Nyt projekt, eremitkrebs

Alt om krebs
Skrabogvind
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 92
Joined: 24 Aug 2014, 19:17

Nyt projekt, eremitkrebs

Post by Skrabogvind »

Hej folkens! jeg tænkte lige at jeg vil lave en tråd omkring mit nyeste "projekt", der er i denne sammenhæng (desværre) ikke tale om akvariedyr, men derimod terrarium dyr :P

- Jeg valgte at lave tråden da der stadigvæk er tale om krebs^^

Jeg har for nogle timer siden fundet mig et billigt og fint terrarium på 45*45*30, og her skal de tre krebs gå :)

Jeg har nogle ting som ikke helt er klart endnu, hvilket vil sige at jeg kun har skaffet det mest basale til dyrene. Og resten skaffes efter påsken :P

- Eremitkrebs kan leve længe, men de er sammenlignet med mange rejer ret så krævende hvad angår deres leve forhold.

F.eks skal drikkevandet være klorfrit, og her tænker jeg at mit osmoseanlæg hjælper? ellers kan jeg bruge afkølet kogevand :) - nogen der kan fortæller mig om osmosevand er klorfrit :D?
Krebsne skal udover klorfrit vand, også have et lille saltvandsbasin (jeg får akvariesalt på tirsdag).

dertil skal krebs have et bundlag som er meget tykt, i og med at de under hamskifte graver sig ned i en længere periode.

luftfugtigheden i mit terrarium er til aften 65% og jeg skal lige finde en metode hvor jeg kan runde de 70-80%, og dette skyldes at krebsne har gæller som skal holdes fugtige :).

- Så på nuværende tidspunkt skal jeg efter påsken have fikset følgende: Salt, mere bundlag, højere fugtighed samt nogle flere sneglehuse:)


Nu er der nok nogen som tænker, hvorfor har du købt dyrene inden du har alt på plads? - Dette begrunder jeg med at jeg så krebsne tilsalg i en dyrehandel, og her havde de langt fra de forhold som de behøver. Og derfor kunne jeg lige så godt få dem hjem, og herved tilbyde dem det bedste jeg er i stand til på nuværende tidspunkt, og samtidigt vil jeg kunne få 100 % styr på det når butikkerne igen åbner :)


Billeder :
IMAG0289.jpg
IMAG0289.jpg (205.09 KiB) Viewed 10958 times
IMAG0290.jpg
IMAG0290.jpg (158.03 KiB) Viewed 10958 times
IMAG0291.jpg
IMAG0291.jpg (222.85 KiB) Viewed 10958 times



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by cpg »

Hvis klor er et problem, så kan vandet enten filteres over aktivt kul, eller som du selv skriver via et osmoseanlæg.

Luftfugtigheden, kan du holde oppe med et vandingsanlæg
http://www.dendrobates.dk/shop/vandingsanlaeg-9s1.html
For ikke at det bliver alt for vådt, kan luftfugtigheden reguleres med en Hydrostat



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by kylmann »

Hej,

Spændende projekt.. :)

Jeg ved ikke om et osmoseanlæg vil tage alt kloren, men ellers kan man købe demineraliseret vand ret billigt og det er jo ikke meget de skal bruge afgangen..

Luftfugtigheden, her vil det nok hjælpe at dække nogle af hullerne til også se om det ikke kan klares med en blomster forstøver et par gange om dagen ?
Dæk det helst til med noget tyndt filter materiale, så der kan komme lidt luft igennem.

Håber det kommer ti at gå godt for dig og vil følge med.. :)



Skrabogvind
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 92
Joined: 24 Aug 2014, 19:17

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by Skrabogvind »

Tak for input gutter :)

- jeg venter lige med at købe noget fancy til at jeg får mere substrate, det skulle ikke undre mig at et tykkere underlag kan give de sidste 5% :D
IMAG0293.jpg
IMAG0293.jpg (160.62 KiB) Viewed 10941 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by monjak2444 »

hold da ferie hvor se de nuttede ud :) ser godt ud,og vis du køber forstøveren kan du sprøjte dem til dagligt men du kan osse købe en der sprøjter automatisk,skal lige finde ud af hvad den hed.men bliver sjovt at følge.
og osmose tager alle dine urenheder i vandet eller regnvand kan du osse bruge.


mvh

Deniz

Skrabogvind
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 92
Joined: 24 Aug 2014, 19:17

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by Skrabogvind »

hehe jep de ser faktisk ret nuttede ud^^ især med de sjove øjne :P

- Jep en forstøver ville kunne gøre godt :P Smutter skam også forbi jysk efter sådan to i morgen, så har jeg til både salt og osmosevand :D



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by caso »

Spændende projekt.
Jeg kiggede også på dem for nogen tid siden. Synes at de er ret spændende. Opdræt skulle børe lidt af en udfordring, men det skulle kunne lade sig gøre.
Held og lykke med dem, og hold os endeligt opdaterede.


Mvh
Carsten

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by monjak2444 »

har du fået kigget på noget udstyr til dem endnu.


mvh

Deniz

Rejekællingen ;-)
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 514
Joined: 17 Mar 2014, 19:00
Lokation.: 8260 Viby J/Århus Syd

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by Rejekællingen ;-) »

jeg er VILD med erimitkrebs. de er simpelthen så søde :D
Var ikke klar over at man selv kunne holde dem.
Tror nu også kæresten falder om, hvis jeg siger jeg vil til at holde Erimitkrebs også :lol: Er allerede i fuld gang med at lokke hende til et 160L Tanganyika. Meeen lidt problemer eftersom rejereolen også kommer i sensommeren og vores 360L akvarie står i stuen haha


Shriiiiimps weee =) der er så meget kærester ikk forstår :roll:

Skrabogvind
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 92
Joined: 24 Aug 2014, 19:17

Re: Nyt projekt, eremitkrebs

Post by Skrabogvind »

Monjak: Jep jeg har fået lidt nyt! - men jeg mangler stadig nogle småting :P
- Jeg har købt 20kg sand samt dertil har jeg fået fikset et lille bassin med saltvand - heraf en saltinitet på 1,025 ca.
- Med det nye sand + afdækket top, så ligger fugtigheden på 75-80 % pt. så det er blevet væsentlig bedre :P
- Lige nu mangler jeg bare lidt mere dekoration og tomme sneglehuse. Jeg har dog svært ved at finde nogle steder hvor man kan købe konkylier eller andre sneglehuse, så det ender nok med en pose vinbjergsnegle fra brugsen^^. Sneglehusene skal dog helst være D-formet ved åbningen, og jeg tror vinbjergsneglen er cirkel formet :P.

Caso: Jo tak! - hvad angår yngel på krebsne, så har jeg ikke lige tjekket op på hvordan det skal foregå :)- og jeg ved hellere ikke noget om mine krebs og deres køn ^^ - men det skal jeg da lige have læst på et tidspunkt :)

Rejekællingen: hehe jo jo, de kan godt skaffes herhjemme :P - både som vand og landlevende :) - det er faktisk nemt at holde eremitkrebs i saltvand, da de ikke stiller store krav til vandet ligesom fisk og koraler mm. Men dertil vil jeg så sige at jeg har haft begge dele nu, og at landeremitkrebs er meget mere spændende end saltvandskrebsne. :)
IMAG0296.jpg
IMAG0296.jpg (150.69 KiB) Viewed 10896 times



Post Reply