Info om Tylomelania sp.

Alt om snegle
Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Hejsa

Jeg overvejer at prøve at holde tylomelania snegle, og har derfor søgt på nettet og da også fundet noget info om dem. Så vidt jeg har læst mig til er der stor størrelsesforskel (2-12 cm stod der er sted), men jeg kunne ikke læse mig til hvilke af dem som forbliver forholdsvis små, da jeg gerne ville prøve med en mindre en af slagsen.

Er der nogle der evt kan løfte sløret for hvilke arter der kunne være gode at begynde med og som ikke bliver så enorme?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by monjak2444 »

Det lyder som om du leder efter noget tylomelania sp.mini :) de bliver ikke så store :)


mvh

Deniz

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Ja, ud fra deres navn lyder de da bestemt interessante. Er de til at opdrive i dk?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by monjak2444 »

Det burde de være har selv haft dem :)


mvh

Deniz

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

monjak2444 wrote:Det burde de være har selv haft dem :)

Ok, nogle ideer om hvor? Har ikke haft held på danske netsider.



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Synes, at en af de helt fede ting ved Tylomelania, er at nogle af arterne kan blive rigtigt store. De er nemme at få øje på og man kan rigtigt se deres karakteriske kropsbygning. Så jeg ville klart anbefale at holde en af de større arter. Det er også mit indtryk at de store arter bliver ældre end de små, men det kan også være at det kun var hos mig. Har i hvert fald ikke nogen af de små mere.

Kan du ikke finde nogen af de små herhjemme, er der ingen problemer i at få dem tilsendt fra Tyskland. Ved at f.eks. Fraku altid har "minigelb" på lager.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Jeg har mest mod på at prøve de små først, også da mine akvarier ikke er så store.
Har godt nok aldrig købt levende dyr fra tyskland før, men måske det skal prøves. Tak for linket, den kendte jeg ikke.

Findes T. Sp. Mini i andre farver end gul? Og er der mon en liste et sted med hvilke underarter der er inkl. Hvor store de bliver?



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by d9ha »

Der findes desværre ikke så meget litteratur om disse spændende snegle. Der er temmelig mange arter i naturen og en del af dem kan være svære at skelne fra hinanden. Jeg er dog ret sikker på, at den vi taler om her kun er en enkelt art. Der findes andre i samme størrelse, men de er næppe i udbud i EU. I det hele taget er det som regel kun 5-7 arter, der er til at skaffe.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by Anna »

Jeg må se hvad jeg kan finde i dk, synes det blev for dyrt med fragt fra tyskland, når nu jeg bare ville prøve en lille gruppe for at se om den type snegle var noget for mig. Så jeg ser hvad jeg kan finde herhjemme.

Jeg fandt lidt info hist og pist - dog ret mangelfuldt, også omkring størrelsen.

Hvor lang tid er sneglene om at blive kønsmodne? Og jeg formoder at de forskellige arter kan krydse, så man kun skal holde en art pr. Akvarie?



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Info om Tylomelania sp.

Post by cpg »

Jeg ville vente med at bestille nogle til foråret.
Så kan det også være at udbudet er bedre end lige nu

Selvom det er ret lunt lige nu, så kan det hurtigt ændre sig. Så selvom der er heatpacks i kassen er det ikke
sikkert at vandet er varmt nok ved ankomsten.



Post Reply