? Jeg kan ikke komme op med andet svar end at det i princippet er opdrætterne selv, der døber deres stammer PRL. Om hobbyen så accepterer stammen, afhænger nok i høj grad af hvem opdrætteren er og kvaliteten af rejerne (selvom denne jo ikke har så meget med om det er PRL).

Anskaffe sig en PRL stamme
Køber man en navngivet stamme fra en forhandler, må man gå ud fra at stammen har en kvalitet som stemmer nogenlunde overens med de billeder man se af stammen. Køber man en stamme hos en privat opdrætter, så skal man nok enten have tillid til sælgeren, eller selv kontrollere kvaliteten af stammen, uanset om stammen er navngivet eller ej.

Lave sin egen PRL stamme
Det burde som sådan ikke være særligt vanskeligt at lave sin egen stamme PRL. Par en CRS han med en golden hun og par en CRS hun med en golden han. Hvis der ikke kommer nogen golden unger, ja så bærer de to CRS ikke på golden genet. Parer man de to CRS, så bærer ungerne heller ikke golden genet og så er din PRL stamme grundlagt (det sorte gen er dominerende i f. t. det røde, så det bærer rejerne heller ikke). Kvaliteten af rejerne er så formentligt langt fra at være på højde med de annerkendte stammer, men i bund og grund er det PRL.

Kom endeligt med kommentarer, supplerende bemærkninger, egne tanker, links etc....


Mvh
Carsten

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: PRL

Post by Jonas »

Fin information, som du har fundet frem der, Carsten.
Ingen tvivl om, at PRL og PBL sikkert også kræver en hård form for selektion for at bevare de bedste farver på rejerne.
Når man ser de flotte billeder på mange hjemmesider, facebook og så videre på PRL og PBL rejer, så er der jo ofte tale om enkelt eksemplarer og ikke hele stammer, hvor kvaliteten er derefter. Tror også det efterhånden er svært at vide sig sikker på, om rejerne her fra Europa virkelig er PRL/PBL eller der har været krydset snow white ind i stammerne. Det handler nok meget om tillid til de private avlere, som man evt. kan købe rejerne fra.
Kunne da godt selv tænke mig en PRL stamme på et tidspunkt, men synes virkelig at prisen er alt for høj pt.



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: PRL

Post by caso »

Det meste jeg skriver er jo egentligt bare lidt dårligt underbyggede påstande. Jeg håber at nogen kan komme med mere og bedre Info, for egentligt har jeg ikke kunnet finde noget særligt.


Mvh
Carsten

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: PRL

Post by caso »

Jeg er helt enig i dine betragtninger. Det er nogenlunde det jeg forsøger at kommunikere ud i mit første indlæg.

Det jeg undres lidt over, er at PRL og PBL bruges som et særligt kvalitetsmærke. Som jeg lige ser de forskellige stammer bl.a. du nævner, så er det særlige ved dem, alt det avlsarbejde der er udført på dem. Det er først og fremmest det, der giver den høje farvemætning på rejerne. Selvfølgeligt gør fraværet af golden-gener at kvaliteten nok holder sig bedre og højere, men at en stamme er PRL eller PBL er ingen garanti for at det er nogle fantastisk smukke rejer. I hvert tilfælde sådan som jeg lige kan forstå det.

Hvorfor bruges det så sådan?


Mvh
Carsten

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: PRL

Post by Jonas »

Jeg tror, at langt de fleste stammer af PRL/PBL stadig er kvalitetsmæssig over almindelige red/black bee stammer. Det skyldes netop, at der ikke har været krydset snow white ind til at skabe en dårlig indflydelse på den hvide farve på den lange bane. Men ingen tvivl om, at selektion stadig er vejen frem i PRL/PBL stammer.

Kunne være sjovt, hvis der var rejeavlere i DK, som fik en stamme eller to hjem, så vi på nært hold kan følge udviklingen i en PRL stamme.



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: PRL

Post by SusSkovgaard »

undskuld jeg lige bider på her...Men kunne i ikke godt være søde at skrive det fulde navn bare i hovede emnet så os grønskollinger også kan følge med :) hvad er en PRL og en PBL for en sag ? jeg kan forstå det er en krydsning eller ? :)


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: PRL

Post by caso »

Jonas wrote:Jeg tror, at langt de fleste stammer af PRL/PBL stadig er kvalitetsmæssig over almindelige red/black bee stammer. Det skyldes netop, at der ikke har været krydset snow white ind til at skabe en dårlig indflydelse på den hvide farve på den lange bane. Men ingen tvivl om, at selektion stadig er vejen frem i PRL/PBL stammer.
Jeg gad godt vide hvordan de "annerkendte" linjer er startet. For med mindre man starter med en vildform af bee-rejen, og gennem selektering og mutation når frem til PRL, så har man jo ingen garanti for at der ikke på et eller andet tidspunkt har været nogle golden gener inde over en af forfædrene. Nu er der ikke beskrevet meget om generne hos bee-rejerne. Jeg kan ikke finde det i hvert tilfælde. Genetikken bag golden/snow white opfører sig som om at der kun er et enkelt gen indblandet. Alt dette tyder, for mig, på at ved at lave det kontrol udkryds jeg nævnte i mit første indlæg, så er det muligt at finde ud af om en reje bærer golden/snow white genet. Gør den ikke det, ja så burde den kunne bruges til at grundlægge ens egen PRL/PBL stamme. Så skal der bare lige avles og selekteres i et ikke nærmere beskrevet, men betydeligt, antal generationer.

Kan jeg få frigjort et par akvarier (eller tilført) så er det da værd at prøve. Tiden skal jo gå med noget :D


Mvh
Carsten

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: PRL

Post by Jonas »

Er du kommet igang med projektet, Carsten? ;)



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: PRL

Post by caso »

Jeg har sorteret lidt af de bedste fra, men har kun et enkelt akvarier til rådighed, så startet, men laaaang vej.


Mvh
Carsten

Post Reply