Info om Tylomelania sp.

Alt om snegle
User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Bjarne »

Anna wrote:
d9ha wrote:Den lille gule, du er interesseret i stammer så vidt jeg ved fra Lake Poso - ligesom de store Orange i øvrigt. De to andre søer hedder Matano og Tuwoti. Jeg har ikke et overblik over hvor alle de forskellige hører hjemme, da de videnskabelige beskrivelser som regel kun går op i husets udformning. Det vi behøver i akvarieverdenen er en oversigt med latinske navne, billeder af selve sneglen (og dens hus) samt et oprindelsessted. Der er desværre ingen, der har gjort noget ved dette endnu mig bekendt. Men det ville være super fantastisk, hvis nogen kunne finde tid til at gøre det. Mange af de arter vi kan få fat i her i europa, har desuden kun et pop navn og har ikke det videnskabelige navn med. Så det er lidt op ad bakke med ordentlig identifikation.
Spændende spændende og ja der er godt nok mangel på latinske navne. Tror bare jeg vil notere fremover hvis jeg finder steder der står hvor en art kommer fra, så må listen langsomt udbygges. Alle dem med navnet Poso i deres betegnelse, kan man mon så regne med de kommer fra den sø?
Bjarne wrote:Jeg vil påstå jeg har unger hver 3- 4uge når de går varmt , feks sammen med mine Sulawesi rejer 28-29 grader , hvis de holdes ved 22-23 grader yngler de ikke og vokser langsomt , jeg har sjældent unger der dør , jeg bruget samme foder som til mine rejer , ellers gør jeg ikke noget for de skal overleve ;)
Hvilket foder får dine rejer? Og måske det er varmen der får dine til at formere sig hyppigere - eller bare en god stamme:)
Der er ingen tvivl om at varme og feks hyppige vandskift har noget og sige , foderret jeg bruger er hjemmelavet , hvor jeg bla bruger knust mallepiller og spirulina ;)



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Hvis søens navn indgår i sneglens latinske navn er den god nok, og jeg vil tro, at det også gælder for pop navnene.

Bjarne har ret i at vandskiftene skal passes. de spiser en del og sviner derfor også en del. Men igen er der forskel på arterne og hvor meget yngel de giver. Den der hedder T.sp. yellow (ikke at forveksle med Yellow Poso el. Orange Poso el. mini yellow) er en af de mest udbredte og også en af de mest hårdføre. Jeg ser stort set aldrig døde hos dem. Jeg har nogle af dem ved 28-30 grader og nogle ved 23-26 grader. Sidstnævnte yngler så kun om sommeren, hvor vandet er varmest. Ellers har jeg dem alle (pt 6 arter) til at gå ved 28-30 grader.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Det er altså utroligt spændende, og jeg ser frem til et par dages fri, hvor jeg kan søge mere viden om dem.

Jeg købte i går 4 T. sp. orange i en akvariebutik, da jeg jo alligevel skulle købe et par julegaver derinde måtte jeg jo lige se hvad de havde, og de var simpelthen for nuttede og endda på tilbud, så nu prøver jeg en stor art alligevel:) Lige pt. er de ca mellem 4-6 cm.

Hvilken sø kommer de fra? Jo meget godt at vide, hvilke andre arter jeg evt kan kigge på;)

Hvilke arter holder I selv? Lyder til I har en del forskellige:)

Og tusind tak for jeres svar og deling af erfaring, det er rigtig dejligt at I ville hjælpe og bruge tid på længere svar:))



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Hvis de er klart orange uden tegninger på hele kroppen og følehornene, er det Orange Poso. Og den kommer fra Lake Poso ;)

Det er også en af de mest udbredte og en rigtig fin representant for arten. virkelig flot farve, formerer sig villigt og vokser sig til en anseelig størrelse. Samtidig er den meget aktiv.

Har selv pt:
T. sp. Yellow
T. sp. Yellow Poso
T. sp. Orange Poso
T. sp. Yellow Fleck
T. Patriarchalis
T. Gorontalo
+ en art, der minder om T. Patriarchalis, men jeg har ikke kunnet identificere den endnu.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Her er lidt billeder af dem. De er helt klare i farven og har ingen tegninger. Synes de ser mere gule ud på billederne end i virkeligheden. Er det orange poso?
De har desværre lidt skrammer på husene - er der noget man kan gøre ved det?


Image

Image

Image



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Ja, det er Orange Poso. Og husene ser fine ud. Skrammer og knækkede spidser kan ikke undgås. Sålænge der ikke er gnaveskader på husene er alt godt. Mangler de mineraler, gnaver de i hinandens huse, og det ser mindre godt ud.
Fine billeder i øvrigt.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Ok, godt at vide at husene ser fine ud. De har netop lidt skrammer og knækkede spidser.

Spændende arter du har, må vist lige have Google et par af dem, som jeg ikke er stødt på før:) Har du nogle af dem gående sammen?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Yellow og yellow poso går sammen pt., men har også haft yellow fleck i samme akvarie. Men ellers holder jeg dem mest i artsakvarier og sammen med Sulawesi rejer. Det kan være svært at skeelne arterne, når de er små.


Mvh
Henrik

User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Bjarne »

I får lige en fødsel af en Tylomelania https://www.youtube.com/watch?v=3ircz1DCT10en nåde anderledes fødsel ene mange andre snegle :shock:



Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Meget god pointe med det er svært at se forskel på arterne som små:)

Det er virkelig en sjov snegl med en noget anderledes reproduktion. Håber at opleve små unger herhjemme på et tidspunkt.

Bjarne: hvad hedder de arter du har?



Post Reply