Hvilken Tylomelania er det?

Alt om snegle
Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Hvilken Tylomelania er det?

Post by Anna »

Hejsa

Jeg har fået to nye arter Tylomelania, den ene er dog ikke den jeg bestilte, så nu vil jeg lige høre jer, hvad det er for en?
Attachments
nysneglunge.jpg
nysneglunge.jpg (79.14 KiB) Viewed 10619 times
nysnegl3.jpg
nysnegl3.jpg (130.51 KiB) Viewed 10619 times
nysnegl2.jpg
nysnegl2.jpg (111.71 KiB) Viewed 10619 times
nysnegl1.jpg
nysnegl1.jpg (145.07 KiB) Viewed 10619 times
nyesnegle.jpg
nyesnegle.jpg (55.58 KiB) Viewed 10619 times



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by monjak2444 »

jeg synes det ligner tylomelania sp.golden spot måske :)er det den med rødt skjold der er en anden art ??


mvh

Deniz

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by Anna »

monjak2444 wrote:jeg synes det ligner tylomelania sp.golden spot måske :)er det den med rødt skjold der er en anden art ??
De er alle sammen den samme art. Den der ser lidt rødlig ud, er en lille unge som blev født i posen på vej hjem til mig. Sneglen er samme farve som de voksne bare med et ungdommeligt farvet hus:)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by monjak2444 »

det var det jeg tænkte anna :) tillykke med dem


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by d9ha »

Golden Spot har runde gule aftegninger, så det er ikke golden spot.

Vil i stedet gætte på Towuti.

Samme tegning som Towutensis, men hos Towutensis er den gule farve den dominerende (Tegningerne er tættere), mens det her ser ud til at være den sorte.

Har dog aldrig haft Towuti selv, så jeg er ikke 100 %.

Men under alle omstændigheder en rigtig flot Tylomelania. Håber du får dem til at yngle.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by Anna »

Det lyder da interessant, hvis det er Towuti. Synes det er svært med de snegle, da jeg ikke kan finde så meget om arterne. Og det lader til der er rod i navnene.

Jeg bestilte T. Gemmifere, yellow antenna, men det ligner de da ihvertfald ikke.

Jeg har seks stk af dem (inkl den nyklækkede unge), så håber da der kommer flere med tiden. De voksne er ret store, men desværre noget skadet med spidserne.

Hvis der er nogle der har erfaring med dem, så sig endelig til:)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by monjak2444 »

yup henrik har nok ret anna han har mere forstand på snegle end mig :) men nice du har fået en unge på dem :)og tro de føder en unge hver 14 dag til 3 uger er ikke helt sikkert så du for uden tvivl flere.


mvh

Deniz

d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by d9ha »

Ja, der er ikke meget styr på de forskellige arter. Har rodet en hel del på nettet, men der er ikke rigtig nogen fornuftig oversigt nogen steder. Jeg har lavet min egen oversigt på baggrund af de arter, jeg har haft og Aristotacramas hjemmeside. Men den er også meget mangelfuld og data om udbredelsesområde er meget sparsomme. Towuti og Towutensis burde dog give sig selv, ligesom f.eks. de arter der er benævnt Poso (orange og yellow Poso). Man kan finde meget detaillerede videnskabelige oversigter, men de er kun baseret på huset. For almindelige dødelige ville det være bedre med billedmateriale af levende snegle. Ved at Chris Lukhaup, er blevet opfordret til at gøre noget ved det, men om det sker, aner jeg ikke.

Importerne er også oftest ret blandede, der kan sagtens være 3-4 arter i en sending, der burde være 1 art. Forhandlerne er absolut ikke til nogen hjælp, som ved så meget andet aner de ikke, hvad det er, de har. Der bliver også talt en del om bastardering, men har selv lidt tvivl om, det rent faktisk forekommer, eller det bare er forskellige arter, der ligner hinanden. Har i hvert fald ikke selv oplevet det (men plejer også at holde dem artsvis eller fra samme sø), og har heller ikke fundet nogen troværdig beskrivelse af det på nettet, selvom det er almindelig betragtet som et faktum.

De fleste føder en enkelt unge pakket ind i en proteinhinde (ligner skum) op til hver 5 uge, hvis de bliver fodret godt og temperaturen er høj nok. Enkelte arter kan dog føde flere unger ad gangen - der blot en mindre. F.eks. får Patriarchalis op til 5 unger ad gangen. Og så er de enkeltkønnede, så det er selvfølgelig kun hunnerne, der får unger - og kun hvis der også er en el. flere hanner i akvariet. Kønsmodenhed er typisk omkring halvandet år ved god fodring. Nogen af de meget store arter dog noget senere.
Last edited by d9ha on 19 Aug 2016, 13:21, edited 1 time in total.


Mvh
Henrik

Anna
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 70
Joined: 20 Apr 2013, 12:26
Lokation.: København
Contact:

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by Anna »

Jeg har heller ikke kunne finde nogen brugbar oversigt, så jeg har lavet min egen lille liste over dem jeg indtil videre er stødt på, hvor jeg så skriver på når jeg finder nye oplysninger.

Jeg har orange poso i forvejen og de yngler fint, så håber de to nye arter følger med (har også fået mini yellow).

De bor ved 27 grader, så tror det er ok med varme. De er ihvertfald aktive, specielt orange og mini. De sidste er ikke helt så aktive. De går iøvrigt i to forskellige akvarier.



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hvilken Tylomelania er det?

Post by d9ha »

Nogen arter er mindre aktive end andre. Specielt mini Yellow, Yellow og Orange Poso er meget aktive, men en del af arterne kommer faktisk fra flodsystemer, og de er vant til noget køligere vand end dem, der kommer fra søerne. Så det kunne være umagen værd at prøve at flytte dem til et akvarie med 25 grader og se om det hjalp på aktivitetsniveauet. De vil ikke tage skade af at gå 4-5 grader koldere end de er vant til.


Mvh
Henrik

Post Reply