Amano-rejer Og Vandskifte?

Andre rejearter
Post Reply
Christoffer Madsen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 07 Nov 2019, 13:03
Lokation.: Sjælland

Amano-rejer Og Vandskifte?

Post by Christoffer Madsen »

Hej tror jeg har begået en fejl, har købt 5 amano-rejer, men læste så bagefter at man max må skifte 15 % vand hver 14 dag, problemet er det akvarie jeg er ved at fylde op med fisk, bliver et 350 l Community akvarie hvor jeg er blevet anbefaldet at skal skifte 30-50 % vand om ugen, når det er fyldt op med fisk, hvad er jeres erfaring omkring vandskifting med Amano-rejer?

Min tanke var måske at jeg kan holde nitraten nede ved mine guldranker og lykkebambus og mit biohome ultimate medie, som alle sinker nitraten, så kan jeg måske godt nøjes med 15 % vandskifte hver 14 dag, men har hørt at dine fisk så er mere udsatte overfor sygdomme, når man skifter så lidt vand, ved ikke om det har noget i sig, ved i det?

Der osse nogen der skiver at man skal måle TDS og putte noget der hedder Salty Shrimp Bee Shrimp Mineral GH+, i vandet og bruge Omvendt osmosesystem, er det nødvendigt?

Her er mine spec :

Tank:
350 liters.

Water:
Kh : 18
GH : 18
Ph 8
Ammonia : 0
Nitrit : 0
Nitrat : 10

Temperature:
25 C

CO2:
No co2

Lighting:
JUWEL RIO 350 LED

Filtration:
1 - EX 1200 Plus 4,5 Kg biohome ultimate
1 - EX 1200 Plus 2 Kg biohome ultimate
-------------------------------------------------------------

Quarantine tank:
50 liters.

Water:
Kh : 18
GH : 18
Ph 8
Ammonia : 0
Nitrit : 0
Nitrat : 15

Temperature:
25 C

CO2:
No co2

Lighting:
JUWEL RIO 350 LED

Filtration:
1 - EX 1200 Plus 4 Kg biohome ultimate



Hoven
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 3
Joined: 02 Apr 2019, 09:10
Lokation.: Herning

Re: Amano-rejer Og Vandskifte?

Post by Hoven »

Min erfaring er at de er meget tolerante og robuste, jeg købte 4 rejer for 4-5 år siden og de er alle stadig i live, jeg ville ikke bekymre mig om vandskifte og slet ikke benytte saltyshrimp.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Amano-rejer Og Vandskifte?

Post by Aquahorti »

De erfaringer jeg har gjort med Amano rejer er at de klare meget forskelligt når det kommer til vandparametre, men de er ikke glade for vandskift. Vi finder typisk Amano rejer på gulvet efter vi har lavet store vandskift eller har flyttet dem til et nyt akvarie.



Post Reply