Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Her kan du poste alt mellem himmel og jord.
Post Reply
AlexDirkey
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 5
Joined: 12 Feb 2018, 19:00
Lokation.: Esbjerg

Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by AlexDirkey »

Halløj folkens!

Efter at have gået og luret på Jeres artikler de seneste par måneder, har jeg endelig fået taget mig sammen til at tilmelde, og for syv Søren har jeg en masse spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg overtog min kære afdøde mors 19L akvarie for et par måneder siden - Der var lidt RCS, lidt blå rejer, en gul og en orange krebs. Lad os bare sige min mor gik mere op i at der var flot og blandede en helt del sammen.

Som sagt har jeg overtaget hendes, og har tænkt at opgradere til et 56L istedet, og vil forsøge at holde både rejer og en smule fisk. Tænker jeg fokuserer på Neocaridina-arterne.

Lad os bare starte fra en ende af;

Hvilket bundlag kunne eventuelt bruges? Jeg går og tænker sand, da jeg vistnok også har hørt at det er nemmere for planter at vokse i.

Hvilke erfaringer har i med selv at lave baggrunde? Synes simpelthen filter osv godt kan gemmes lidt væk bag sådan en baggrund, så det ser lidt pænere ud.

Hvilke planter er nemme at have med at gøre i forhold til at aquascape en smule? Der tænker jeg mere specifikt en græs-lignende plante som kan dække bunden/noget af den.

Er der nogen der har erfaringer med krystaller i akvariet? Det kunne se ret godt ud, tror jeg!

Jeg vil så vidt gerne beholde min orange krebs i mit nye akvarie, så vidt jeg kan læse i dette forum udgør de ingen fare for rejer. Hvad kan ellers anbefales at have gående, som ikke mæsker sig løs i rejer/yngel? Har altid været fascineret af Betta Splendens, men jeg ved ikke om det kan lade sig gørem Måske tæt bevoksning kan gøre rejerne har bedre gemmesteder? :-)

På forhånd tak for Jeres hjælp, også selvom I kun kan svare på et enkelt eller to spørgsmål, al hjælp kan bruges!

Og tak for et fedt forum.

Krammere fra Alex



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by monjak2444 »

hej alex og velkommen til forum.

det gør mig ondt at høre det med din mor,lad os få det akvarie op og køre i så du kan glæder dig over den dejlige hobby din mor havde.

og det er her det starter :) inden du har set dig om har du 24 akvarier :D men udover det er neocaridina er en fin art for begyndere.

jeg ville foretrække noget sort sand som for rejernes farver til at skinne,eventuelt et lyst område i akvariet vis du har blå eller sorte rejer i os,.vis du skal have planter i ville jeg bruge soil det sænker din ph lidt men er godt til caridina arterne men kan osse holde neocaridina på soil.men om de holder cpo på soil kan jeg ikke lige huske.

absolut ingen erfaring med baggrunde :) men du kan lave fede mos vægge med net.

græs lignende planter hmm de er ikke rigtig lette nogen af dem,men du kan få dem til at gro som eleocharis sp.mini der findes flere arter af dem kort og langt græs,igen græs for du aldrig plantet i sand der skal man bruge soil eller lignede så rodnettet kan få fat.

først ville jeg finde ud af dine vandværdier da de går under andre parameter end neocaridina men det kan sagtens lade sig gøre at holde begge arter i samme akvarie.

lad mig stille et par spørgsmål tilbage :)

kører du med hanevand i akvariet.

har du styr på vandskift.

du skal finde ud af dine vandværdier(så vi kan vide om du kan holde krystal rejer)

vis der er mere du er i tvivl om så spørger du bare uden spørgsmål intet svar :) håber det hjælper dig på lidt på vej :)


mvh

Deniz

AlexDirkey
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 5
Joined: 12 Feb 2018, 19:00
Lokation.: Esbjerg

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by AlexDirkey »

Der er da intet i vejen med at have 24 akvarier - tanken har da strejfet mig allerede :-D !

Okay, så med græs/tæppe-lignende bund ville det foretrækkes med en soil-bund efterfulgt af et par mm sand i bunden? :-)

Jeg kører med hanevand, og har tømmer akvariet cirka 50-60% en gang i ugen.

Mht vandværdier går jeg ud fra at der kan købes ph-slips i den nærmeste dyreforretning, for så vil jeg da vende tilbage så snart jeg ved
:-)

- Alex



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by monjak2444 »

har selv 22 lige pt :lol:

måske nogle her på forummet kan hjælpe dig vis du skal bruge spagnum da det har jeg ikke forstand på,jeg bruger bare soil til mit planteværk.

cool du kan godt skifte lidt mindre om ugen når du ikke har fisk i men nice :)

nej ikke ph slips men hvor hårdt dit vand er,og det er faktisk blødt vand i har så vil tror du kan holde de fleste rejer :) uden osmosevand og gh+ salty mineral.


mvh

Deniz

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by monjak2444 »

https://videnskab.dk/krop-sundhed/vaers ... oerneeksem

vis du tjekker det link kan du ser i har forholdsvis blødt vand i forhold til os fra sjælland,fyn.


mvh

Deniz

AlexDirkey
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 5
Joined: 12 Feb 2018, 19:00
Lokation.: Esbjerg

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by AlexDirkey »

56L'eren er hentet, og nu skal der "bare" købes pumpe og hele molevitten til :-D
Det er noget at et projekt, vil slet ikke tænke på at have 22! ;-)

Er der noget specielt soil du har gode erfaringer med?

Blødt vand er da helt sikkert en fordel, så jeg kan have lidt af hvert kan jeg høre/læse mig til.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by monjak2444 »

nice så skal du ud og shoppe :)
ja der er lidt at se til og der kommer nok et par akvarier til på min reol.

soil der bruger jeg ada amazonia som er ret godt eller har jeg haft gode erfaringer med advandced shrimpsoil og envorement det er nok de bedste på market lige pt så er soil fra tropica af redbee soil de er osse ok.

ja ikke at have helt hårdt vand er ret godt jeg misunder jer lidt derover i esbjerg.

jeg vil foreslå en luftpumpe og et skumfilter eller en skumpatron med powerhead på vis du ikke vil have en luftpumpe kørende,så rejerne kan gå og gnaske på filteret.

her er en dansk reje forhandler der kan du finde lidt ting som den normalle dyrhandler ikke har.

http://www.taipan-shrimp.dk/shop/frontpage.html


mvh

Deniz

AlexDirkey
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 5
Joined: 12 Feb 2018, 19:00
Lokation.: Esbjerg

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by AlexDirkey »

Den hjemmeside er da lidt som en våd drøm hvis man går og bakser lidt med akvarier ;-)

Skumpatron har allerede været en del af min 'to-do'-liste, så skal bare have fundet mig et udmærket et til prisen.

Jeg vil lede lidt efter lavasten/dragesten, og se hvad der sker + lede lidt rundt på nettet efter og se om det er for kompliceret at lave egen baggrund (det ser bare bedre ud end min hvide væg som baggrund :-D ), og ellers er det bare at få hentet soil, og kigget planter igennem, for at danne sig et overblik. Det er vildt spændende, og se om man kan få det nogenlunde som mit hoved har forstillet sig det :-)



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Tips & tricks til nyopstartet rejetæmmer

Post by monjak2444 »

hehe ja så kan du da lige få et par udenlandske os :)
https://www.garnelenhaus.com/
https://www.garnelen-tom.de/
http://www.garnelen-guemmer.de/

den bliver du glad for i længden de skumfilter :)

er ikke sikker men dragesten hæver vist hårdheden i dit vand,de betyder ikke det store noget man kan holde ved lige ved vandskift.
også håber jeg da du finder ud af noget med din baggrund eventuelt søg på youtube måske er der lidt hjælp at hente der.

bliver spændende at se dit projekt hvordan det kommer til at gå,og mine forsøg på noget aquascaping går altid helt galt for mig :lol:


mvh

Deniz

Post Reply