et lille nano projekt :)

Vis eller få hjælp til dine "gør det selv" projekter.
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

så jar jeg fået et lille akvarie af min kammerat så tænkte jeg at de kunne blive et fint lille nano projekt på 400liter :D næsten alt er klar mangler bare de sidste småting som bundlag og diverse planter og stads til akvariet her kommer et par billeder af det flotte akvarium :)
IMAG0281.jpg
IMAG0281.jpg (669.15 KiB) Viewed 9961 times
IMAG0282.jpg
IMAG0282.jpg (593.64 KiB) Viewed 9961 times
IMAG0283.jpg
IMAG0283.jpg (600.12 KiB) Viewed 9961 times
det eneste problem jeg har lige nu er den i kan se på det sidste billedet at at der sidder sådan en glaskant rundt på hele akvariet og den kommer til at være helt i toppen og ikke helt ind til glasset så vis der er nogle der har nogle løsninger så smid endelig her :)

hvad der skal i aner jeg ikke endnu men en masse lette planter og igen vis i kender nogen der ligger inde med noget billigt så sig endelig til :) og der bliver updated i ny næ hver gang jeg laver noget på det :)

hvad synes i der skal i :)


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: et lille nano projekt :)

Post by cpg »

Sådan en kant kaldes en bølgebryder. Den er der ikke noget at gøre ved. For akvariet mister sin stabilitet hvis den fjernes. Og med den højde dit akvarie har. Skal glasset være omkring 5mm tykkere uden bølgebryderen.
Hvad er det præcist der er dit problem??



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

det vidste jeg ikke det hed en bølgebryder,tak for det cpg :)

mit problem er den du kan ser på det sidste billedet den bøjning der sidder på bølgebryderen,kanten er 5cm hele vejen og udstømmer fra eheim pumpen passer ikke derpå den kant så enten kan jeg bruge slangen og slet ikke bruge den udstrømmer så nu skal jeg lige ser om der er andre løsninger eller skal jeg til at lege med varmepistol på det rør.


mvh

Deniz

Smedn
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 379
Joined: 18 Apr 2014, 21:23
Lokation.: 9000 Aalborg

Re: et lille nano projekt :)

Post by Smedn »

Saltvands akvarie til rejer. Sæt igang!



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

heheh smedn jeg har overvejet det men så er der så meget mere arbejde jeg skal ligge i akvariet plus ekstra udstyr sump og diverse ting,så lige pt går jeg efter ferskvands rejer selv om jeg brænder dyyyyyyybt for at ha saltvand i mit hjem :)


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: et lille nano projekt :)

Post by cpg »

Det rør fra Eheim pumpen er formentlig enten 12 eller 16mm.
Køb nogle små stumper rør og fittings. Så laver du selv dit indløb helt som du selv vil have det.
http://www.lavprispvc.dk/index.php/cate ... -bojninger

De rør og fittings kan du også købe mange andre steder, blandt andet i større dyrehandlere, men så er det nok dyrere end hos ham jeg linker til.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

det er 16mm og for lige kigget på dit link takker :)


mvh

Deniz

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: et lille nano projekt :)

Post by caso »

Ser spændende ud. Dog ser glasset lidt tyndt ud i ft højden, men måske den bølgebryder klarer jobbet.

Koiimport.dk plejer også at have konkurrencedygtige priser på pvc rør.


Mvh
Carsten

Beegreen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 23
Joined: 14 Jan 2015, 11:24
Lokation.: 4800 Nykøbing F.

Re: et lille nano projekt :)

Post by Beegreen »

Hvis du er rigtig modig, kan du også bore huller i glasset :shock: Mener jeg så Mallen have glasbor på et tidpunkt, men ville nok hellere snakke med en glarmester.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: et lille nano projekt :)

Post by cpg »

Det er rigtigt at Koiimport.dk er billige med pvc, men de har et stort problem med manglende varer. Og en lige så stort problem, med at følge op på de mangler der er i sendingerne. Sagt på godt dansk - de skider på kunderne. Samtidig er deres forsendelses omkostninger også for høje. skal man blot bruge nogle få fittings, så bonger de en for 69 kroner, istedet for at smide dem i en kuvert til 19 kroner.


Det er ikke svært at bore i glas, men man skal selvfølgelig have de rette bor. Har boret ganske mange huller i akvariet gennem årene.
Jeg har købt mine diamant bor her: http://thk.hk/online-cart.php
Måske ikke håndværker kvalitet, men de par huller vi plejer at skulle lave, er de gode nok til



Post Reply