Hurtig start af aquascape

Akvarier, Filtre, Redskaber, Varme
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Hurtig start af aquascape

Post by Aquahorti »

Det følgende er cut'n'paste fra mit arbejdsdokument, er man interesseret i det fulde dokument, hvor der ligeledes er referencer til kilder, send mig en PM, så jeg kan e-maile den til dig.

Metode til hurtig etablering af planter i akvarier.



Et af de store emner der ofte bliver debatteret i forbindelse med etablering af et nyt aquascape, er hvilken metode der bedst kan sikre et godt bunddække. Som med mange andre ting indenfor akvarieverdenen er der flere forskellige metoder som bruger vidt forskellige virkemidler for at nå frem til det ønskede resultat. Jeg vil kort nævne et par af de fremherskende retninger når det kommer til start af et nyt aquascape, inden jeg beskriver den metode som vi har eksperimenteret med.

Tørstart:

Også kendt som dry start methode (DSM), er en teknik hvor man benytter sig af at de fleste af de planter det bliver brugt i akvarier i dag, både kan gro over og under vand. Denne metode udnytter at det er nemmere at få planterne til at optage CO2 direkte fra atmosfæren frem for at skulle tilsætte den til vandet.
Denne metode kræver at man holder en høj luftfugtighed, hvilket kan resultere i at der dannes mug på planterne eller i substratet. Når planterne har opnået den ønskede tæthed, skal planterne oversvømmes hvilket ofte resultere i at en del af plantevæksten dør, hvorfor man kan komme til at vente endnu længere på at akvariet er færdigt.


Wabi-Kusa:

Denne metode benytter sig af Wabi-Kusa og Ricca sten til at danne det færdige resultat. Denne metode er endnu ikke så udbredt i Vesten, nok mest af alt grundet mangel på viden om, og tilgang til færdig Wabi-Kusa og Ricca sten. Denne metode minder meget om DSM, men man har sprunget over perioden hvor planterne gror til i akvariet, da det er klaret andetsteds. Her er risikoen for at planterne går til noget mindre, og man har et akvarie der er mere eller mindre klart efter ca. 4-5 uger.


Normal plantning:

Dette er den metode de fleste bruger og med god grund. Man planter i akvariet, fylder det op med vand og lader planterne klare resten i det miljø det er meningen de skal være i. Det er den langsomste af metoderne, men den sikre da man ikke får grimme overraskelser.
Ulempen ved denne metode er at man har en større risiko for at planterne bliver, helt eller delvist, ødelagt af algeopblomstring i opstarten. Algeopblomstring er der flere metoder man kan bruge til at minimere risikoen og omfanget af, men det kommer jeg ikke ind på her.

Af disse tre metoder er min klare favorit den sidste, dette er der mange grunde til, men to af disse er omkostninger og den ukomplicerede fremgangsmetode.

Der kan dog være tidspunkter hvor man af den ene eller anden grund ikke har tid til at vente et par mdr. på at akvariet er færdigudviklet, f. eks. i forbindelse med deltagelse i aquascaping konkurrencer. Jeg hørte på et tidspunkt om at George Farmer havde skrevet en artikel i Practical Fish Keeping, hvor han beskrev hvordan han brugte omkring en måned til at få et aquascape klart til en konkurrence. Jeg fik aldrig læst artiklen, men det fik mig til at tænke på hvordan jeg måske kunne forbedre processen som jeg bruge til at start et nyt aquascape. Noget af det jeg havde hørt om artiklen var at der var brugt en længere lys periode end der normalt bliver brugt i opstartsfasen.
Det er kendt at de fleste planter vil gro hurtigere hvis de får en længere dagslys periode . Dette blive blandt andet brugt i gartnerier for at kunne få planterne klar på kortere tid så de kan sendes videre til forbrugeren.
Har man et minimalt kendskab til økologi/næringsstof kredsløb er det klart at det ikke er nok blot at øge lysmængden, være det sig intensitet og/eller længde, hvis man ikke samtidig giver planterne de næringsstoffer de skal bruge til den øgede photosyntese der følger. I et akvarie er det noget nemmere at styre alle disse parametre, hvilket giver os gode muligheder for at eksperimentere med plantevækst. Der er ganske sikkert begrænsninger i hvilke planter der kan tåle de forhold som metoden vil udsætte dem for, men vi har ikke mulighed for at teste alle planter, hvorfor det overlades til brugerne at teste nye planter. Vi vil lave en løbende opdatering af planter vi har prøvet metoden på og hvad resultatet er, se listen i enden af dokumentet.



Accelereret Aquascape Start (AAS):

I det følgende gives en kort gennemgang af hvad vi har gjort forbindelse med AAS, og jeg vil minde læseren om at dette er et arbejdsdokument, så det vil blive opdateret i fremtiden i takt med yderligere eksperimenter.
Forsøgsopstillingen bestod af et akvarie, lavet af OptiWhite glas, med et volumen på 19 ltr. Der blev brugt et udvendigt filter med en kapacitet til filter materiale på 1,5 ltr og en flowrate på 210 ltr/hr. Lyset var LED med en farve på ca. 7000K en en flux på mellem 2150 - 2450 lm (ca. 20W). Substratet der blev brugt var ADA Amazonia, sat op som anbefalet af ADA. Gødningen der blev brugt var Tropicas Specialized Fertilizer, hvor dosis var 1,5 gange anbefalet dosis. CO2 blev injiceret i akvariet med brug af Tropicas diffuser for at opnå mindst mulig bobbel størrelse. Vi brugte almindeligt ledningsvand, hvilket skulle virke for alle typer ledningsvand i Danmark.

Dag 1:

Opsætning af akvariet, substratet lagt efter ADAs anbefalinger for Amazonia systemet, skulle man bruge et andet system er vores forslag at man følger producentens anbefalinger.
Hemianthus callitrichoides blev plantet som individuelle planter jævnt fordelt over hele overfladen det skulle dække. Dette blev gjort for at sikre planterne mindst mulig konkurrence fra naboplanter.
Lys 24 timer, gødning 1,5 gange anbefalet dosis opgivet på produktet. CO2 2 tilsat med høj rate, totalforbrug per 24 timer 23 gram.

Dag 2:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 24 timers lys, med 23 gram CO2 per 24 timer.

Dag 3:
40% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 24 timers lys, med 23 gram CO2 per 24 timer.

Dag 4:
30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 24 timers lys, med 23 gram CO2 per 24 timer.

Dag 5:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 16 timers lys, med 17 gram CO2 per 16 timer.

Dag 6:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 16 timers lys, med 17 gram CO2 per 16 timer.

Dag 7:

50% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 16 timers lys, med 17 gram CO2 per 16 timer.

Dag 9:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 16 timers lys, med 17 gram CO2 per 16 timer.

Dag 11:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 12 timers lys, med 11 gram CO2 per 12 timer.

Dag 13:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 12 timers lys, med 11 gram CO2 per 12 timer.

Dag 16:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 10 timers lys, med 10 gram CO2 per 10 timer.


Dag 19:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 10 timers lys, med 10 gram CO2 per 10 timer.

Dag 22:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,5 gange anbefalet dosis. 10 timers lys, med 10 gram CO2 per 10 timer.

Dag 26:

40% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,0 gange anbefalet dosis. 11 timers lys, med 8 gram CO2 per 11 timer.

Dag 30:

30% vandskifte, tilsætning af gødning til det tilsatte vand svarende til 1,0 gange anbefalet dosis. 11 timers lys, med 5 gram CO2 per 11 timer.


Efter dette punkt reducere vi forbruget af CO2 så det passer med hvad planterne forbruger. Dyr kan tilsættes til akvariet.






Planteliste:

Her er listen over planter metoden er teste på, med subjektive kommentarer om hvordan de klare det.


Eleocharis acicularis “mini”:

Har netop påbegyndt at teste denne plante, med lidt ændrede parameter, men foreløbige resultater virker lovende.


Hemianthus callitrichoides:

Flot tilvækst, metoden ser ud til at give langt bedre og hurtigere resultater end andre metoder.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hurtig start af aquascape

Post by Aquahorti »

Opdateringer og rettelser:

/Rettelse

Eleocharis acicularis “mini”:

Denne plante ser ikke ud til at have så meget gavn af AAS som f. eks. HC, men stadigvæk en fin tilvækst. Vil ikke anbefale at bruge metoden med mindre man har meget travlt, da det ikke er kost effektivt at gøre det.

/End



Rotala Wallichii:

Denne plante gror fint ved brug af denne metode. Der ses tilvækst der skal måles i centimeter per dag ved denne metode, selv ved plantning af korte stumper uden rødder.
Det skal dog bemærket at denne plante udviser en opførsel der tyder på at den har en circadian cyklus der ikke bliver nævneværdigt forstyrret af konstant lys.



Post Reply