Cambarellus Texanus

Alt om krebs
User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: Cambarellus Texanus

Post by Christel »

mich wrote:Tillykke med dem :) - den fylder ikke meget på toppen af en posthorn snegl ;)
Tak :) Nej, den er ikke mere end 3, højst 4 mm lang. Det var ikke nemt at få et bare nogenlunde skarpt billede.



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Cambarellus Texanus

Post by Jonas »

Hvordan ser det ud med de små unger? Lever de endnu? Hvor mange unger vil du tro der er?



User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: Cambarellus Texanus

Post by Christel »

Jonas wrote:Hvordan ser det ud med de små unger? Lever de endnu? Hvor mange unger vil du tro der er?
Det er nogle dage siden jeg sidst så en. Jeg har kun set én ad gangen, men det er svært at vurdere hvor mange der er, da de går i mit selskabsakvarium, som også vrimler med Red Cherry yngel. Det var faktisk kun fordi jeg bemærkede at den svømmede baglæns, det gik op for mig at jeg havde set en krebseunge.

Akvariet er også fuldt af gemmesteder. Jeg vil tro de små krebs opholder sig i huler det meste af tiden, så det er ikke til at sige hvor mange der er, før de bliver lidt større og kommer mere frem.

Men den ene hun har veludviklede æg, og den anden skiftede hud og parrede sig i går, så jeg er ikke bange for at løbe tør for krebs ;)

De er også blevet pænt udfarvede, synes jeg

Image



User avatar
Christel
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 68
Joined: 17 Oct 2012, 18:36
Lokation.: Fyn

Re: Cambarellus Texanus

Post by Christel »

Christel wrote: Det er nogle dage siden jeg sidst så en.
Og det fik jeg sagt tidligt nok - jeg har lige set to, LOL!
Den største næsten 1 cm!



SusSkovgaard
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 274
Joined: 19 Sep 2012, 22:46
Lokation.: Holbæk
Contact:

Re: Cambarellus Texanus

Post by SusSkovgaard »

Christel wrote:Lige en update herfra, hvis det interesserer nogen. Jeg er faktisk ret godt tilfreds med at have fået disse krebs i mit akvarie. Det har givet det mere karakter af et naturligt økosystem, hvor krebsene spiller rollen som rovdyr og ådselsædere.
Hvor effektive de som rovdyr, vil jeg dog godt sætte spørgsmålstegn ved, men de gør et helhjertet forsøg, LOL! Dagligt afpatruljerer de akvariet ad faste ruter og forsøger at fange enhver reje, de støder på. Når de går gennem de tættest beplantede områder, ser man små eksplosioner af rejer skyde op fra planterne, som et sikkert tegn på at en krebs kom forbi :)
Når de møder hinanden skal der altid være fægtekamp, indtil den svageste giver op og går en anden vej. De to hunner er størst og stærkest, og får f.eks. altid held med at erobre foderpiller fra hannerne.

Red Cherry rejerne lader til at være fuldstændigt upåvirkede af krebsenes tilstedeværelse. Når der fodres står de tæt i ring om krebsene, som rotterne om nissen på loftet ;) Og det lykkes dem altid at få resterne.
Til gengæld virker mine to Amanorejer som om de er lidt slået af banen. Før krebsene ankom var de altid først til foderet, men nu holder de sig helt væk. De er ellers stadig større end krebsene. Jeg sørger nu for at foderet lander flere steder, så de har en bedre chance for at komme til.

Alt i alt et fornøjeligt bekendtskab, men jeg tror nu at 5 voksne individer er nok til et 120 liters, da de er meget aktive.

Åh hvor det var god læsning....jeg kan levende forestille mig det hele...fedt ! Tak for et godt smil og et lille grin. Fabules opdatering ! :lol: :D ;)


MVRH (MangeVenligeRejeHop)
Sus

Post Reply